Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansættelse af samlever i enkeltmandsvirksomhed

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :

katfi:

Tusind tak for svar, og nej jeg har ingen planer om at flytte til Polen:) jeg ønsker at gøre tingene rigtigt, da jeg faktisk betaler min skat med glæde, og holder af vores velfærdssamfund

Hvad vil du umiddelbart sige er bedst? Og nemmest. Medhjælpere ægtefælle eller en ansættelse? Og vil han overhovedet kunne arbejde som medhjælpende ægtefælle når vi ikke er gift ? (Vi har godt nok boet sammen i 17 år og han børn sammen, men det tæller vel ikke som at han er ægtefælle alligevel ?

ja det vil han  - Med alt jeg ved, skal I blot være registreret som samlevende- det kunne i som sikkert tænkes at være allerede med den historik. 
jeg vil ikke sige hvad der er nemmest - medhjælpende skal du sætte dig lidt mere ind i - sikre det med registreret samlevende/partner - der skal være en række ting opfyldt

  • I skal være ægtefæller eller registrerede samlevende /partnerskab - mener jeg klart rækker også
  • I skal være samlevende ved indkomstårets udgang.
  • I har begge i væsentligt omfang deltaget i driften af den ene eller begge ægtefællers erhvervsvirksomhed.
  • Det overførte beløb må ikke stå i åbenbart misforhold til den medhjælpendes arbejdsindsats i virksomheden.
  • I må ikke have indgået lønaftale også.
  • Max hvis nok 50% af overskud må overføres og max være 235.800 kr for 2018
  • I bør klart kontakte en revisor og få gennemgået i opfylder det hele inden valget
  • I vil så kunne fordele overskud mellem jer i forhold til arbejdsindsatsen - efter ovennævnte - uden at køre løn

Alternativt løn ansat - Lidt færre regler måske vil nogen mene:

  • Lav ansættelsebrev - ved over 8 timer
  • Hvis, som jeg forventer her, det er funktionæraftale - lave lille ansættelse efter funktionærloven. Det kan være uden betydning så længe i bor som I gør sammen - men alt KAN jo ske, og så må I have ting klart aftalt - 
  • Brug et lønsystem - dataløn - danløn eller mange andre - de klarer skat, feriepenge, ATP og evt 0 indberetning for måneder uden lån
  • Aftal skiftende arbejdstid og skiftende løn helt som i vil - evt løn få gange om året, mest i December når du kender resultatet
  • Dagpenge vil generelt følge alm regler for optjening som nu sker ved hjælp af skatteopgørelse og kombinerer selvstændig overskud med løn og - overskud fra evt selskab.
  • ved ophør af ansættelse/samarbejdende, vil man idag generelt kunne udtræde med tro og loveerklæring og man vil kunne gå på dagpenge hvis indtjeningen har været til det
  • overvej om ægtefællen skal forsætte noget andet arbejde ved siden af
  • overvej - men det har du/ I nok gjort, om det er lykken for jer, eller om I var bedre stillet med, at du ansatte en helt anden. Jeg kender både meget lykkelige ægtefælle samarbejder OG mindre lykkelige

I alle fald god vind med det.

venligst John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 4. Aug 10
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 21:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for godt og brugbart svar

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Du er mystisk Ejler -
men forsæt dit sædvanlige en stjerneræs mod mig - uhyre voksent

Du er simpelthen useriøs.

Du startede med at tildele mig een stjerne.
Så gav jeg DIG en stjerne for et useriøst indlæg.

Tilmeldt 25. Nov 18
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person
Ejler Ottesen:
Polen er et dejligt land, skattelovene er simple og der
ikke ret mange muhammedanere. Der er ca. 1/2% hvor de myldrer
ind i Danmark og producerer en helvedes masse flere
muhammedanere
racist forum
Side 2 ud af 2 (14 indlæg)