hvem betaler fragt når en butik skal returnere en vare - - Amino.dk
på Amino
Bliv gratis medlem på Amino
 

Køb et Amino Sponsorlink

 

Nye ekspertblog-indlæg
om  Administration & Finansiering

Læs flere ekspertindlæg
 

Top karmaliste (30 dage)

De flinkeste Amino’er der hjælper mest med "Jura, kontrakter, lovgivning, ophavsret m.m. "

 

hvem betaler fragt når en butik skal returnere en vare - slutkunden eller butikken?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
Amino-karma 41
Tilmeldt 27. jul 16
Indlæg ialt: 13


Skrevet 30-11-2018 kl. 08:08

når en virksomhed har købt en vare i en fysisk butik og det viser sig at varen ikke passer - det drejer sig om en rottefælde der skal sættes ned i kloakrør men den passer ikke så jeg skal have tilsendt en anden model. Butikken skal derfor sende varen tilbage til leverandøren og have fremsendt en ny. Butikken kræver nu at jeg betaler fragten retur til leverandøren da de bestilte den hjem til mig. Jeg mener jo ikke jeg skal betale for at den her butik har meget få varer på lager og derfor bestiller mange varer hjem. Hvad siger juraen. Det er et genuskøb. Jeg er interesseret i lovgivning/retspraksis og ikke synsninger. 

Amino-karma 150
Fra Hillerød
Tilmeldt 12. aug 16
Indlæg ialt: 50
Amino Plus
Jens Petersen
Fra MPD v/Jens Petersen
Skrevet 30-11-2018 kl. 08:11

Leverandøren afgør selv hvem der skal betale og det vil/skal stå i betingelserne.

Amino-karma 92
Fra Vejle
Tilmeldt 20. nov 13
Indlæg ialt: 25

EmilStone
Skrevet 30-11-2018 kl. 09:13

Der er normalt ingen fortrydelses-/returret for erhvervsdrivende, medmindre dette er skrevet i vilkårene eller aftalt mellem parterne. Det lyder ikke til at der er tale om mangel eller reklamation, da varen lyder til at være i den aftalte stand, så der er ikke meget lovmæssigt til din hjælp i denne sag. https://www2.danskerhverv.dk/Raadgivning/Erhvervsjura/Koebeloven/Sider/BtB.aspx 
Så hvis der ikke står andet under deres vilkår, kan de kræve en betaling for fragten ved returnering.

Amino-karma 3.644
Fra Melby
Tilmeldt 9. mar 10
Indlæg ialt: 730

Advokat Jacob Berner Rue
Fra Advokatfirma Jacob Rue
Skrevet 01-12-2018 kl. 08:40

Hej Peter

Svaret på dit spørgsmål afhænger af svaret på, om der foreligger mangelfuld levering:

Har din virksomhed sendt en skriftlig bestilling med angivelse af bestemte specifikationer på rottefælden?

Har din virksomhed opstillet øvrige vilkår for transaktionen i form af leveringsvilkår ??

Hvilke leveringsbetingelser nævner butikken på hjemmeside, følgeskrivelse, faktura ???

Købeloven giver ikke svaret alene.

Advokat Jacob Rue

www.jacobrue.wordpress.com

Amino-karma 10.356
Fra København
Tilmeldt 30. jul 07
Indlæg ialt: 1.906

Flemming
Skrevet 01-12-2018 kl. 09:20

Der er ingen tvivl for mig:

Hvis du har angivet EKSAKT hvilket formål du skulle bruge rottefælden til og oplyst alle relevante info, men firmaet har bestilt en forkert, så skal de selv dække omkostningen.

Hvis du kun har afgivet delvise informationer, således at firmaet ikke kan afgøre præcist hvilken model, du skal bruge, så må du selv betale for fragten.

Vi, der er mellemhandlere, kan jo ikke være ansvarlige for dine forhold og vi prøver at hjælpe så godt vi kan, men vi er ikke specialister på absolut alt. Så hvis det ikke er hævet over enhver tvivl, så kan man jo ikke vide sig sikker på, at det er rigtig genstand, der kommer frem.

Du skal bare være glad for, at du får lov at ombytte den, da du i BTB-handel ikke har ret til at returnere genstanden.

Om du vil handle der en anden gang, er fuldstændigt ligegyldigt. Du spurgte om ret/pligt og du har fået svar.

Glæd dig dog over, at firmaet hjælper dig.

Amino-karma 3.644
Fra Melby
Tilmeldt 9. mar 10
Indlæg ialt: 730

Advokat Jacob Berner Rue
Fra Advokatfirma Jacob Rue
Skrevet 01-12-2018 kl. 09:35

Hej Flemming

Bedre end en masse "hvisser" er det at Peteraaaaaaa

aabenbarer hvordan det praktisk gik til...:_)

Advokat Jacob Rue

www.jacobrue.wordpress.com

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)

RSS-feed
 
Administration & Finansiering er venligst sponseret af:

Besøg vores samarbejdspartnere :