Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til regler for kemikalier i importvarer

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Jan 19
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej :)

Jeg er i opstarts-fasen af en virksomhed, og er ved at søge efter leverandører i enten Kina eller Tyrkiet.

Ideen er at sælge diverse modetilbehør, typisk produceret i plastik, metal/sterling sølv og tekstil.

- Er der nogle regler for indførelse af disse produkter?
- Hvordan sikrer man bedst at ens leverandør ikke bruger ulovlig kemi?
Altså hvad skal jeg kigge efter?

Jeg håber der er nogle derude, der kan hjælpe mig.

Mvh. Camilla
Tilmeldt 13. Mar 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Camilla

varer der sælges i Danmark skal opfylde kemikalielovgivningen i EU. Generelt er det især CLP og REACH lovgivningen, som man skal være opmærksom på. Hvis varen indeholder farlige stoffer skal man gøre opmærksom på det på et sikkerhedsdatablad ligesom der kan være krav til at varen skal mærkes med fare/risiko symboler. Når du importerer fra lande udenfor EU mhb. på salg i Danmark skal du være sikker på at varen lever op til disse krav. Du kan evt få leverandøren til at udstede en tro og love erklæring eller bedre dokumentation for at varen opfylder kravene i REACH lovgivningen. Dokumentation kan være udstedelse af et certifikat eller testrapport fra et akkrediteret laboratorium, hvoraf det fremgår at varen ikke indeholder farlige stoffer som er klassificeret iht REACH.

Med venlig hilsen

Jan Thuesen

Product Safety Representative (PSB)

VDI 6022 Hygiene Expert Category A

www.linkedin.com/in/jan-thuesen

Tilmeldt 29. Oct 07
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 01:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, præcis som Jan skriver. Jeg vil dog advare kraftigt  imod at stole på en egen-erklæring om compliance til EU-regulativer, specielt fra kinesiske fabrikanter. Forlang en utvetydig erklæring fra en uafhængig 3-part, at produkterne overholder gældende EU lovgivning, og bed gerne om en liste over hvilke direktiver fabrikanten har forholdt sig til. Det er dig der har ansvaret, hvis oplysningerne viser sig at være forkerte. 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)