Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af computere/telefon etc til udvikler firma

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Nov 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Sidder lidt kigger rundt efter få håndteret skat korrekt her det første år med overskud I min enkeltmands virksomhed og er faldt over flere gamle opslag og google søgninger der snakker omkring delvis firma ejerskab over elektronik. Da jeg med mit sølle 30000 kr overskud (små begyndelser) også er løbet ind I skulle købe ny computer (15000 kr) og en ny mobil (6000 kr) 

Så er mit spørgsmål om det stadig noget man kan gøre. Da jeg jo bruger min mobil næsten 75% til firma og min computer netop var nød til koste den lidt højere sum så jeg kunne bruge den til arbejdet 50% af tiden. Må jeg så have mit firma til købe sig delvist (eller helt) ind mine private produkter som en udgift der kan trækkes fra som omkostning

Tak for alle svar på forhånd. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46504
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Telefon udløser altid - til og med 2019 i alle fald skat af fri telefon. 2800 kr du skal skatteangive korrekt som vist her http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/skat-fri-telefon.html  hvor du ser de rubrikker du skal bruge. Momsen skal så deles da du ikke, selv om du betaler skat af fri telefon må trække moms fra nogen privat andel. I dit tilfælde, hvis du kan sandsynliggøre at du bruger den kun 25% privat - så må du trække 75% - 3/4 moms fra

Computeren må du tage i firmaet fuldt også uden skat men igen skal momsen deles her 50/50 = halv moms fratræk. Computer er eneste aktiv man må tage i firmaet selv om det bruges privat, blot momsen deles 

Du skal føre liste over alle aktiver firmaet køber da de skal ud igen med moms ved lukning også selv om de er straksafskrevet. For 2018 skal værdien være under 13.500 kr ex moms for at du kan trække den fra som straksafskrivning (forudsat de er momsregistreret)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Nov 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 07:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for svaret. så hvis jeg forstår det ret ville det kloge valg for mit firma I år faktisk være tage hele køb af computer som firma udgift med 50/50 moms ?

Angående mobil er mit forbrug ikke på nogen måde rigtig I de 2800 kr, trods mobilen kostede en del som jeg forstår reglerne giver det stadig mere mening bare beholde den som privat mobil og istedet eventuelt bruge en Softphone (Software som telefon) som firma nummer hvis der skulle være nogen problemer med delvis firma forbrug med min private mobil.

Kan du eventuelt lige vurdere om jeg tænker i de rigtige baner her?

Lille ekstra spørgsmål hvis du kender svaret. Kan min private elektronik forsikring stadig dække hvis jeg beskadiger min computer når firmaet faktisk ejer den? 

Venlig hilsen

Claes  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46504
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Lyder korrekt tænkt først og så- Nej dine private forsikringer dækker ikke noget firma - hverken indbo/tyveri eller andet _ de skal tegnes fra firmaet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)