Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Eksport og Norsk MVA repræsentant + bankkonto

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 8. Jan 19
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino!
Vi udvider vores marked med Norge, men ønsker i første omgang at vores setup er så minimalt og let håndterbart som muligt. Vi overvejer at MVA registrere os, men uden selskabsregistrering, og fakturere fra DK selskab – men har også et ønske om en norsk bankkonto af kundehensyn.

Har i nogen erfaringer med at få Norsk erhvervskonto uden at have et Norsk selskab?

Jeg ser frem til input! 🤞🏼🙂

Mange hilsner
Mads
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :

madsklieholde:
Vi udvider vores marked med Norge, men ønsker i første omgang at vores setup er så minimalt og let håndterbart som muligt

Hvorfor så ikke bare lade køber forestå indfortoldning, så kan i sælge uden dansk moms og skal ikke bøvle med norsk moms.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Det giver jo givet en langt bedre konvertering i Norge hvis man har norsk MVA og bank - men det er ikke krav hvis du driver butikken fra DK men som jeg husker - ret hurtigt hvis du driver den som norsk fra No domæne, men hæng mig ikke op

http://nordicdc.dk/category/e-handel-i-norge/ synes jeg siger en del om fordele ved evt frivillig MVA i Norge og kravene.

Generelt er det min erfaring (fra at have etableret virksomheder i 11 lande dog ikke norge) at det kan være vanskeligt at få en bank, hvis ikke ens virksomhed har en lokalt boende person som del af virksomheden. Du kunne dog tale med danske Bank som har en rent norsk del ligesom de er moder selskab for norske Fokus bank. Hvis du selv bruger DDB i DK kunne man forestille sig de kunne hjælpe med en norsk konto ?

Jyske har jeg set hjælpe andre - og her - lidt nede, kan du se de tilbyder konto i norge (eller hjælp til) https://www.jyskebank.dk/erhverv/betalinger/udland/udlandkonti 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Apr 15
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

"Det giver jo givet en langt bedre konvertering i Norge hvis man har norsk MVA og bank"

Hvor har du den information fra ? Hmm

Mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Søren H:

"Det giver jo givet en langt bedre konvertering i Norge hvis man har norsk MVA og bank"

Hvor har du den information fra ? Hmm

Mvh

simple thinking - Var du dansk kunde der skulle købe fra Danmark og så prisen 100 kr og vidste du skulle betale 100 kr - så var det lige frem
Var du i samme situation ude for at det var norsk leverandør, og du kunne læse 100 kr som pris -MEN når varen ankom skulle du nu selv regne norsk moms i tillæg - så ville du måske blive mindre købende

Det er ældgammel viden at det er langt lettere at sælge jo mere kunden på nogen måde kender prisen på forhånd. Her er så told en problematik hvis varen er over toldgrænse . men at fjerne moms som et (for mange private ukendt) tillæg til prisen er klart noget der får flere til at gennemføre handlen. Fatter ikke man kan være i tvivl faktisk - det må være mangel på kendskab til nethandel.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Apr 15
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Dine argumenter gælder nok for rigtig mange lande men passer bare ikke helt på Norge.

Norge er et kæmpe land med få indbygger og deraf vil du i mange små byer finde et meget begrænset udvalg i vare sortiment.
Så nordmænd elsker at net handle fra udlandet, de sidste 2 år er deres nethandel fra Kina steget med 50-75% per år.


De fleste nordmænd kender toldreglerne næsten lige så godt som told og handler derefter.

Har du produkter som overskrider 350 kroners reglen, så få en toldkredit og sælg varen med fortoldning i din shop.
Hvis du gør det nemt for de norske kunder, såvel b2b og b2c, så har du nogle meget trofaste kunder og en konvertering som ikke er så ringe.

Mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Søren H:

Dine argumenter gælder nok for rigtig mange lande men passer bare ikke helt på Norge.

Norge er et kæmpe land med få indbygger og deraf vil du i mange små byer finde et meget begrænset udvalg i vare sortiment.
Så nordmænd elsker at net handle fra udlandet, de sidste 2 år er deres nethandel fra Kina steget med 50-75% per år.


De fleste nordmænd kender toldreglerne næsten lige så godt som told og handler derefter.

Har du produkter som overskrider 350 kroners reglen, så få en toldkredit og sælg varen med fortoldning i din shop.
Hvis du gør det nemt for de norske kunder, såvel b2b og b2c, så har du nogle meget trofaste kunder og en konvertering som ikke er så ringe.

Mvh

absolut ikke enig i at man ikke i Norge som alle andre lande gerne køber med mindst muligt ekstra besvær og at man ikke klart prioriterer at slippe for moms ved importen - og jeg taler kun B2C - alt andet klarer det - men B2C er norge hverken u-land eller noget andet og jeg garanterer at det giver færre udfald fra kurven hvis moms er med i prisen  _Du har helt ret i de handler fra nettet i stort omfang - og at Norge jo så faktisk er lidt specielt ved at man skal have norsk moms hvis man vil være .no side - men nordmænd er ikke spor dumme og hopper langt mere ud af kurven hvis de skal regne ekstra for moms og ukendt told. 

B2B er helt ligemeget - de kan det stof. Selvklart KAN du sælge uden norsk momsregistrering - men du konverterer stensikkert bedre med - og endnu bedre hvis der ikke skal rodes med told. Dertil kommer momsbesvær hvis kunden ikke betaler moms og der er sendt med posten, for varen udleveres mod efterbetaling af moms og betales den ikke, så skal posten opkræve det fra afsender - uretfærdigt men noget der faktisk sker

vh John H

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Jan 19
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 09:33
Hvor mange stjerner giver du? :
.....
Tilmeldt 8. Jan 19
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Ravn
Det gør vi sådan set også som det er nu. Vi eksporterer og leverer fortoldet til kunden, og faktura er så med 0 momspåslag og reverse charge, så køber overtager momsforpligtelsen ved varernes kryds af landegrænsen. Hvilket er fin praksis for en stund. Men der er omsætningsmax. på 50tkr hvorefter man er forpligtet til at momsregistrere som minimum, og ofte også selskabsregistrere hvis omsætningen skabes i Norge og derved etablerer skattepligt i Norge.

Desuden opstår der problem ved etablering af varelager i norge, for i det tilfælde er der ingen kunde til at overtage den norske momsforpligtelse, og vi vil derved skulle betale den norske moms ved import. Og man kan ikke få refusion på importmoms. Så det bliver selvfølgelig uacceptabelt dyrt.

Vi opererer fra DK så vi holder selskabet dansk, men er nu tvunget til at momsregistrere.
Tilmeldt 8. Jan 19
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for input. Helt enig i momsovervejelserne så der er vi i sync. Og mht. bank har jeg kun forsøgt mig hos en enkelt norsk bank som krævede selskab og norsk CPR nr. på brugeren, hvilket man dog kan få en registrering på som dansker i sådan en sammenhæng. Jeg forsøger mig straks hos DDB og Jyske, jeg havde ellers opgivet håbet, tak!

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)