Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

produktion af køkkenmaskiner.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 14. Jan 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Alle kloge aminobrugere.

Jeg står i den situation at jeg jeg altid har haft mange (efter min mening) gode ideer, og har nu kommet på en ting som jeg ikke lige kan slippe igen.
det er en køkken maskine, som jeg endnu ikke har set på markedet andet end et enkelt sted, (tysk hjemme side) og ligner mest af alt noget fra 1980.
hvad det helt specifikt er holder jeg indtil nu for mig selv.

det jeg søger ved jer er hjælp til at finde ud af hvordan jeg få denne maskine bragt til live. hvordan man lige umiddelbart får bygget en prototype som giver mening, og som folk kan se formålet i. spørgmål omkring patent søgning osv.
kunne selfølgelig godt bruge en menter eller partner i dette projekt.

jeg er selv uddannet kok, og ved derfor hvad der rykker sig inde for branchen, men også hvad trends'ne er i det private køkken. og dette produkt kan uden tvivl være en hjælp begge steder..

jeg har ikke forstand på at bygge en maskine og er derfor lidt i vildrede med hvor jeg skal starte.?

håber der er nogle der kan give en pointer i den rigtige retning.. jeg uddyber selfølgelig gerne hvis det skulle være nødvendigt.

de Bedste Hilsner

Kim
Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kim,

Der er selvfølgelig muligheden i at tage til Kina og starte fra scratch med at få fremstillet en maskine, men det er sikkert ikke sagen.

Jeg har umiddelbart 3 bud, som kan være en genvej:

1. Kontakte Electrolux og høre dem om et samarbejde. De laver allerede en knaldhamrende god køkkenmaskine, men hvis du siger, at du kan lave en semi-pro maskine, der er endnu bedre og i samarbejde med dem, så får du jo både afsætningskanaler og udvikling mod naturligvis at afgive det meste af ejerskabet på maskinen.

2. Delonghi eller Kenwood kunne godt være en tilsvarende mulighed som ovenfor.

3. Snak med Allan Witt hos Witt A/S. Han elsker at udvikle denne slags apparater. Han har også salgskanaler og partnere i hele Europa etc.

Bottomline er, at prøver du at gøre dette her selv, så ender du ganske fattig ligesom Andrei Kalashnikov (trods han havde bygget verdens mest holdbare maskingevær).

Det koster masser af penge at udvikle den slags og det er satme svært at få det afsat, når du ikke har et kendt brand. En ting er at sælge ukendt modetøj, men du kan næsten ikke sælge ukendt elektronik, da folk er bange for om det holder.

Jeg har solgt masser af køkkenmaskiner i mit arbejdsliv - og problemet er, at de holder alt for godt. Kenwood og Electrolux har sammen med Braun domineret det danske marked for køkkenmaskiner i en menneskealder (plus den dersens amerikanske farvede model, som jeg har glemt navnet på). Der sælges flest køkkenmaskiner op mod jul, men tallet er faktisk ikke vildt og derfor er det endnu mere op ad bakke, når en maskine i snit holder 20 år.

Mit råd vil være: Team op med en producent. At gå solo vil gøre dig ked og fattig.

Held og lykke med det.

Fra Århus
Tilmeldt 14. Jan 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Flemming.

Tusinde tak for dit svar.. det er meget værdsat. 

jeg havde i forvejen tænkt de tanker. men håbede jo på at en som dig lige kom og sagde '' hammer god ide. det er nemt at få produceret. intet problem afsted med dig'' selvom jeg godt ved at det nok ikke sker:D

followup spørgsmål. 

du du det ville være det smarteste at søge patent på ideen inde man tager kontakt. for tænker jo næsten at de som det første vil spørge hvad det er.?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Århus
Tilmeldt 14. Jan 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Ravn.


hvad jeg fandt ud af så er der taget patent på en del af teknologien bag. men det var i forhold til store maskiner til industri /fabrik. ikke på en lille maskine som har til hovedformål at skulle fungere i det private køkken eller små restauranter.



jeg tænker bare der er jo ikke noget der holder firmaer fra at stjæle ideen.?
er der i så fald en måde hvorpå man kan beskytte ideen så de ikke bare nupper den efter jeg har pitchet ideen for dem..?
Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kim,

Som Ravn skriver, så kan du ikke patentere din ide, men forskellen på dig og dem, som du skal arbejde sammen med - er at det hele er i dit hoved.

Du kan sagtens præsentere dem for ideen - også ret udpenslet - fordi forskellen i det færdige resultat (hvis de bare lavede en prototype ud fra din ide, men som kopi) er, at din udgave ville være lækrere, stærkere etc end den maskine, som de selv ville kunne komme op med.

Det vigtigste er, at du meget hurtigt laver en aftale med dem om, hvad I hver især forventer af samarbejdet og hvordan du får penge ud af det.

Jeg ville klart tænke royalties af salget af solgte maskiner og ikke andet. De vil ikke sætte deres navn på og give dig ejerandele. Det kan ikke lade sig gøre. Og uden deres navn, er din maskine nærmest intet værd.

Derfor skal du nok gå efter ml 5-15% af omsætningen på det færdige apparat eller en ordentlig omgang kontanter som engangsbeløb. Så kan du gå din vej og finde på noget nyt og de kan koncentrere sig om salget og skal ikke tænke på dig.

PS: Jeg tvivler på at meget mere end 5-8% er realistisk, men det er jo op til dialog.

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Dit problem er ligesom alle andre at "være bange for en stjæler ens ide"

En ide er ikke så meget værd med mindre man får den ud i livet.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming:
er, at din udgave ville være lækrere, stærkere etc end den maskine, som de selv ville kunne komme op med.

Det er som om du glemmer at man er oppe imod nogen store producenter som har mange års erfaring og store resurser til rådighed - kim har jo bare en ide om apparat, men kommer ikke med en unik ide, opfindelse eller design så faktum er desværre at de ikke har brug for Kim når først de har hørt om hans ide. 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim:
Hej Ravn.

jeg tænker bare der er jo ikke noget der holder firmaer fra at stjæle ideen.?

Lige netop det er der ikke - Du kommer jo desværre ikke med noget unikt, i kraft af at a apparatet allerede er eller har været på markedet. 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Flemming:
er, at din udgave ville være lækrere, stærkere etc end den maskine, som de selv ville kunne komme op med.

Det er som om du glemmer at man er oppe imod nogen store producenter som har mange års erfaring og store resurser til rådighed - kim har jo bare en ide om apparat, men kommer ikke med en unik ide, opfindelse eller design så faktum er desværre at de ikke har brug for Kim når først de har hørt om hans ide. 

Sludder - det er ikke et faktum. Det er et gæt fra din side.

Hvis de lytter til ham og ser, at de kan lave det uden ham, så er der ingen aftale. Men de ved også godt, at der skal arbejdes på udvikling og tror de på ham, så kan der sagtens blive en aftale.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)