Forstår ikke helt din konklusion. Den private kunde (amatøren) stod med håndværkerens (den professionelle) temmelige præcise beskrivelse af opgaven og en specifik pris. Der var ingen ændringer til opgaven undervejs (ingen "overraskelser") og en formulering, hvor det egentlig fremgår som et tilbud, men med andre formuleringer længere inde i "tilbuddet" der nævner overslag. Alligevel mener forbruger org. ikke at det er en vindersag for køber, uanset at opgaven ikke har ændret sig og at prisen er øget med ca. 50%. Så her må der siges at være rimelig lang snor til sælger/leverandør, selv med den indbyggede beskyttelse af privat/forbruger.... En B2B handel kan selvfølgelig overhovedet ikke sammenlignes med mit eksempel, men jeg finder det stadig tvivlsomt at konkludere at det bare er sælgers problem, når begge parter åbenbart ikke har ment at en klar aftale har været nødvendig.
|
Hej
Et lille indspark, på en noget tynd baggrund :).
En håndværker, det være sig en murer, tømrer eller en gulvlægger, må antages som værende professionel.
Hvis håndværkeren afgiver et tilbud skal det være klart defineret hvad det indeholder, dog eventuelt forsynet med eventuelle forbehold, og prisen er som udgangspunkt altid fast.
Beder man som kunde om et overslag/eller modtager et overslag, må man som kunde forvente at prisen max. afviger +/- 10/15%.
Er håndværkeren i tvivl om opgavens omfang, kompleksitet eller lign., bør håndværkeren undgå tilbud eller overslag men alene oplyse at arbejdet kun kan udføres i regning.
Som kunde, det være sig som privat eller erhvervskunde, står man stærkt i en efterfølgende voldgiftssag, hvis håndværkeren ikke agerer jf. ovenfor.
vh. Peter