Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Julekort - copyright af kendt design

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Rasco:

Fashion-Seller:

Man kan ikke have ophavsret på skrifttyper, talebobler eller en baggrundsfarve. Med mindre man skaber en helt unik skrifttype fra bunden, og selv her er der en del krav, før den kan beskyttes, fordi der allerede findes en del skrifttyper...

Og ordet dialægt kan du ikke få som varemærke, det er et almindeligt ord, som beskriver en tale eller skrive måde. 

Du kan få ophavsret på plakaten som helhed, men ikke de enkelte elementer, og derfor kan trådstarter godt lave julekort, hvis der laves nogle små ændringer...

Dialægt findes ikke i ordbogen. Det gør dialekt derimod. Man kan godt opfinde et ord eller navn og benytte det som varemærke. Er du uenig i det?
Nej, man kan ikke få ophavsret på skrifttyper, talebobler eller en baggrundsfarve isoleret set, medmindre det er noget helt særligt. Jeg mener ligesom du, at det er plakaten i sin helhed, der som udgangspunkt er beskyttet, hvorfor man skal ændre på nogen af de elementer, som jeg skrev i mit indlæg. Hvis man laver en nøjagtig kopi, hvor man kun ændre en lille ting, f.eks. kun ændre teksten, er det en krænkelse af ophavsretten efter min opfattelse.

Du har ret i, at Dialægt selvfølgelig kan være et varemærke, i og med, det staves dialekt! Så det navn skal de selvfølgelig afholde sig fra at bruge :)

Vi er enige om, at man ikke skal kopiere direkte, men man kan lægge sig meget tæt på, når mange af elementerne ikke er beskyttet. Her siger retspraksis også, at der skal være tale om direkte kopi, før man ikke falder ind under inspiration :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 11. Nov 06
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 01:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Naturligvis må du lave en version der ligger helt tæt op af Dialægt.

Du må ikke bruge Dialægt-ordet, da der er copyrighthttps://www.tmdn.org/tmview/bookmark?s=125vpjpn78v4fj82gufk0ffakn ) på det, tænker nu heller ikke du lige ville gøre det :)

Du skal kunne påvise en forskel imellem dit værk og Dialægt-værket.

Det handler ikke om en personlig vurdering af ensartethed. Der skal altså en del kolde facts på bordet i tilfælde af et søgsmål.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nicklas

Det er i sidste ende en helt konkret afgørelse om det du er i færd med,

vil blive bedømt som en  krænkelse af en bestående eneret og der foreligger

et hav af domme og afgørelser fra Patentstyrelsen, som du formentlig kan finde på nettet

eller ved at henvende dig hos styrelsen i Taastrup.

Jeg deltog for mange år siden i en række kurser hos Patentstyrelsen og

kan huske hvor langt fx en stor dansk virksomhed kan komme ved at indlede plagiatsager

world wide, så det handler også om hvor engageret rettighedshaveren er i at forfølge

krænkelser af eneretten.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 19:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Advokat Jacob Berner Rue:

Et plakatdesign kan da umuligt være patentbeskyttet, det kan max være beskyttet af ophavsretten... Evt varemærke, hvis nogle af elementerne er beskyttet der.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)