Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansættelse af samlever i enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 4. Aug 10
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Amino

Min mand starter på fuld tid i min virksomhed pr. 1/1 -2019. 

Jeg har forsøgt at læse lidt på nettet omkring hvordan man gør, så tingene gøres efter bogen, og er kommet frem til at den bedste løsning, når vi ikke er gift, er at ansætte ham, som hvis man havde ansat en hvilken som helst anden.

Hvordan gør man rent praktisk? Skal der laves en egentlig ansættelseskontrakt? Kan lønnen variere fra måned til måned, eller kan jeg aflønne ham i forhold til hvordan det løbende går? (da vi alligevel privat har fælles økonomi, er det egentlig lidt lige meget hvor høj/lav hans løn bliver, men jeg vil gerne gøre det rigtigt)

Er det rigtigt forstået, at jeg hver måned betaler Skat af hans løn ind til Skat, samt feriepenge til feriekonto? Er der andre ting jeg skal indbetale/indberette?

Er det korrekt forstået at selvom han bliver ansat, kan han blive set som selvstændig af A-kassen og vil derfor ikke være berettiget til dagpenge?

Jeg håber der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe mig:)

Mvh

Annemette

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Hvis du kan holde hovedet koldt og ikke lige flytte til polen eller holde ting hemmeligt for en A-kasse og leve i skræk for anklage for socialbedrageri - så

Hvis du er personlig virksomhed, så kan han blive "medhjælpende ægtefælle" hvor overskud skattemæssigt kan dels eller

Du kan som du foreslår, ansætte. Her SKAL du have ansættelsesbrev med mindre det er under 8 timer om ugen, det er ren lov - men dertil  kommer jo, at I er to selvstændige personer, selvom I er gift, så få ting aftalt ordentligt, som dit spørgsmål jo også klart lægger op til du vil

Ansættelsesbrev-  muligvis funktionærbetingelser (google funktionærlov) - og brug så et løn system med feriepenge og ATP som det klarer automatisk. Det er jo i høj grad penge fra jer selv til jer selv - hvis i vælger løn frem for medhjælpende ægtefælle. feriepenge og ATP (jo i høj grad til jer selv) er obligatorisk.

Det er korrekt at han kan blive set som selvstændig når han er ansat af hustru MEN - dagpenge regler 2019 følger helt enkelt skattepligtig indtægt, også for selvstændige = man vil se på selvangivelsen for at afgøre om man var berettiget.

Det som KAN give problem er, hvis du forsætter selv og han fyres, men det er langt mindre problematisk med nye regler end gamle dage, så generelt vil det idag ikke være problem. En tro og love erklæring om, at han ikke forsat er engageret hos dig, vil række helt generelt til at han er skrevet ud af din virksomhed. 

Er han dagpenge berettiget idag, ja så vil han jo også være det mindste 12-24 mdr frem på baggrund af den gamle løn - men fremad vil det så også blive inkluderet hvad hans skattepligtige indtægt er
Det er i princip samme for dig - din skattepligtige indtægt fra selvstændig-  dig alene, eller jer sammen som medhjælpende ægtefælle, beregnes på basis af jeres selvangivelse, og for en selvstændig med personlig virksomhed, er det lig med jeres overskud. Hertil komme så evt. indtægt fra lønmodtagerjob, de to ting lægges sammen.

Lønnen kan variere fra måned til måned og kan også bare blive udbetalt i december når I ved hvad der er råd til - Bare husk, du skal 0 indberette hvis der er måneder uden løn, men det er superlet, alle kendte regnskabsprogrammer har det som mulighed helt automatisk, så snart du ikke indberetter, så går systemet det.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 4. Aug 10
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tusind tak for svar, og nej jeg har ingen planer om at flytte til Polen:) jeg ønsker at gøre tingene rigtigt, da jeg faktisk betaler min skat med glæde, og holder af vores velfærdssamfund

Hvad vil du umiddelbart sige er bedst? Og nemmest. Medhjælpere ægtefælle eller en ansættelse? Og vil han overhovedet kunne arbejde som medhjælpende ægtefælle når vi ikke er gift ? (Vi har godt nok boet sammen i 17 år og han børn sammen, men det tæller vel ikke som at han er ægtefælle alligevel ?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
selvstændig når han er ansat af hustru

Det fremgår klart af trådstarter, at de ikke er gift.

Men ellers et udmærket indlæg bortset fra din negative bemærkning om Polen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg skrev ikke negativt om polen - blot at det nok ikke var en stor løsning her - og samlevende kan sagtens benytte medhjælplende ægtefælle - de skal bare registreres som samlevende og faktisk være det  - så det har ingen betydning- det er hendes "mand" og vel givet samlevende

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:
de skal bare registreres som samlevende og faktisk være det

Men det har de endnu ikke skrevet om.

Cookie - John Hannover:
jeg skrev ikke negativt om polen -

Det gjorde du da:

Cookie - John Hannover:
holde ting hemmeligt for en A-kasse
og leve i skræk for anklage for socialbedrageri - så

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Skal jeg være ærlig Ejler - så har du udviklet dig til et værre gammelt brokkehovede - Næsten alt kan du finde brok over - kun Ejler duer - Kom nu ind i kampen og spil bolden istedet for hele tiden manden

Tag en drink og slap af :)

venligst John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Tag en drink og slap af :)

Gerne. Giver du? Jeg sender 3 flasker vin til gode forretnings forbindelser.

Cookie - John Hannover:
spil bolden istedet for hele tiden manden

Det forsøger jeg også. Det er dig, som er problemet.

Cookie - John Hannover:
så har du udviklet dig til et værre gammelt brokkehovede

Det er ikke et relevant debat indlæg.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Du er mystisk Ejler - men forsæt dit sædvanlige en stjerneræs mod mig - uhyre voksent

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)