Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Flyt til Lousiana USA som ung

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 22. Dec 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er en ung kvinde på 17 år blir meget snart 18 som drømmer om at bo i USA so hurtigt some muligt da jeg vil tage udd. der over jeg er midt i et sabbat år. Jeg vil gerne flytte så snart det er muligt, jeg har kun venner fra usa så det er oplagt, men jeg ved ikke hvordan det fungere med alt, når jeg ingen udd. har i DK eller Gym.

Jeg har så også noget med en fyr der over fra.
Jeg kan ikke finde noget sted man fx kan tage et helt år på high shool (svarende til gym) der over når man er over 18, så ved slet ikke hvad jeg skal gøre...

Håber i kan hjælpe for føler mig slet ikke hjemme i DK havde det meget bedre i USA da jeg var på ferie der og vidste bare jeg ville bo der.
Tilmeldt 4. Mar 11
Indlæg ialt: 291
Fra  SIDWAVE Skrevet kl. 23:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Du skal have et greencard (arbejdstilladelse) for at arbejde derovre.

Det kan du søge om i et lotteri. hvert år trækker de bare lod, og lader nogle komme ind.

Du må gerne tage derover hvis du er optaget på en uddannelse, der findes ordninger hvor du kan bo hos en værtsfamilie.

Men hvis du hverken har arbejde eller går på en uddannelse, må du kun opholde dig der i 3 mdr. Som dansk statsborger med arbejde, 6 mdr.

#1 hvordan vil du betale en uddannelse ?  find ud af det

#2 sæt dig ind i det med at bo hos en værtsfamilie

Jeg har lige googlet dit problem med alderen, jeg kan godt se der står 14-18 årige.

Jeg synes det kan betale sig at du kontakter et dansk gymnasium, og beder dem om at hjælpe dig

Det hedder "udvekslingsstudent", men når du jo ikke går på en dansk uddannelse, så kan du jo ikke.

Jeg vil mene det kan lade sig gøre privat.

Hvis du får greencard, kan du gøre lige hvad du vil.

Søg med det samme!

Når man skal til USA, skal man FØRST Esta godkendes, det sker her
https://estaservice.us/da/

Søg/Vind greencard
https://www.usgreencardoffice.com/dk


Rækkefølge at gøre ting i:

#1 søg greencard
#2 find ud af at komme på highschhol. snak med et dansk gym, slå op og ring til highschools i Lousiana og spørg!
#3 når nr 2 er på plads, find en værtsfamilie
#4 husk at blive esta godkendt, før du rejser

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 00:44
Hvor mange stjerner giver du? :

SikaMouse:
Håber i kan hjælpe for føler mig slet ikke hjemme i DK havde det meget bedre i USA da jeg var på ferie der og vidste bare jeg ville bo der.

Der så du jo heller ikke bagsiden af medaljen ved at bo i landet.  Det virker lidt som om du er blevet forblændet af noget du reelt ikke hvad med er / indebære.  

 

Tilmeldt 4. Mar 11
Indlæg ialt: 291
Fra  SIDWAVE Skrevet kl. 08:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

I USA må folk klare sig selv, mange lever af madkuponer fra staten. de har working poor, hvilket betyder, at selv folk med arbejde, må bo på gaden.

MEn det er nemt at gøre karriere i USA. modasat danmark, hvor systemet tager dig i nakken og tvinger dig til meningsløse ressourceforløb når du ikke har arbejde :)

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 23. Nov 08
Indlæg ialt: 174
Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Bemærk at Green Card lotteriet (Diversity Visa Program) kun er åbent et par dage hver år - hvilket var i oktober i år - og at de kun optager 55.000 på verdensplan. Siden Jan henviser til er ikke den officielle, men et firma der tjener penge på at hjælpe folk med at ansøge. Det kan være en lidt omfattende proces for en 17-årig, hvor man skal vedlægge div. papirer, billeder, betale et geby samt til en lægeundersøgelse og interview, hvis man bliver udvalgt.

Læs mere her:

https://dk.usembassy.gov/2018-green-card-lottery/?_ga=2.187295784.1425359542.1545572564-1576363954.1538646464

https://travel.state.gov/content/travel/en/us-visas/immigrate.html


Trådstarter skriver at hun ingen uddannelse har fra Danmark, og som jeg forstår det, heller ikke har gået i gymnasiet her. Derfor bliver det nok svært at få et tilfældigt gymnasie til at sende hende afsted som udvekslingsstuderende. Det kræver et tilhørsforhold. 

Der er dog flere firmaer som hjælper folk afsted, men det er bestemt ikke billigt. Regn med mellem kr. 50.000 - 150.000:

https://www.ef-danmark.dk

https://www.into-highschool.dk

https://www.sts-highschool.com


For at komme afsted med disse firmaer skal man have 9. klasse, 10. klasse, 1.G eller 2.G. 


Som Jan også skriver, så kræver det penge at klare sig i USA (i hvilket som helst land), og man skal have en forsikring, for de har ikke samme sociale sikkerhedsnet som i Danmark. 

Umiddelbart ville jeg have foreslået at tage afsted som Au Pair hos en værtsfamilie, men kan læse mig til at det via. div. firmaer også kræver studentereksamen. Måske kan det lade sig gøre hvis det arrangeres privat. Der er i hver tilfælde krav om kørekort.

