Lovgivning ved Black friday tilbud? fx. hvis black friday - Amino.dk
på Amino
Bliv gratis medlem på Amino
 

Køb et Amino Sponsorlink

 

Nye ekspertblog-indlæg
om  Administration & Finansiering

Læs flere ekspertindlæg
 

Top karmaliste (30 dage)

De flinkeste Amino’er der hjælper mest med "Jura, kontrakter, lovgivning, ophavsret m.m. "

 

Lovgivning ved Black friday tilbud? fx. hvis black friday tilbud lige pludselig er udgået

Side 1 ud af 3 (27 indlæg) 1 2 3 Næste >
Amino-karma 448
Tilmeldt 14. sep 05
Indlæg ialt: 123


Skrevet 06-12-2018 kl. 08:00

Hej alle,

Hvad er ens rettigheder hvis man køber et Black Friday tilbud hvor der fx. 80% på produktet og 10 dage efter man har købt, bliver nød til at skrive til webshoppen for at høre om hvornår ens produkt kommer, hvor deres svar er at produktet er udgået og de annullere ens ordre.

Er det ok eller skal man have et erstatnings produkt som ligner, rabatkode m.m. eller er det bare ærgerligt?

Amino-karma 6.124
Fra Aalborg
Tilmeldt 6. okt 12
Indlæg ialt: 1.187
Amino Plus
Simon Peter Langkilde Jakobsen
Fra ZenzIOT ApS
Skrevet 06-12-2018 kl. 09:14

Tror alle webshops tager forbehold foor udsolgte varer i deres betingelser, ligesom stort set alle jeg har set, skriver, at blot fordi du som kunde bestiller, så er det ikke lig med at der er indgået en aftale.

Din bestilling anses som et tilbud, og så er det op til webshoppen at acceptere dit tilbud om at købe.

Men find webshoppens salgs og handelsbetingelser.


Danmark's nok nemmeste GPS Tracking til private & erhverv

  • Flere års batterilevetid -
  • klar til brug ved modtagelse - Monteres på 1 minut
  • Billig opstart med månedlige betalinger


Amino-karma 8.459
Tilmeldt 19. jan 15
Indlæg ialt: 1.808

Jesper_nl
Skrevet 06-12-2018 kl. 10:20

Simon Peter Langkilde Jakobsen:

Tror alle webshops tager forbehold foor udsolgte varer i deres betingelser, ligesom stort set alle jeg har set, skriver, at blot fordi du som kunde bestiller, så er det ikke lig med at der er indgået en aftale.

Din bestilling anses som et tilbud, og så er det op til webshoppen at acceptere dit tilbud om at købe.

Men find webshoppens salgs og handelsbetingelser.


En bestilling er ikke et tilbud. En vare tilgængelig på en hjemmeside/webshop er et tilbud, bestillingen er derimod accept.

 

Du kan kun tage forbehold i din markedsføring ikke i selve webshoppen, hvis en vare er tilgængelig og en bestilling "kører igennem" så har man indgået en aftale.

Thor N.:

Hej alle,

Hvad er ens rettigheder hvis man køber et Black Friday tilbud hvor der fx. 80% på produktet og 10 dage efter man har købt, bliver nød til at skrive til webshoppen for at høre om hvornår ens produkt kommer, hvor deres svar er at produktet er udgået og de annullere ens ordre.

Er det ok eller skal man have et erstatnings produkt som ligner, rabatkode m.m. eller er det bare ærgerligt?

De kan ikke bare annullere en ordre fordi varen "tilfældig" ikke er på lager. Men hvordan problemet skal løses afhænger af omstændighederne.

 

Hvis jeg var i dine sko ville jeg rette henvendelse til webshoppen og gøre dem opmærksom på i har indgået en aftale og spørge om de selv har et forslag til hvordan de kan løse problemet med de ikke har varen på lager! Du kunne måske også spørge dem hvornår de kan levere?

Faktum er, at I har indgået en aftale og kan de ikke overholde den må de kompensere dig på en eller anden måde.

Amino-karma 6.124
Fra Aalborg
Tilmeldt 6. okt 12
Indlæg ialt: 1.187
Amino Plus
Simon Peter Langkilde Jakobsen
Fra ZenzIOT ApS
Skrevet 06-12-2018 kl. 15:01

Jesper_nl:
En bestilling er ikke et tilbud. En vare tilgængelig på en hjemmeside/webshop er et tilbud, bestillingen er derimod accept.

Hvorfor støder man så som regel ind i formulering som siger det modsatte?

At en afgivelse af ordrer ikke kan anses som en accept, men som et tilbud om at købe varen. Accept af tilbuddet opnås først når webshoppen bekræfter ordren?

Danmark's nok nemmeste GPS Tracking til private & erhverv

  • Flere års batterilevetid -
  • klar til brug ved modtagelse - Monteres på 1 minut
  • Billig opstart med månedlige betalinger


Amino-karma 8.700
Fra Allinge
Tilmeldt 9. jan 09
Indlæg ialt: 1.803

Kim Vinberg
Fra dicm
Skrevet 06-12-2018 kl. 15:27

Jesper_nl du er forkert på den. Det har været oppe at vende så mange gange med netop det at en bestilling ikke er accept, medmindre man har glemt at tilføje det i sine betingelser. 

