Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udbetaling af løn til hjælp.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Jan 16
Indlæg ialt: 16
Fra  Skydt Consult ApS Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har et ApS og har brug for hjælp, men er tvivl om hvordan jeg nemmest udbetaler løn til dem, igennem Danløn med valg af indkomsttyper.

Medhjælper nr 1.

Vi vil i fællesskab løse opgaver for flere kunder, hvor indtægten deles 50/50. Afregning af kunderne sker igennem mit selskab.

Dette er ikke personens primære erhverv, men en bi indkomst. 

Er det som honorar modtager? I så fald hvilken slags? A indkomst? 

Hvordan aflønner jeg  "nemmest"

Medhjælper nr 2.

Vedkommende laver momsafregning, indberetning og andet, der gør at jeg kan koncentrere mig om at løse opgaver for kunderne.

Det er sporadiske timer her og der, i løbet af året.

Hvordan aflønnes dette scenario?

Hvad med forsikring, atp osv. Andet jeg skal være opmærksom på?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46475
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

CSkydt:

Medhjælper nr 1.

Vi vil i fællesskab løse opgaver for flere kunder, hvor indtægten deles 50/50. Afregning af kunderne sker igennem mit selskab.

Dette er ikke personens primære erhverv, men en bi indkomst. 

Er det som honorar modtager? I så fald hvilken slags? A indkomst?

honorar er til hvis nogen er tilknyttet til EN specifik opgave - oftere af kortere varighed og ikke en række løbende opgaver. Honorar er bidragspligtig B indkomst og skal indberettes som sådan (mener gruppe 05 i skat) - mens den som arbejder mere løbende er lønmodtager og her indberettes så som løn med skattetræk fra firmaet. Skatten som sådan er ens. 

CSkydt:

Medhjælper nr 2.

Vedkommende laver momsafregning, indberetning og andet, der gør at jeg kan koncentrere mig om at løse opgaver for kunderne.

Det er sporadiske timer her og der, i løbet af året.

Hvordan aflønnes dette scenario?

Lyder som en bogholder der arbejder som CPR person for dig og det er så lønmodtager og indberettes med skattetræk. Igen samme skat som hvis honorar men det er vigtigt for dig, at du bruger lønmodtager, da du ellers kan få bod og hænge på en manglende skattebetaling. En bogholder/regnskabsperson skal dog gerne selv være klar over det forhold

---------------

Du bruger en lønsystem - og for lønmodtagere er der ATP og feriepenge at tænke på, men det klarer lønsystemet og din nye medhjælper 2 formentlig jo.

Du skal have en arbejdsskadeforsikring der skal dække dig selv som ejer (lovpligtig som eneste) og så dine ansatte - tegnes i alle forsikringsselskaber (IF plejer at være rimelige)

Ved over 8 timer i snit om ugen lyder de begge som funktionærer med hensyn til opsigelse, ved under skal du ikke tage hensyn til det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jan 16
Indlæg ialt: 16
Fra  Skydt Consult ApS Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for hurtig svar.

Det var også omtrent det samme som jeg selv var kommet frem til.

Man bliver lidt overvældet over de mange muligheder og felter man kan indberette i. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46475
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)