Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Starte online webshop i Tyskland (med dobbelt statsborgerskab)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Dec 18
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej, jeg overvejer at starte en online webshop i Tyskland, starte ud som en enkeltmandsvirksomhed (Einzelunternehmen / eingetragenen Kaufmann - e.K.) og senere omdanne til et IVS / Iværksætterselskab (UG=Unternehmergesellschaft).

Webshoppen vil komme til at sælge diverse produkter fra især Kina til private, primært i Tyskland, Østrig og andre tysk talende lande indenfor EU.

Jeg står i den særlige situation, at jeg både har det tyske og danske statsborgerskab. Min bopæl har været i Danmark i 25 år, og samtidig har jeg haft adresse hos mine forældre i Tyskland i 40+ år. Jeg har også et Steuer-ID (skatte identifikationsnummer) i Tyskland, som jeg dog ikke har brugt i de sidste mange år.

Ved nogen her, hvordan de tyske henholdsvis de danske regler er i forhold til især beskatning, når jeg starter en tysk virksomhed/webshop udelukkende fra min tyske adresse og med mit tyske statsborgerskab?

Hvad er reglerne/lovgivningen i denne situation?

Jeg vil umiddelbart selv mene, at jeg kan indregistrere mit firma i Tyskland og så køre det som en helt almindelig tysk webshop.
1. Gewerbeanmeldung
2. USt-Voranmeldung
3. Finanzamt steuerliche Erfassung

Så, er der nogen, der har kendskab til den her situation, med to statsborgerskaber og to bopælsadresser?

TAK!

Bedste hilsener
Nicolai

P.S. På et tidspunkt vil jeg også have brug for en kompetent revisor, der både kender til den her lidt særlige situation (dobbelt statsborgerskab med to adresser/bopæle), samt er kendt indenfor området webshops (handel med varer fra især Kina) i forhold til EU ret & regler. Tænker her også krav til GDPR.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :

bare helt kort - du kan ikke omdanne enkeltmands til IVS - Der skal enkeltmands helt lukkes og beskattes af goodwill - kun til ApS

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
du kan ikke omdanne enkeltmands til IVS

Nu er der jo tale om tyske firmaer!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Cookie - John Hannover:
du kan ikke omdanne enkeltmands til IVS

Nu er der jo tale om tyske firmaer!

ah ok - der stod bare starte som IVS (og så forklaringen om den tyske samme type) - Jeg aner ikke om man kan omdanne i Tyskland
Det vil måske kunne hjælpe på svar hvis trådstarter skriver om han er fuldt skattepligtig i DK (det ville normalt - den modsatte vej betyder - hvis han var fuldt skattepligtig i Tyskland, at han ikke kunne starte dansk enkeltmands - men godt dansk IVS

Da han har daglig bopæl i DK som jeg forstår det, men blot råder over værelser hos forældre i Tyskland, går jeg lidt ud fra, at der er tale om dansk skattepligt alene, og så tvivler jeg på man kan have tysk enkeltmands, men ved det ikke
Derimod kan man have tysk selskab  og så er selskabet skattepligtigt i Tyskland mens evt løn er skattepligtig i DK hvis man bor her fast
Selve det dobbelte statsborgerskab tror jeg ikke har betydning - det afgørende er hvor man har sin personlige skattepligt

Vent på andre
vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du har bopæl i Danmark, kan du da ikke have en enkeltmandsvirksomhed i Tyskland, det kræver at du har officiel adresse i landet, før det er muligt? Så du skal oprette et selskab, før det du har beskrevet er muligt. Enten UG, GmbH eller AG.

Hvis du bor i Danmark, men driver shoppen fra Tyskland, så vil du jævnfør de beskatningsaftaler, der er, blive skattepligtig i Danmark.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:37
Hvor mange stjerner giver du? :

I lighed med Danmark er det i Tyskland muligt for en udlænding at registrere en enkeltmandsvirksomhed som en "anden udenlandsk virksomhed". En dansk enkeltmandsvirksomhed kan sågar registreres på sin danske adresse. Det er en logisk følge af EU's regler om eksempelvis fjernsalg.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:

I lighed med Danmark er det i Tyskland muligt for en udlænding at registrere en enkeltmandsvirksomhed som en "anden udenlandsk virksomhed". En dansk enkeltmandsvirksomhed kan sågar registreres på sin danske adresse. Det er en logisk følge af EU's regler om eksempelvis fjernsalg.

Kan en dansk skattepligtigtig - uden dansk virksomhed - etablere "anden udenlandsk virksomhed" i Tyskland - og hvordan vil denne så blive beskatte (Tyskland eller DK) Jeg troede forudsætningen var, at man havde en dansk virksomhed og så - etablerede anden udenlandsk i Tyskland, men man kan altså godt ALENE have anden udenlandsk virksomhed som "enkeltmands personlig" i et andet EU land uden at være skattepligtig der som person?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke skrevet tydeligt. Det er en den udenlandske virksomhed som registreres som anden udenlandsk virksomhed i Tyskland. Her den danske virksomhed.

Udgangspunktet vil være at, hvis ejer er bosat i Danmark så fuld skattepligtigt til DK. Afhængigt af, hvordan det skrues sammen kan der blive tale om begrænset skattepligt til Tyskland.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)