Amino-karma 10.232
Fra København
Tilmeldt 30. jul 07
Indlæg ialt: 1.880

Flemming
Skrevet 06-12-2018 kl. 15:56

Sakset fra mine salgs- og leveringsbetingelser: (er dog ikke en webshop)

"En ordre er kun bindende, når den er godkendt af Sælger med en ordrebekræftelse via mail, fax eller brev."

Når jeg modtager et underskrevet tilbud fra en kunde, så kan der jo i mellemtiden godt være indtruffet det, at varen ikke længere produceres eller kan skaffes. Så kan jeg undlade at bekræfte ordren, men skrive til kunden at det ikke kan lade sig gøre længere og så er jeg ikke bundet af aftalen.

Der er en del webshops, som sender en bestillingsbekræftelse, men ikke en egentlig ordrebekræftelse. 

Amino-karma 168.314
Fra 2800 Lyngby
Tilmeldt 2. mar 11
Indlæg ialt: 36.453
Amino Plus
Cookie - John Hannover
Fra John Hannover
Skrevet 06-12-2018 kl. 16:02

Denne tyder på Jesper_nl har ret - i alle fald som standard - hvis ikke noget andet specifikt er angivet

https://www.forbrugerombudsmanden.dk/hvad-gaelder/markedsfoeringsloven/webshopguide/under-salget/ 

med teksten

AFTALEN ER BINDENDE

Når man handler på nettet, vil der typisk være indgået en bindende aftale, når kunden har afgivet sin ordre, dvs. som regel når kunden afsluttende har trykket på ”Køb”- eller ”Bestil”-knappen. Efter forbrugeraftaleloven findes der forskellige definitioner på, hvornår en kunde har afgivet sin ordre.

Læs om afgivelse af ordrer i "Nettjek" side 12 (PDF).

At aftalen er bindende betyder, at virksomheden som udgangspunkt har pligt til at levere varen til den aftalte pris.

og https://www.computerworld.dk/art/238805/hvad-goer-du-naar-du-har-solgt-varer-der-egentlig-er-udsolgt-eller-har-forkert-pris-her-er-reglerne-som-alle-webshops-boer-kende 

Hvor man kan læse Vi bliver tit spurgt, om man kan tage forbehold for udsolgte varer i handelsbetingelserne og så annullere et par ordrer, hvis man har fået solgt flere, end man havde på lager.

Så let er det desværre ikke. 

Så snart kunden har klikket på betalingsknappen, er du som udgangspunkt bundet af aftalen. 

Kunden har med andre ord krav på sin vare - også selv om du ikke har flere tilbage. 

vh John Hannover

vh John Hannover

Amino-karma 8.459
Tilmeldt 19. jan 15
Indlæg ialt: 1.808

Jesper_nl
Skrevet 06-12-2018 kl. 16:35

Simon Peter Langkilde Jakobsen:

Jesper_nl:
En bestilling er ikke et tilbud. En vare tilgængelig på en hjemmeside/webshop er et tilbud, bestillingen er derimod accept.

Hvorfor støder man så som regel ind i formulering som siger det modsatte?

At en afgivelse af ordrer ikke kan anses som en accept, men som et tilbud om at købe varen. Accept af tilbuddet opnås først når webshoppen bekræfter ordren?

Jeg tror man støder på formuleringen fordi webshops henvender sig til både privat- og erhvervskunder.

Men uanset hvad der står i nogle forretningsbetingelser så vil en forbruger ikke kunne stilles ringere end forbrugerlovgivning.

 

Nu er overskriften i tråden “Black friday”, så jeg formoder der er tale om et forbrugerkøb. Derfor holder jeg fast i mit første svar. En webshop er bundet af aftalen når kunden bestiller.

Amino-karma 8.459
Tilmeldt 19. jan 15
Indlæg ialt: 1.808

Jesper_nl
Skrevet 06-12-2018 kl. 16:39

Kim Vinberg:

Jesper_nl du er forkert på den. Det har været oppe at vende så mange gange med netop det at en bestilling ikke er accept, medmindre man har glemt at tilføje det i sine betingelser. 

Hvor har det været oppe at vende?

Er du sikker på du skelner mellem forbrugerkøb og alle andre køb! Mig bekendt er forbrugeraftaleloven ikke ændret i en sådan grad at din påstand er korrekt.

Amino-karma 8.700
Fra Allinge
Tilmeldt 9. jan 09
Indlæg ialt: 1.803

Kim Vinberg
Fra dicm
Skrevet 06-12-2018 kl. 16:53

Jesper_nl:

Kim Vinberg:

Jesper_nl du er forkert på den. Det har været oppe at vende så mange gange med netop det at en bestilling ikke er accept, medmindre man har glemt at tilføje det i sine betingelser. 

Hvor har det været oppe at vende?

Er du sikker på du skelner mellem forbrugerkøb og alle andre køb! Mig bekendt er forbrugeraftaleloven ikke ændret i en sådan grad at din påstand er korrekt.

Her på Amino konstant. Alle medier hver gang en kunde brokker sig over en webbutik annuller ordre. 

Når der i betingelser er tilføjet sådan en besked som den Simon nævnte så er der intet at gøre, og langt de fleste webshops har dette, netop fordi de kan komme ud i problemer ved ikke at have dem. 

Side 1 ud af 3 (27 indlæg) 1 2 3 Næste >

RSS-feed
 
Besøg vores andre hjemmesider :