Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring og fradrag - etableringsgebyr af bankkonto

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 8. Nov 18
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg har netop kastet mig ud i tilværelsen som selvstændig og er så småt ved at sætte mig ind i bogføring (enkeltmandsvirksomhed). 

I den forbindelse har jeg et helt konkret spørgsmål:

Jeg har oprettet en erhvervs bankkonto, hvor etableringsgebyret var 2000 kr. Disse er blevet trukket på kontoen efterfølgende. 

Hvordan bogfører jeg dette korrekt og får fradraget, som jeg antager, jeg kan få for denne udgift?

(Jeg anvender Dinero)


På forhånd tak

Cecilie

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:03
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Nov 18
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 08:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tusind tak for det hurtige svar. Gebyr uden moms - kan konto 7220 gebyr og porto bruges hertil?

Bh. Cecilie 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 12:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 8. Nov 18
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Det har jeg læst mig til før, men hvad skal det egentlig betyde? Der er jo ikke tale om et lån - det er blot et engangsbeløb for at åbne en bankkonto. 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Fra skat

Stiftelsesprovision

Stiftelsesprovision ved oprettelse af en kassekredit kan kun fradrages, hvis aftalen har en løbetid på under 2 år. At lånet efterfølgende forlænges, har ingen betydning for fradraget. Hvis aftalen kan opsiges med fx. 14 dages varsel, kan stiftelsesprovision ikke fradrages. Er der ikke aftalt en afviklingsperiode, er der en formodning for, at løbetiden er 2 år eller mere.

Det er kun aftalens indhold, som har betydning for vurderingen af, om lånet har en løbetid på mindre end 2 år. Er der fx aftalt en løbetid på 5 år, kan der ikke foretages fradrag for stiftelsesprovision, uanset at lånet indfries efter mindre end 2 år. Se LSRM 1974.63.

Hvis en stiftelsesprovision overstiger, hvad der er sædvanligt, begrænses fradraget. Se TfS 1989, 516 LSR, hvor en sparekasse og en kunde havde forsøgt at omkontere en del af købsprisen på statsgældsbeviser til stiftelsesprovision, men hvor fradraget for stiftelsesprovision blev nedsat med samme beløb, som kunden havde købt statsgældsbeviserne under børskursen.

Bogfør det på en konto der kunne hedde EJ FRADRAG

Tilmeldt 8. Nov 18
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 19:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan være, at det er mig, der ikke læser det korrekt. Men hvordan falder et etableringsgebyr for en bankkonto uden kassekredit ind under denne? :-) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :

ceciliean:

Det kan være, at det er mig, der ikke læser det korrekt. Men hvordan falder et etableringsgebyr for en bankkonto uden kassekredit ind under denne? :-) 

det gør det heller ikke og det er en engangsomkostning som er nødvendig for at drive selskabet og der er fradrag for den omkostning for at få en erhvervskonto

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Beklager

Det er rigtig er det bare en alm konto uden træk er der fradrag for, men det var en dyrt at få oprettet den

Tilmeldt 8. Nov 18
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Super, tak! Kan jeg bogføre den under 7220 "gebyr og porto"? 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)