Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophavsret vedr software

Side 3 ud af 4 (35 indlæg)
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14995
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Juul:

Fashion-Seller:
Er det ikke lidt vildt, at begynde at antage, at der er misvedligehold af en aftale, ud fra de nærmest ikke eksisterende informationer, som der er i tråden?


Jeg gjorde også opmærksom på at trådstarter må komme med mere information, men hvis man ikke overholder sine aftaler, så er der et brud. 
Hvis aftalen er, koden udvikles med en aftale om at der skal deles i et overskud og hvis det overskud så forsvinder fordi man udbetaler alt til sig selv, så må man sige aftalen ikke overholdes, men igen kan vi kun gætte udfra vores egen erfaring, da der er alt for lidt information omkring dette problem. 

Fashion-Seller:
Hvor får du lige pludselig licensbetingelser fra? Og isåfald hvilke licensbetingelser, da der ikke findes nogle standard der gælder..


Hvis aftalen er, jeg udvikler koden hvis jeg får del i overskud, så er det licensbetingelser, at den så er givet mundtlig gøre det bare træls for begge side. Licens betyder tilladelse. Derfor er tilladelse for at bruge softwaren underlagt den aftale man har og som derfor også er licensbetingelse. 

Vi kan diskuterer dette uendeligt, det burde være en øjenåbner for alle nye, som tror at mundtlige aftaler er nok. Få alle aftaler på skrift og godkendt med en underskrift fra alle involverede. 

Jeg er ikke umildbart meget uenig, dog er der et problem i forhold til brugsretten. Nemlig det, at en brugsret ikke kan trækkes retur, ej heller fordi en part ikke overholder betalingen, når den nu er så upræcis, som den parterne i denne tråd åbenbart har indgået. 

Der vil udvikleren ikke kunne trække brugsretten retur, især fordi han/hun pt ikke har indsigt i, om der reelt er et overskud.

Og såfremt der er et overskud, vil han/hun kunne kræve betaling af sin del, som det eneste. 

Skal aftalen ændres, kræves det, at begge parter acceptere dette, og det lyder umildbart ikke på trådstarter, som om, at denne har en interesse i dette.

Og ja mundlige aftaler sucks, de giver kun problemer og ødelagte samarbejder. Så lav basis kontrakt med de forhold, som man aftaler, så undgår man uenigheder senere i forløbet...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Juul:

Hvis aftalen er, koden udvikles med en aftale om at der skal deles i et overskud og hvis det overskud så forsvinder fordi man udbetaler alt til sig selv, så må man sige aftalen ikke overholdes, men igen kan vi kun gætte udfra vores egen erfaring, da der er alt for lidt information omkring dette problem. 


Hvis aftalen er, jeg udvikler koden hvis jeg får del i overskud, så er det licensbetingelser, at den så er givet mundtlig gøre det bare træls for begge side. Licens betyder tilladelse. Derfor er tilladelse for at bruge softwaren underlagt den aftale man har og som derfor også er licensbetingelse. 

Vi kan diskuterer dette uendeligt, det burde være en øjenåbner for alle nye, som tror at mundtlige aftaler er nok. Få alle aftaler på skrift og godkendt med en underskrift fra alle involverede. 

helt på linje. Hvis aftalen - som vi slet ikke kender og som tilsyneladende er mundtlig er, at der skal betales via del af overskud eller indtjening eller hvad der nu er aftalt - så er aftalen muligvis brudt - hvis der ikke sker en sådan betaling. 

  1. At det hele er mundtligt er skidt
  2. At deling af overskud er noget af det mest fluffy der findes, da firmaet jo bare kan lade alt hæve og regnskabet kan være ugennemsigtig er lige til stærk advarsel mod mundtlige aftaler OG mod at lave ting ud fra - vi deler noget af overskuddet, uden en advokat
  3. At der kan være brud på aftale og dermed at kodemanden - hvis det er hans unikke kode, kan have ret til at få stoppet bruget af koden, mener jeg både vil kunne være juridisk holdbart, og i sagens natur bakkes op af - HVIS der faktisk er et overskud som så ikke deles.
  4. Rent moralsk er det sidste jo også klart. Hvis kodemanden har siddet og lavet et større arbejde i forventning om betaling af overskud - og IKKE får det, så er den gal. Hvis der er et overskud, så bør det naturligvis udbetales som aftalt, og er det slet ikke en indtjening - så er det vel ikke til skade at lade koden gå retur.
  5. At koden ligger på trådstarters server, gør det naturligvis umuligt for kodemanden at gøre noget i sagen, uden at skulle anlægge en sag, som formentlig er besværlig - og det bør nok undlades med mindre kodemanden mener der rent faktisk er en indtjening han ikke får del i. Ellers lad det ligge
  6. Til trådstarter må rådet være at sætte sig personlig med kodemanden og få afklaret, om der er et overskud som skal deles og hvis ikke, hvornår det kan forventes og hvis det ikke forventes at der kommer overskud - så bare at give den kode retur (slette fra server)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14995
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

helt på linje. Hvis aftalen - som vi slet ikke kender og som tilsyneladende er mundtlig er, at der skal betales via del af overskud eller indtjening eller hvad der nu er aftalt - så er aftalen muligvis brudt - hvis der ikke sker en sådan betaling. 

