Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

"Samarbejdspartner" der tager imod kundes betaling og skal viderefakturere til mig - Hvordan håndteres betaling?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Oct 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har en idé til en virksomhed jeg vil starte, men før jeg kaster mig ud i det, er der en masse formalia jeg vil have styr på først.

Konceptet er, at jeg udfører kosmetisk arbejde på forskellige dele til motorkøretøjer. Jeg har ikke udstyret til at afmontere (samt påmontere) de pågældende dele på motorkøretøjet, derfor skal jeg ud og lave nogle aftaler med flere forskellige autoværksteder, for at tilbyde mine kunder et bredt omfang af steder, hvor de kan indlevere bilen (eller andet køretøj) imens arbejde udføres. Når en kunde aflevere sin bil skal autoværkstedet kontakte mig, at de har afmonteret delen(e) og jeg kan afhente det. Jeg afhenter det, tager det med hjem til mit private "værksted", udfører arbejdet og leverer det tilbage til autoværkstedet, hvorefter de monterer delene igen, så kunden kan afhente sin bil, der er good to go. Min umiddelbart ide er så, at kunden betaler det fulde beløb til autoværkstedet, inden de tager derfra.

På forhånd ville jeg have lavet en aftale med de pågældende autoværksteder, hvad de får for at have brugt tid på at af- og påmontere. Lad os lave et hypotetisk eksempel:

- Kundens pris er kr. 3000. Når de afhenter deres bil efter arbejdet er fuldført, betaler de kr. 3000 på værkstedet. Min aftale med værkstedet er, at de beholder kr. 1000, og de skal betale de sidste kr. 2000 til mig.

Ovenstående er blot et hypotetisk eksempel, så kommentarer til fordeling el.lign. frabedes.


Mine spørgsmål er så som følger:

1: Jeg antager, at der skal udformes en eller anden form for kontrakt med "samarbejdspartner(e)" der er underskrevet af begge parter, inden jeg starter op. Hvis ja, er der et specifikt navn til en sådan kontrakt?

2: Når jeg har lavet arbejdet og afleveret delene til autoværkstedet, skal de have en faktura, for de kr. 2000 de skal betale til mig. Er der et specifikt navn på en sådan type faktura, som jeg kan undersøge?


Jeg er egentlig også meget usikker, om det overhovedet kan gøres på denne måde? På kundernes kontoudtog vil der jo egentlig stå, at de har betalt til x autoværksted, y autoværksted osv. Er det no-go? Skal jeg gøre det på en helt tredje måde? Jeg kunne principielt også bare lave aftaler med autoværksteder - disse som vil "gå med til det" - at jeg kan henvise til at kunden kan aflevere bilen hos dem, jeg afhenter delene og udfører arbejdet, og autoværkstedet monterer det igen, hvorefter kunden blot betaler autoværkstedets regning for den del de har udført, og jeg efterfølgende sender en regning direkte til kunden med reg. og kontonr. til betaling. Jeg synes blot at en sådan måde virker en smule "uprofessionelt" samt en stor usikkerhed i, om jeg egentlig får pengene eller ej.


Hvordan ville i tackle dette? Hvordan ville jeres fremgangsmåde være?

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten,

Du overtænker situationen.

Dette er helt almindeligt og sker hver eneste dag. I dette tilfælde sælger du en ydelse til autoværkstedet og det får de en faktura for.

Der behøver ikke foreligge en samhandelsaftale, men det er en god ide at beskrive samarbejdet i en aftale, så der ikke opstår dumme konflikter og tvivl.

Fakturaen er helt almindelig og hedder bare faktura. Så skal du finde på en varelinie eller flere, der beskriver det leverede. Autoværkstedet skriver det samme på deres faktura til deres kunde.

Held og lykke med det

Tilmeldt 29. Oct 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Udfra dit svar kan jeg konkludere, at det har du tydeligvis ret i.

Det lettede lidt på det hele. Tusinde tak for dit svar.
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)