Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg til Grønland - Moms?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 3. Apr 18
Indlæg ialt: 158
Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har en kunde, der gerne vil placere en større ordre.

Han er fra Grønland, men vil gerne have leveret forsendelsen til Nordjylland, og derefter selv stå for den videre transport til Grønland.

Fakturaen skal indeholde hans adresse mm. (Grønland) samt leveringsadresse (DK).

Han vil have fakturaen uden moms, men det tænker jeg vel ikke kan lade sig gøre, nu hvor levering er i DK.

Skal han ikke betale inkl. moms hos mig, og så selv stå for inddragelsen af moms, når han har fået forsendelsen til Grønland?

Vejledning modtages gerne. :)

Mvh.

Minida Plakater

Moderne grafiske plakater online @ minida.dk. Dansk design og produktion af plakater i høj kvalitet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Levering i DK er med moms. Du kan så bede ham få en toldbekræftelse på at varen er taget ud af EU (til Grønland) som han skal have ved tolden ved grænsen ud af DK og så kan du refundere ham momsen - enten som bare moms - eller en kreditnota på hele fakturaen og en ny uden moms og så forskellen retur
Det er sådan f.eks Klarlund og alle de butikker der sælger en masse til f.eks Kinesere og Japanere der besøger DK med krydstogtskib eller fly gør det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Apr 18
Indlæg ialt: 158
Skrevet kl. 15:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Ok, tak for svaret. :)

Men det er altså mig, der skal gøre noget aktivt efterfølgende. Det er ikke sådan, at han kan få momsen refunderet på anden vis via noget offentlig instans/told?

Mvh

Moderne grafiske plakater online @ minida.dk. Dansk design og produktion af plakater i høj kvalitet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Minida-plakater:

Hej John

Ok, tak for svaret. :)

Men det er altså mig, der skal gøre noget aktivt efterfølgende. Det er ikke sådan, at han kan få momsen refunderet på anden vis via noget offentlig instans/told?

Mvh

nej jeg vil mene det er dig der på bagrund af attest han får fra told på at varen er taget ud af EU - skal refundere moms

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12652
Skrevet kl. 15:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvor stort et beløb er der tale om? 

Skal du sælge uden moms, skal varen udføres af EU på korrekt vis, dvs at det skal laves toldpapire som købet får attesteret på toldsatser når han forlader DK.  Får han ikke told dokumenterne attesteret er det dug der hænger på momsen.   Du kunne løse problemet ved at han indbeler et depositum på momsen.

Hele proceduren kræver at du er eksportør registreret os SKAT.

Prøv at kontakte Fortoldningsbutikken, de vil kunne lave dokumenterne for dig.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg tror faktisk man kan få selve fakturaen stemplet - uden man fra butikken/fabrikken skal udarbejde specielle dokumenter idag. Jeg vil mene en helt almindelig faktura rækker, måske med tilføjelsen - ved korrekt toldstempling på faktura som bevis for at varen er eksporteret i ny stand ud af Danmark, kan moms refunderes fra os

Jeg er ikke sikker, men kender i alle fald et par fra USA der fik et sådan stempel på helt almindelig faktura fra en urbutik - da de fløj fra Kastrup - og så fik momsen retur

Fra Billund lufthavn f.eks (https://www.bll.dk/da-dk/planlaeg-rejsen/service-og-faciliteter/momsrefusion)

Du kan få momsen tilbage, uanset om du selv udfører varen eller sender den hjem.

Når du selv tager varen med ud af landet.

Hvis du selv tager varen med i din personlige bagage, når du rejser ud af EU, skal du have toldmyndigheden i det EU-land, du rejser ud fra, til at stemple din faktura.

Rejser du fra Billund Lufthavn skal du henvende dig hos Tolderne inden security, for at få dette stempel.

For at få stemplet skal du fremvise følgende:

  • Pas
  • Billet eller rejseplan
  • Dokumentation for din bopæl uden for EU
  • Varen.
  • Stemplet skal du sørge for at få umiddelbart før afrejse samme dag, som du rejser.

    citat slut 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Enig John. Det vil også accepteres at toldmyndigheden i Grønland attesterer at varen er indført der.

Og ja enig i at momsen og refusionen af denne er en sag mellem sælger og køber.

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2076
Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Også hvis det evt. er Grønlandshavnen?

Har selv leveret til Grønland og når jeg får en kvittering for indlevering til RAL, så er det momsfrit.

Det kan evt. være der, når der står Nordjylland i starttråden.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Pythonrap:

Også hvis det evt. er Grønlandshavnen?

Har selv leveret til Grønland og når jeg får en kvittering for indlevering til RAL, så er det momsfrit.

Det kan evt. være der, når der står Nordjylland i starttråden.

aner ikke hvad RAL er - men her udleveres varen jo til kunden i danmark - og kunden tager den med - og så skal der jo være moms på varen når den udleveres

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2076
Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
aner ikke hvad RAL er

RAL = Royal Arctic Line, der sejler fra Aalborg til Grønland og retur.

Der står godt nok: "Han er fra Grønland, men vil gerne have leveret forsendelsen til Nordjylland, og derefter selv stå for den videre transport til Grønland". Kan jo være, at det er billigere at bestille fra Grønland. Ved det ikke.

Men enig, hvis det er privat adresse og afhentes af kunden i Nordjylland, så moms. Fuldstændig enig.

Men trådstarter ved jo om det er privat eller ved RAL. RAL udleverer en kvittering på, at varer(ne) udskibes af DK.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)