Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regel for nyansatte med løn under ferie vs. feriepenge fra tidligere arbejdsgiver

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Dec 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino,

Jeg har søgt men ej fundet svar, så jeg håber en af de kloge hoveder herinde kan svare.

Når en ansat, der får løn under ferie, har et ferieår hvor han både har noget ferierest fra tidligere arbejde, men også har sparet ferie op hos ens eget firma, hvordan er reglerne så? Skal han informere en, om det ferie han holder, er af den pulje han har optjent ved tidligere arbejdsgiver (hvor han så får løn fra feriekontoen) eller det er af den del som han har optjent i mit firma? For i den ene situation skal jeg jo udbetale lønnen, og i den anden situation skal jeg ikke.

Eller er der en automatisk rækkefølge hvor jeg ikke skal betale løn indtil han har brugt alt ferien optjent ved den tidligere arbejdsgiver, og først derefter skal begynde at gøre det?

Jeg spørger fordi jeg står i en situation hvor jeg har udbetalt for meget løn under ferie fordi jeg i nogle tid har betalt løn i perioder hvor ferien ikke var optjent hos mit firma endnu. Jeg ved heller ikke hvordan mine rettigheder er i den situation. Medarbejderen har jo hævet fuld løn fra mig samtidig med at han har søgt om feriepenge, men jeg ved ikke om det bare er ærgerligt, eller det er ond tro?

På forhånd tak for hjælp.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Ferie med løn - fordrer jo at den pågældende HAR optjent ferie til det antal dage der holdes - og så betaler du jo løn for de dage, og kun de dage, og ikke for flere dage, end der er optjent til (ex det første år jo slet ikke nogen i første omgang) - resten af dagene er jo så for de penge der er optjent fra anden side-  eller - helt uden penge - hvis der ikke er optjent. Din opgave er jo blot, at lønne for det antal dage der er optjent hos DIG og intet andet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John, tak for hurtigt svar.

Ja, det er nemlig det, men der bliver jo et år (år 2) hvor den ansatte har noget opsparet ferie fra tidligere arbejdsgiver og noget ferie optjent hos mig, hvor jeg reelt ikke kan vide om det er det ene eller andet ferie han vælger at afholde, medmindre der er en fast regel der hedder at han altid skal afholde det ferie han har optjent ved den tidligere arbejdsgiver først.

Ved du hvordan jeg er stillet når jeg allerede har udbetalt penge i en ferieperiode hvor jeg ikke skulle have gjort det? dvs. en periode hvor ansatte både har hævet penge fra feriekontoen og fået betalt samme ferieperiode af mig.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Ingeniøren2018:

Ja, det er nemlig det, men der bliver jo et år (år 2) hvor den ansatte har noget opsparet ferie fra tidligere arbejdsgiver og noget ferie optjent hos mig, hvor jeg reelt ikke kan vide om det er det ene eller andet ferie han vælger at afholde, medmindre der er en fast regel der hedder at han altid skal afholde det ferie han har optjent ved den tidligere arbejdsgiver først

du skal jo bare betale løn under hans ferie for det antal dage han har ret til hos dig og ikke mere. Har han så mere ferie - så er det jo hans egen regning - Du stopper løn under ferie, når han har fået løn for det antal dage han har sparet op.  - Så er resten hans problem - enten ved at han jo så har sparet op hos en anden - eller slet ikke har noget udbetalt

Hvis han f.eks holder 10 dage som er de 10 dage han har ret til fra dig - så er dit problem ovre - resten er for hans regning. der er så nogen der vælger ikke at holde mere ferie (selv om du kan kræve de skal følge alm ferieregler) og bare beholder pengene fra tidl. arbejdsgiver - Du kan kommandere lønmodtageren til at holde ferie virksomheden holder ferielukket i en periode, så er lønmodtageren forpligtet til at acceptere dette, også selvom der ikke er optjent ret til feriegodtgørelse. Dette bør varsles i forbindelse med ansættelsen, så der ikke opstår tvivl.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak John,

Er der noget at gøre i forhold til de penge jeg har betalt ham i løn det første ansættelsesår som han ikke var berettiget til? Han er min første ansatte, så jeg har ikke været klar over at det foregik på den måde det første år.