Ikke enig, for det afhænger af, hvad der er aftalt. 

Andel i overskud udbetales jo ofte efter aflagt årsregnskab, dvs der går hurtigt 1-2 år fra det giver overskud, til programmøren får en andel.

Ellers skal der særskilt være aftalt, at der f.eks er ugentlig eller månedlig afregning. 

Faktum er bare, at det er en lorte aftale, både fordi den er mundlig, og især fordi den er totalt upræcis, og dermed efterlader en masse problemstillinger og huller for begge parter...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:

Cookie - John Hannover:

helt på linje. Hvis aftalen - som vi slet ikke kender og som tilsyneladende er mundtlig er, at der skal betales via del af overskud eller indtjening eller hvad der nu er aftalt - så er aftalen muligvis brudt - hvis der ikke sker en sådan betaling. 

Ikke enig, for det afhænger af, hvad der er aftalt. 

Andel i overskud udbetales jo ofte efter aflagt årsregnskab, dvs der går hurtigt 1-2 år fra det giver overskud, til programmøren får en andel.

Ellers skal der særskilt være aftalt, at der f.eks er ugentlig eller månedlig afregning. 

Faktum er bare, at det er en lorte aftale, både fordi den er mundlig, og især fordi den er totalt upræcis, og dermed efterlader en masse problemstillinger og huller for begge parter...

prøv nu at læse - Så KAN der muligvis være brud på aftale - Hvordan du kan være uenig i det, aner jeg ikke

Der er derfor jeg anbefaler de sætter sig sammen og afklarer om der er brudt noget ved manglende betaling. ER der et overskud der burde udløse betaling eller ikke - Kommer der et overskud og hvornår  - På hvilken basis skal der betales af det overskud og hvornår. 
Det er hele humlen  Enten KOMMER der et overskud og der bliver betalt og kodemand er nok glad, eller også gør der ikke og så bliver det mere uklart om kodemand så bare skal have arbejdet gratis - når der er en lorteaftale

Der KAN være tale om brud på aftalen - vi aner det ikke og kan ikke på nogen måde sige at kodemand ikke har rettigheden eller - at kodemanden har den, ud fra det vi ved - og der kan ikke svares ret meget andet til trådstarter end, SÆT dig med kodemand og afklar uenighed og betaling - og er der ikke indtjening i sigte, så skidt med den kode

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14995
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

prøv nu at læse - Så KAN der muligvis være brud på aftale - Hvordan du kan være uenig i det, aner jeg ikke

Jeg svarer ud fra det, som trådstarter spørger om, og det lader til, at I gerne vil overdramatisere det, så det passer med jeres indlæg om, at trådstarter kan miste brugsretten.

Der er bare så mange hvis, såfremt og ifald uvisheder i det her, så jeg forstår slet ikke, hvorfor debatten skal handle om et aftalebrud? Det er der jo intet, som tyder på jævnfør de info, som der er tilgængelig i tråden? 

Og som jeg skrev, så afhænger det ligeledes af, hvad der er aftalt omkring udbetaling af programmørens andel af evt overskud. 

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 18:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:
hvorfor debatten skal handle om et aftalebrud? Det er der jo intet, som tyder på jævnfør de info, som der er tilgængelig i tråden? 

Hvis dette oplyses tilkendegives der vel der er en aftalebrud ? 

"Nu vil han enten have procenter eller en del af koden fjernet".

Om det er programmøren som har lavet aftalebrud fremgår ikke i de oplysninger vi har, men ovenstående siger da meget klart at der er sket ændringerne i en aftale. 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14995
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Juul:

Fashion-Seller:
hvorfor debatten skal handle om et aftalebrud? Det er der jo intet, som tyder på jævnfør de info, som der er tilgængelig i tråden? 

Hvis dette oplyses tilkendegives der vel der er en aftalebrud ? 

"Nu vil han enten have procenter eller en del af koden fjernet".

Om det er programmøren som har lavet aftalebrud fremgår ikke i de oplysninger vi har, men ovenstående siger da meget klart at der er sket ændringerne i en aftale. 

Jeg forstår ikke hvad du mener med den første sætning? Både du og John antager, at trådstarter har lavet aftalebrud, selvom det jævnfør de info, som der er i tråden, faktisk er programmøren, som er ved at lave et aftalebrud under erstatningsansvar!

Men hvorfor overhovedet begynde at diskutere dette, når der er så få info i tråden?

Juul:

"Nu vil han enten have procenter eller en del af koden fjernet".

Om det er programmøren som har lavet aftalebrud fremgår ikke i de oplysninger vi har, men ovenstående siger da meget klart at der er sket ændringerne i en aftale. 

