Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fortrydelsesret og forsendelses udgifter.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 28. Feb 06
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :
REF: efter gårdagens  (forbrug.dk) nyhed   http://www.forbrug.dk/markedsforing/fo/fopresse/netbutikker/

Jeg er indhaver af en online butik der handler med computer og konsol spil,  jeps , lav marginal avance, men det er mængderne der gør det.

Vi har erhvervet E-mærket //naturligvis// for at signalerer seriøsistet men også for at blive hjulpet til at have de rette betingelser overfor vores kunder.

Men..... her stopper legen, vi erfarer at Forbrigerombudsmanden /stryrelsen, har ændret i reglerne og formuleringen vedr. fortrydelsesretten (14 dage) ,  Een ting er at kunder skal have lov at fortryde inden 14 dage, det er ok.  Men nu er fortrydelses retten ikke alene omfattet den købte vare, men også forsendelses/fragt udgifter frra butik -> til kunde.

Eks. Vi sælger et computer spil til kr. 169,-  Kunden der af ukendt årsag vælger en noget dyere forsendelse/betaling ved Postopkrævning, skal betale kr. 89,- i fragt/forsendelse. Dette er hvad vi skal betale post Danmark for at afsende en pakke pr. Post Opkrævning.  (altså vi har ikke en skjult fortjeneste her,)

er godt klar over at der kunne ligge en skjult avance her.  (men når der kan indsættes en dokumentations pligt iforb. med rykker gebyr, kun må være faktiske udgifter, kunne dette vel også komme på tale her)

Kunden betaler og fortryder, da han allerede havde fået dette spil i morgen gave eller whatever- og sender så spillet retur til os.

Hvor efter Jeg mener det er Fair at vi betaler VARENS pris retur 169,- , men her vil (FUP-ombudsmanden)  have at kunden (forbrugeren) også skal have dække de omhandlende 89,- kr. Hvro imod jeg ikke kan få dække disse udgifter andre steder end TAB omsætning . (skaffe fadrag) eller hos andre kunder der ikke fortryder.

Har jeg overst en undtagelse i den nye lov om fortrydelse,

er der andre der også er ved at være godt trætte af Den danske "pakke forbrugeren ind i vat", mentalitet,
 fordi der er enkelte få, butikker der er nogle fuskere.

er der nogle der kender til en forening (der ikke koster 3 -4 -5000 kr. pr. år)  som kan tale mindre /mellemstore  internet handlendes sager), FDIH.dk  syntes jeg  "kun" er for de store,som PBS, TDC, KMD m.v. 

Andre der også er ved at "brække" sig af alle de regler. Der skal overholdes for at beskytte forbrugeren, PBS gebyr, Post Gebyr, Betalings gebyr.  etc.etc. 
Fra 9560 Hadsund
Tilmeldt 28. Sep 05
Indlæg ialt: 1291
Fra  Conseo Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kender ikke selv til det at drive en webshop, men jeg er ganske enig med dig i at det er helt urimelig at sælger skal refundere alle omkostninger udover varens pris, hvis en køber fortryder.

Jeg ved godt at dette ikke svarer på dit spørgsmål, jeg vil bare fortælle at jeg er enig. 

Fra Tølløse
Tilmeldt 26. Jan 06
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg må tilstå, at jeg er lettere rystet over denne udmelding fra Ombudsmanden. Den fratager forbrugeren ethvert ansvar for egne handlinger i enhver sammenhæng. Den eneste vinder i denne sag er Post Danmark, som kan se frem til flere forsendelser, samt fysiske butikker, som ikke har denne ekstraomkostning på salget.
 
Ydermere læste jeg, at forbrugeren oven i købet kan udpakke varen for at efterse den grundigt, for dernæst at returnere den. Hvem vil efterfølgende købe en vare, som ikke er uåbnet i origal emballage?
Ikke jeg i hvert fald.
 
Jeg synes, det er urimelig diskrimination, af e-butikker! Og nej, jeg ved desværre heller ikke, hvad man kan gøre ved det.
 
Mvh.
Claus

Professional Quiz Services - 1st-Quiz.com

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:29
Hvor mange stjerner giver du? :

> Og nej, jeg ved desværre heller ikke, hvad man kan gøre ved det.

Det ved jeg godt - man kan stemme på nogle andre politikere end de der lede Venstre-typer

Tilmeldt 20. Nov 05
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg ville helt klart afvige fra at sende pr. efterkrav i første omgang. Derved kan en del omkostninger til uafhentede pakker spares
 
På en eller anden måde er det vel rimeligt nok at en forbruger, som ikke kan holde produktet i hånden inden beslutning om køb, kan fortryde sit køb. I den forbindelse er det vel dybest set helt i orden at forbrugeren holdes helt skadesløs, også for forretningens udgift til porto.
 
Onlineforretningen vil selvfølgelig være nødt til at tillægge dette "risikogebyr" - som portoen udgør - på varens pris, hvorefter varen får vanskeligere ved at klare sig i konkurrencen med den fysiske butik. 
 
 
Nogle gange synes jeg de forbrugerrettigheder har det med at være tveæggede. På den ene side vil forbrugerombudsmanden gerne beskytte - f.eks. gennem fortrydelsefristen som diskutteres her, på den anden side ønsker han også størst mulig priskonkurrence, til fordel for forbrugeren...
 
Vi må håbe at onlinehandel ikke bare handler om billigste pris, men ting som bedre og mere specialiceret service.
 
Med venlig hilsen
 
Carsten O.
Fra Tølløse
Tilmeldt 26. Jan 06
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 3/7/2006 2:28:41 PM Forfatter: Mikkel deMib

> Og nej, jeg ved desværre heller ikke, hvad man kan gøre ved det.