Hvis det bliver et godt forløb kan det være at familien kan hjælpe dig videre på vej i systemet mhp. varig opholdstilladelse. Men Au Pair er hårdt arbejde med børnepasning og madlavning, og måske kun 1-2 fridage om ugen.

https://www.sts-aupair.com/da/destinationer/usa/hvem-kan-ansoge

https://www.culturalcare.dk/at-vaere-au-pair/krav-kvalifikationer

Det går dog ikke godt hver gang:

https://www.information.dk/udland/2013/05/droemmen-au-pair-job-usa-mareridt

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Ravn:

SikaMouse:
Håber i kan hjælpe for føler mig slet ikke hjemme i DK havde det meget bedre i USA da jeg var på ferie der og vidste bare jeg ville bo der.

Der så du jo heller ikke bagsiden af medaljen ved at bo i landet.  Det virker lidt som om du er blevet forblændet af noget du reelt ikke hvad med er / indebære.  

Nu skal man jo nok huske at når man peger fingre af nogen så peger 4 af fingrene mod en selv! 

Hverken Hollywood, en Michael Moore "dokumentar" eller DR's diskussionspaneler giver dig indsigt i "hvad det er at bo i USA", og det komiske er at USA er et kulturelt meget diversificeret land og der er pokkers til forskel på New York, Louisiana og Californien.

Jan:

I USA må folk klare sig selv, mange lever af madkuponer fra staten. de har working poor, hvilket betyder, at selv folk med arbejde, må bo på gaden.

MEn det er nemt at gøre karriere i USA. modasat danmark, hvor systemet tager dig i nakken og tvinger dig til meningsløse ressourceforløb når du ikke har arbejde :)

Nej! Det er noget ævl at "folk må klare sig selv" i den forstand som det oftest påstås med dansk uvidenhed!

Siden FDR is 1930'erne har USA været et "velfærdssystem", med den store forskel at der ikke er en stor industri af offentligt ansatte og "professionelle" ofrer som lever deres liv på offentlig forsørgelse. Den amerikanske offentlige sektor er dog ikke naiv på samme måde som den danske og derfor giver man "Foodstamps" til den type af mennesker som i Danmark får eksempelvis forhøjede børnepenge og alskens andre tilskud, for man vil være sikker på at støtten går til børnetøj og mad i stedet for snaps og cigaretter!

I følge 3F har vi også "working poor" i Danmark, ligesom vi har masser af hjemløse. Det dækker i Danmark som i USA over folk der ikke arbejder særlig mange timer.

Som udlænding skal SikaMouse dog forsørge sig selv, sørge for sygeforsikring, og der er som andre har beskrevet en række ting som først skal ske. Man kan ikke søge opholdstilladelse fra USA og hvis man arbejder ulovligt bliver man udvist i ti år! Måsle SikaMouse i stedet skulle bruge mulighederne man som dansker har i EU lande hvor hun frit kan bosætte sig - Irland kunne være et bud på et land der er tættere på amerikansk kultur end Danmark.

Tilmeldt 22. Jul 18
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 09:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Lyder fedt!

God tur :-)

Tilmeldt 29. Dec 10
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,5 stjerner givet af 2 person

BroncofanDK:

..........Nej! Det er noget ævl at "folk må klare sig selv" i den forstand som det oftest påstås med dansk uvidenhed!

Siden FDR is 1930'erne har USA været et "velfærdssystem", med den store forskel at der ikke er en stor industri af offentligt ansatte og "professionelle" ofrer som lever deres liv på offentlig forsørgelse...........

Nu er det jo umuligt at beskrive USA/DK i få sætninger uden at forfalde til grove generaliseringer. Men at USA skulle være et velfærdssystem, kræver i hvert fald den bemærkning at det er et velfærdssystem, der er meget langt fra det vi kender i DK/Skandinavien (og jeg tror at de mange skandinaver næppe vil betegne det som et velfærdssystem).

Derudover nu du nævner "working poor", så er  det jo en helt anden skala man arbejder med i US i forhold til lav løn, ingen/mangelfuld sygesikring, manglende/ringe arbejdstager-rettigheder/jobsikkerhed etc etc. Især i den lavere del af fødekæden.
Så at forsøge at reducere det til at handle om deltidsarbejde er jo helt skævt....

Men udover detBig Smile er jeg helt enig i at trådsstarter bør overveje det et par gange mere (men virker vel også som et lidt "tilfældigt"/spontant indlæg uden opfølgning...) 

Tilmeldt 22. Dec 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Thor:
Men udover det er jeg helt enig i at trådsstarter bør overveje det et par gange mere (men virker vel også som et lidt "tilfældigt"/spontant indlæg uden opfølgning...) 


Men denne opfølgning kommer så nu.

Jeg har selv været inde og undersøge tingene jeg starte på en gymnasial udd. her i DK, imens jeg så gør det arbejder jeg her så jeg kan starte på university over der some computer engineering (en udd. jeg altid gerne ville ha men ikke kan få her i dk)
Om det så kommer til at tage 5 år før jeg kan det så er det jo sådan og ved godt det koster en del.


I kan altså ikke sige at jeg ikke kender det americanske system jeg har en moster der bor i NY og en del venner der over hvor jeg har lær systemet at kende fra. Jeg har altid ville bo der over og har sat mig ind i forskellende fra DK til USA.
Fra Hjørring
Tilmeldt 15. Nov 10
Indlæg ialt: 471
Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ha oz sat mig ind i american systen fordi jeg har set næsten all sæson af Berverly Hills 90210

Usa er meget mere diversifistikeret end Danmark og næsten alle får bare en megafed karriere forsi systemet ikke er så begrænset som i Danmark og det oz derfor st USA scorer superhøjt på undrsøgelse om livskvalitet, uddannelsesniveau og andre ligegyldigheder

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)