Nej det gør det da på ingen måde! Før en aftale kan ændres, skal begge parter acceptere ændringen, og det har trådstarter ikke gjort, jævnfør de info, som der er i tråden.

Så der er på ingen måde sket nogen ændring af aftalen, blot fordi den ene part fremsætter et ønske eller et krav om ændring af forholdene!

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Fashion-Seller:
Nej det gør det da på ingen måde! Før en aftale kan ændres, skal begge parter acceptere ændringen, og det har trådstarter ikke gjort, jævnfør de info, som der er i tråden

Vi kan så kalde det forslagt til ændringer i en mundtlige indgået aftale, da vi kun har en part af historien kan ingen af os sige hvad der er sket, tror også det er hvad John fortæller, men aftalebrud er allerede sket hvis der ikke findes en løsning på deling af overskud.

Nu var overskriften hvem har ophavsretten, det næste er om der er noget at komme efter, det er hvad trådstarteren ønsker mest svar på. Alt andet er og an kun blive en gætteleg.

Freelance uden aftale omkring ophavsret, siger meget klart at freelance har ophavsretten. 
Noget at komme efter, det er der reelt ikke nok information omkring, til at man kan give et ordentligt svar. 

I næste post fremkommer oplysninger, at nu vil programmøren have, som jeg forstår det, % ejerandel af virksomheden, det er da en klart ændring i en aftale indgået mundtlig, så for mig at se, er der ikke nogen umiddelbar løsninger andet end de sætter sig ned og laver nogle aftaler på skrift.

Vi kan spørger trådstarteren, i hvor lang en periode, har der ikke været overskud og hvordan er aftalen indgået om, hvad defineres som overskud ? 
Hvorfor det er vigtig i forhold til hvordan overskud er aftalt, så hænger det sammen med om man kan betragte programmøren som have et ejerforhold eller ansættelsesforhold i denne aftale og dermed også et ejerskab af ophavsretten til firmaet. 


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

forstår slet ikke fashionsellers tilgang her - det virker som at morten er advokat for trådstarter og drager SINE konklusioner på et så løst grundlag at jeg da er meget overrasket. jeg har haft stor tillid til morten men det her virker ikke rart på mig siger jeg lige ud Morten - Like it or not - vi bliver ikke enige her og din indstilling til at drage konklusion alene ud fra trådstarter fjerner min tillid desværre - sagt lige ud. Vi kommer ikke længere

vh john H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14995
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 09:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Juul:

Fashion-Seller:
Nej det gør det da på ingen måde! Før en aftale kan ændres, skal begge parter acceptere ændringen, og det har trådstarter ikke gjort, jævnfør de info, som der er i tråden

Vi kan så kalde det forslagt til ændringer i en mundtlige indgået aftale, da vi kun har en part af historien kan ingen af os sige hvad der er sket, tror også det er hvad John fortæller, men aftalebrud er allerede sket hvis der ikke findes en løsning på deling af overskud.

Se det er jeg helt enig i, minus delen med overskud, men vi kan jo, som jeg har skrevet mange gange, kun svare ud fra trådstarters info. Der er altid 3 sider af en sag, den ene, den anden og så sandheden :)

At påstå aftalebrud uden at kende aftalen, det er altså meget farligt!

Juul:

Nu var overskriften hvem har ophavsretten, det næste er om der er noget at komme efter, det er hvad trådstarteren ønsker mest svar på. Alt andet er og an kun blive en gætteleg.


Freelance uden aftale omkring ophavsret, siger meget klart at freelance har ophavsretten. 
Noget at komme efter, det er der reelt ikke nok information omkring, til at man kan give et ordentligt svar. 

Nej overskriften siger OPHAVSRET VEDR SOFTWARE. Der står ikke hvem har ophavsretten hverken i overskriften eller trådstarters indlæg. Det er altså en væsentlig pointe.

Enig at freelanceren har ophavsretten, med mindre andet er aftalt, og det lyder det jo tydeligvis ikke til. 

Juul:

I næste post fremkommer oplysninger, at nu vil programmøren have, som jeg forstår det, % ejerandel af virksomheden, det er da en klart ændring i en aftale indgået mundtlig, så for mig at se, er der ikke nogen umiddelbar løsninger andet end de sætter sig ned og laver nogle aftaler på skrift.

Vi kan spørger trådstarteren, i hvor lang en periode, har der ikke været overskud og hvordan er aftalen indgået om, hvad defineres som overskud ? 
Hvorfor det er vigtig i forhold til hvordan overskud er aftalt, så hænger det sammen med om man kan betragte programmøren som have et ejerforhold eller ansættelsesforhold i denne aftale og dermed også et ejerskab af ophavsretten til firmaet. 


Helt enig! Jo før de får snakket en løsning på plads, og får den skrevet ned, jo bedre!

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 3 ud af 4 (35 indlæg)