Det ved jeg godt - man kan stemme på nogle andre politikere end de der lede Venstre-typer

Tror desværre ikke, at det hjælper, der er alt for mange stemmer i at lefle for... undskyld, beskytte forbrugerne...
 
Problemet er vel, at lov om fjernsalg er lavet mhp. at sikre kunder en ret til at se varen, inden de reelt køber den - ligesom der er mulighed i de fleste andre fysiske butikker.
 
Men hvorfor ikke lade det være en konkurrenceparameter butikkerne imellem, om de vil tilbyde denne udvidede service? Det synes jeg virker mere i tråd med den virkelighed vi er i her i 2006, hvor mange varer er standardvarer, hvor folk kan researche grundigt inden køb.
 
Mvh.
Claus

Professional Quiz Services - 1st-Quiz.com

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :

> Tror desværre ikke, at det hjælper, der er alt for mange stemmer i at lefle for... undskyld, beskytte forbrugerne...

Det kan du sgu godt have ret i :)
Men, faktisk mener jeg at netop den gode forbrugerbeskyttelse vi har i Danmark er med til at give et meget stabilt og sundt marked og er med til at tiltrække flere kunder - netop fordi de er så godt sikret.
 
I forhold til analysen af hvad det koster online butikker i forhold til off-line synes jeg man bliver nødt til så også at se på de andre omkostninger en rigtig butik har - ikke mindst de helt vilde omkostninger til butikker i byernes centrum. En strøgbutik i København kan hurtigt koste 50-100 k om måneden - det er penge de fleste online butikker kan spare og derved sælge varen billigere. Og det er ikke den eneste forskel ...
 
Et af problemerne er, tror jeg, at mange af dem der starter online butikker ikke har en skid erfaring med fjernsalg - i almindeligthed. Jeg har konsulteret nogle af de store danske fjernsalgsvirksomheder - som har succes, og de fortæller alle at de faktisk OPFORDRE folk til at bestille mere end de skal bruge og så returnere resten. Det er faktisk en del af deres strategi. Dette gælder f.eks. for et stort tøjfirma jeg har arbejdet for. De kan simpelt hen se af deres statistikker, at de bedste kunder er dem der bestiller de ønskede bukser (for eksempel) i 3 størrelser og sender de 2 der ikke passer retur. De får simpelt hen flere salg ved at have en god returpolitik.
 
Så, i stedet for at pive synes jeg måske hellere man burde lære at bruge fjernsalg som metode bedre og forstå den (forbrugerpsykologi) der indgår.
Tilmeldt 10. Nov 05
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 3/7/2006 3:09:15 PM
Forfatter: Mikkel deMib



Et af problemerne er, tror jeg, at mange af dem der starter online butikker ikke har en skid erfaring med fjernsalg - i almindeligthed. Jeg har konsulteret nogle af de store danske fjernsalgsvirksomheder - som har succes, og de fortæller alle at de faktisk OPFORDRE folk til at bestille mere end de skal bruge og så returnere resten. Det er faktisk en del af deres strategi. Dette gælder f.eks. for et stort tøjfirma jeg har arbejdet for. De kan simpelt hen se af deres statistikker, at de bedste kunder er dem der bestiller de ønskede bukser (for eksempel) i 3 størrelser og sender de 2 der ikke passer retur. De får simpelt hen flere salg ved at have en god returpolitik.






Det er faktisk et rigtigt godt råd, en af de butikker jeg nyder mest af handle i er louis.de - jeg har nok handlet for 15.000 der det sidste år og købt flere ting ellers kan være svært at klare online, nemlig tøj. Da jeg skulle bruge en ny læderdragt målte jeg mig frem til et ca. mål jeg skulle bruge og bestilte de 2 størrelser der lå tættest, prøvede hvilken der passede bedst og sendte den anden retur, en uges tid efter blev differencen overført til mit visa kort uden problemer. De har ligefrem et felt på deres return oplysnings seddel der hedder "Jeg bestilte flere størrelser og returnerer dem der ikke passede".

Kanon service og et sted jeg vil blive ved med at handle.
Tilmeldt 4. Oct 05
Indlæg ialt: 442
Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :
De får simpelt hen flere salg ved at have en god returpolitik.

Det vil jeg give dig helt ret i, faktisk viser det sig også typisk i alm. butiksdrift at selvom man får en højere andel af artikler retur ved at have en lempelig retur politik - så skaber det en tryghed for kunden der gør at de er villige til at købe mere end normalt.

Slut resultatet er typisk et bedre resultat på bundlinjen, det giver pondus når folk får en god oplevelse ved at få byttet en artikel de har fortrudt de har købt og de fortæller de så til naboen over deres webergrill.

Der er dog nogle problmer, f.eks. i form af computer spil som nævnt. De har typisk et serie-nummer og er det taget i brug er varen intet værd for sælger.

Men spørgsmålet er så om man skal lade det blive til et forbruger problem eller om man skal lade det være en udfordring for sælger at administrere dette? Vi skal jo ikke glemme at internet salg stadig er en relativ ny "branche" og jeg tror at vi vil se en masse ændringer og reguleringer komme i den nærmeste fremtid... Så er spørgsmålet bare om man kan tilpasse sig eller om man vil dreje nøglen om...

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er dog nogle problmer, f.eks. i form af computer spil som nævnt. De har typisk et serie-nummer og er det taget i brug er varen intet værd for sælger.

I sådan et tilfælde er det så vidt jeg ved tilladt at plombere varen, så brud på emballagen medfører, at varen ikke kan returneres. Det samme er vist brugt i butikker, der sælger musik, film og andre immaterielle produkter.
 
Side 1 ud af 2 (13 indlæg)