Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ekstra regning uden aftale :o

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 29. Dec 10
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Forstår ikke helt din konklusion.

Den private kunde (amatøren) stod med håndværkerens (den professionelle) temmelige præcise beskrivelse af opgaven og en specifik pris. Der var ingen ændringer til opgaven undervejs (ingen "overraskelser") og en formulering, hvor det egentlig fremgår som et tilbud, men med andre formuleringer længere inde  i "tilbuddet" der nævner overslag.

Alligevel mener forbruger org. ikke at det er en vindersag for køber, uanset at opgaven ikke har ændret sig og at prisen er øget med ca. 50%. Så her må der siges at være rimelig lang snor til sælger/leverandør, selv med den indbyggede beskyttelse af privat/forbruger....

En B2B handel kan selvfølgelig overhovedet ikke sammenlignes med mit eksempel, men jeg finder det stadig tvivlsomt at konkludere at det bare er sælgers problem, når begge parter åbenbart ikke har ment at en klar aftale har været nødvendig.

   

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 28. Sep 17
Indlæg ialt: 98
Fra  Svensmarke Økonomi ApS Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Et lille indspark, på en noget tynd baggrund :).
En håndværker, det være sig en murer, tømrer eller en gulvlægger, må antages som værende professionel.
Hvis håndværkeren afgiver et tilbud skal det være klart defineret hvad det indeholder, dog eventuelt forsynet med eventuelle forbehold, og prisen er som udgangspunkt altid fast.
Beder man som kunde om et overslag/eller modtager et overslag, må man som kunde forvente at prisen max. afviger +/- 10/15%.
Er håndværkeren i tvivl om opgavens omfang, kompleksitet eller lign., bør håndværkeren undgå tilbud eller overslag men alene oplyse at arbejdet kun kan udføres i regning.
Som kunde, det være sig som privat eller erhvervskunde, står man stærkt i en efterfølgende voldgiftssag, hvis håndværkeren ikke agerer jf. ovenfor.
vh. Peter

Svensmarke Økonomi ApS - Rådgivning, administration og IT-systemer - vi er på facebook

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46520
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der >en af jer der svarer - enten at den er god nok - trådstarter vinder - eller trådstarter taber - så kender det præcise indhold af den SMS som tilsyneladende er hele aftalegrunlaget

Hvis I gør, så har jeg overset det, men ellers fatter jeg ikke man ud fra en beskrivelse af en svar SMS kan sige om den omfatter det ene eller andet, i alle fald uden at kende den SMS der svares på.

Trådstarter kan jo som tak for de mange gode råd og interessen, lige melde tilbage hvordan den endte

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15000
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 00:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Thor:

Forstår ikke helt din konklusion.

Den private kunde (amatøren) stod med håndværkerens (den professionelle) temmelige præcise beskrivelse af opgaven og en specifik pris. Der var ingen ændringer til opgaven undervejs (ingen "overraskelser") og en formulering, hvor det egentlig fremgår som et tilbud, men med andre formuleringer længere inde  i "tilbuddet" der nævner overslag.

Alligevel mener forbruger org. ikke at det er en vindersag for køber, uanset at opgaven ikke har ændret sig og at prisen er øget med ca. 50%. Så her må der siges at være rimelig lang snor til sælger/leverandør, selv med den indbyggede beskyttelse af privat/forbruger....

En B2B handel kan selvfølgelig overhovedet ikke sammenlignes med mit eksempel, men jeg finder det stadig tvivlsomt at konkludere at det bare er sælgers problem, når begge parter åbenbart ikke har ment at en klar aftale har været nødvendig.  

Jamen i din historie blev der givet et overslag, og derfor er der risiko for prisstigninger, når opgaven er løst. Det bekræfter forbruger organisationen også. Ergo har tilbudsgiver afgivet et tilbud i overensstemmelse med loven.

Der er altid 3 sider af en sag. Din version, modpartens version og sandheden.

Det er yderst sparsomt med info i din historie, og jeg kan ikke forholde mig til om 50% prisstigning er fair eller ej. Er der tale om en opgave til 5.000 kr eller 200.000 kr? Der skal f.eks ikke andet end 4 timers overarbejde til, før opgaven til 5.000 kr har en prisstigning på over 50%, hvorimod der skal mange mange mange timers arbejde til, før den store opgave kommer op på 50%.

Dernæst er det sådan med håndværk, at der ofte kan opstå uforudsete problemer. Væggen er ikke bygget op som forventet, muren er skæv, vinduerne hænger, væggen kan ikke bære ophænget osv. Det er jo derfor, at overslag/estimater er det mest normale ved håndværkeropgaver.

Og jo det er sælgers problem i sådanne sager. Hvis der opstår tvivl om indholdet af en opgave, og køber ikke burde vide, at dette ikke var inkl i opgaven, så falder sorteper tilbage på sælger, som er den professionelle, sådan er praksis. Det er derfor, at sælgere ofte laver lange kontrakter med meget nøje beskrivelser af opgaven...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 29. Dec 10
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 07:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:

Der er altid 3 sider af en sag. Din version, modpartens version og sandheden.......

Det er yderst sparsomt med info i din historie, og jeg kan ikke forholde mig til om 50% prisstigning er fair eller ej. Er der tale om en opgave til 5.000 kr eller 200.000 kr?......

Og jo det er sælgers problem i sådanne sager. Hvis der opstår tvivl om indholdet af en opgave, og køber ikke burde vide, at dette ikke var inkl i opgaven, så falder sorteper tilbage på sælger, som er den professionelle, sådan er praksis. Det er derfor, at sælgere ofte laver lange kontrakter med meget nøje beskrivelser af opgaven...

Der var ingen tvivl om sandheden. Håndværker og kunde var helt enige om at der ikke var ændringer til opgaven/udførelsen, håndværkerens melding var at der bare var gået flere timer med det og at regningen derfor voksede med ca. 25k. Men "historien" er sådan set uvæsentlig, da den ikke er sammenlignelig.

Her taler vi om to professionelle parter (to firmaer) så der er ingen forbrugerbeskyttelse. Jeg skal ikke kunne sige hvad udfaldet skal være, der mangler vi en nogle oplysninger og juridisk indsigt

Min pointe er bare: at det virker en smule tyndt at konkludere at det udelukkende er sælgers problem (på det grundlag vi har).... 

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)