Jeg er indhaver af en online butik der handler med computer og konsol spil, jeps , lav marginal avance, men det er mængderne der gør det. Vi har erhvervet E-mærket //naturligvis// for at signalerer seriøsistet men også for at blive hjulpet til at have de rette betingelser overfor vores kunder. Men..... her stopper legen, vi erfarer at Forbrigerombudsmanden /stryrelsen, har ændret i reglerne og formuleringen vedr. fortrydelsesretten (14 dage) , Een ting er at kunder skal have lov at fortryde inden 14 dage, det er ok. Men nu er fortrydelses retten ikke alene omfattet den købte vare, men også forsendelses/fragt udgifter frra butik -> til kunde. Eks. Vi sælger et computer spil til kr. 169,- Kunden der af ukendt årsag vælger en noget dyere forsendelse/betaling ved Postopkrævning, skal betale kr. 89,- i fragt/forsendelse. Dette er hvad vi skal betale post Danmark for at afsende en pakke pr. Post Opkrævning. (altså vi har ikke en skjult fortjeneste her,) er godt klar over at der kunne ligge en skjult avance her. (men når der kan indsættes en dokumentations pligt iforb. med rykker gebyr, kun må være faktiske udgifter, kunne dette vel også komme på tale her) Kunden betaler og fortryder, da han allerede havde fået dette spil i morgen gave eller whatever- og sender så spillet retur til os. Hvor efter Jeg mener det er Fair at vi betaler VARENS pris retur 169,- , men her vil (FUP-ombudsmanden) have at kunden (forbrugeren) også skal have dække de omhandlende 89,- kr. Hvro imod jeg ikke kan få dække disse udgifter andre steder end TAB omsætning . (skaffe fadrag) eller hos andre kunder der ikke fortryder. Har jeg overst en undtagelse i den nye lov om fortrydelse, er der andre der også er ved at være godt trætte af Den danske "pakke forbrugeren ind i vat", mentalitet, fordi der er enkelte få, butikker der er nogle fuskere. er der nogle der kender til en forening (der ikke koster 3 -4 -5000 kr. pr. år) som kan tale mindre /mellemstore internet handlendes sager), FDIH.dk syntes jeg "kun" er for de store,som PBS, TDC, KMD m.v. Andre der også er ved at "brække" sig af alle de regler. Der skal overholdes for at beskytte forbrugeren, PBS gebyr, Post Gebyr, Betalings gebyr. etc.etc. |
Jeg kender ikke selv til det at drive en webshop, men jeg er ganske enig med dig i at det er helt urimelig at sælger skal refundere alle omkostninger udover varens pris, hvis en køber fortryder.
Jeg ved godt at dette ikke svarer på dit spørgsmål, jeg vil bare fortælle at jeg er enig.