Han har fået nyt arbejde nu, og da jeg blev opmærksom på det, foreslog jeg at vi modregnede det i det flextid han har til overs, da det jo så bare vil svare til at han løbende har fået nogle penge for hans flextimer. Men det er han overhovedet ikke indstillet på og truede med det samme med fagforening.

Jeg ved ikke hvordan jeg er stillet, det er vel reelt ond tro at tage imod fuld løn fra mig og samtidig hæve feriepenge fra feriekontoen.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Ingeniøren2018:
Tak John,

Er der noget at gøre i forhold til de penge jeg har betalt ham i løn det første ansættelsesår som han ikke var berettiget til? Han er min første ansatte, så jeg har ikke været klar over at det foregik på den måde det første år.

Han har fået nyt arbejde nu, og da jeg blev opmærksom på det, foreslog jeg at vi modregnede det i det flextid han har til overs, da det jo så bare vil svare til at han løbende har fået nogle penge for hans flextimer. Men det er han overhovedet ikke indstillet på og truede med det samme med fagforening.

Jeg ved ikke hvordan jeg er stillet, det er vel reelt ond tro at tage imod fuld løn fra mig og samtidig hæve feriepenge fra feriekontoen.

det er netop spørgsmålet, OM du kan vinde i retten på, at det var OND TRO - at medarbejderen burde have været helt klar over at det var en klar fejl, at han fik løn under ferie år 1. Jeg tør ikke spå om den - det vil givet forudsætte at retten er enig i det var klart ond tro og ikke, at han medabejderen bare troede det var sådan

jeg tvivler lidt på, at det betaler sig at skyde for mange advokat penge af på sådan en opgave - Var du i arbejdsgiverforening, så var svaret at gå til den

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja nemlig, jeg kan se at dommene dog går i arbejdsgivers retning når der har været tale om en ret meget for høj månedlig fejl på lønsedlen, men jeg prøver med et kompromis, jeg vil helst heller ikke bruge mere tid på det. Det ligger i baghovedet hele tiden.

Tak for din tid John
Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Ingeniøren2018:
Tak John,

Er der noget at gøre i forhold til de penge jeg har betalt ham i løn det første ansættelsesår som han ikke var berettiget til? Han er min første ansatte, så jeg har ikke været klar over at det foregik på den måde det første år.

Han har fået nyt arbejde nu, og da jeg blev opmærksom på det, foreslog jeg at vi modregnede det i det flextid han har til overs, da det jo så bare vil svare til at han løbende har fået nogle penge for hans flextimer. Men det er han overhovedet ikke indstillet på og truede med det samme med fagforening.

Jeg ved ikke hvordan jeg er stillet, det er vel reelt ond tro at tage imod fuld løn fra mig og samtidig hæve feriepenge fra feriekontoen.

Du anfører at din arbejdstager vel reelt er i ond tro, fordi han ikke har fuld forstand på alle regler om feriepenge.

Det er vel faktisk omvendt. 

DU er arbejdsgiver, og vel dermed den professionelle part rent ansættelsesretsmæssigt.  

Så hvis DU - som den professionelle part - ikke har styr på detaljer i reglerne, hvordan søren kan du så forvente at en almindelig lønmodtager skal kende disse regler. 

Du har ansat din lønmodtager til at udføre SIT arbejde, og du/din virksomhed forventes så modsvarende at udføre JERES arbejde, hvilket bl.a. omfatter at håndtere ferie og løn korrekt. 

Lad det nu være, og vær så for fremtiden opmærksom på de pligter du har som arbejdsgiver, og sørg for at have/købe fornødne kompetencer til også disse opgaver. (Omkostningerne til at løfte sådanne forpligtelser er een af grundene til, at arbejdsgiver skal sælge medarbejder-timer til en højere timepris end de direkte omkostninger til medarbejderen). 

Alt muligt held og lykke med din forretning :-)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)