Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Optage telefonsamtaler til træningsbrug

Side 3 ud af 4 (35 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:

gir op  Du overvurderer totalt her og ofte i andre GDPR - 

Du linker selv til 

Det bemærkes indledningsvis for en god ordens skyld, at selv om optagelse af telefonsamtaler uden begge parters samtykke eventuelt vil kunne ske uden at komme i strid med f.eks. straffelovens § 263, stk. 1, nr. 3, vil optagelsen stadig kunne være i strid med persondataloven.

Behandling af personoplysninger, herunder optagelse af telefonsamtaler omfattet af persondataloven, skal ske i overensstemmelse med lovens §§ 6-8. For så vidt angår behandling af oplysninger om personnummer henvises til lovens § 11.

Behandling af følsomme oplysninger omfattet af persondatalovens § 7 – dvs. oplysninger om racemæssig eller etnisk baggrund, politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning, fagforeningsmæssige tilhørsforhold og oplysninger om hel-bredsmæssige og seksuelle forhold – skal ske i overensstemmelse med persondatalovens § 7.

Optagelse af sådanne oplysninger vil således som udgangspunkt kræve et samtykke fra den registrerede, jf. § 7, stk. 2, nr. 1.

Der er ingen som helst grundt til at tro at EN person der til salgstræning for at kunne aflytte sin egen samtale kommer i problem - Det er næppe de med fedt beskrevne stærkt personlige oplysninger der flyder frem - Det er alm handelssamtale - ikke registering af noget af det nævnte kan ve forvente

Ni ud af 10 større telesalgsselskaber gør det og det tilmed med mange ansatte og jeg har aldrig set en GDPR dom - og her taler vi EN mand der vil blive klogere på egen kanvas.

Masser af salgstelefonsamtaler optages og bruges - uden modparten ved det - hvis der nægtes en aftale i retten til at bevise aftalen og du kan ikke komme med EN ENESTE af dem som har ført til GDPR dom  - trådstarer kan da givet begrunde optagelse i legitim interesse i at kunne bevise en evt samtale - det er ikke en kundetilfredshedssamtale - det er en samtale om et salg.

Jeg er som nævnt enig i det er klogt at gøre opmærksom på det . men sidder trådstarter alene og optager SINE samtale  - som ikke omfatter spørgsmål til sex/reiigion og alene bruger til at blive klogere - og vel så sletter - hvordan pokker skulle nogen så kunne komme efter ham? Gør ikke tingene sværere end de behøver være for stakkels mennesker der vil blive dygtigere

vh John Hannover

Som jeg nu, flere gange, har skrevet til dig, er der intet strafferetligt aspekt i sagen. 

Som jeg også, flere gange, har skrevet, KAN det være et problem i forhold til GDPR. Det behøver ikke være, men det kan være. Der hvor problemet opstår er, at en lægmand stiller sig op og siger "det er bare fint", uden at have den fornødne rygdækning herfor. 

Som du også påpeger, er spørgsmålet formentlig ikke et spørgsmål om personFØLSOMME oplysninger, men almindelige personoplysninger. De helt skærpede regler gælder ikke her, men du må alligevel ikke bare frit indsamle. 

Du har også helt ret, man vil næppe finde en GDPR-dom - dette hænger sammen med, at forordningen trådt i kraft ultimo maj. Den almindelige sagsbehandlingstid for domstolene er 8 måneder (eller noget i den retning), skal sagen for landsretten endnu længere, og skal et præjudicielt spørgsmål fremsættes for EU-domstolen endnu endnu længere. Så det giver god mening. 

Du argumenterer for, at der "bare" er tale om optagelser. Det er jeg enig i. Vi ved ikke hvad der er på disse optagelser, men det er nok almindelige personoplysninger. Personligt gider jeg ikke have, at virksomheder, uden mit samtykke og ud fra en "nem" indfaldsvinkel opbevarer disse, men der er vi nok forskellige. Men som du også siger, er der tale om en vurdering. En vurdering som du ikke laver, en vurdering som jeg ikke kan lave og en vurdering som ikke bare skal lyde "det er sikkert fint nok, jeg synes det hele er noget pjat alligevel". 

Så problemet er, at dit svar er for nemt. Du fremlægger en masse henvisninger som ikke har noget med sagen at gøre, eller i hvert fald ikke belyser din påstand grundigt, og derved risikerer du at give et dårligt råd. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:08
Hvor mange stjerner giver du? :

John de Summer-Brason:

I Google Play kan du finde en app som hedder Call Recorder. Den kan stilles, så den kun optager samtaler med personer der ikke er registreret i dine kontakter.

Praksissen med at optage telefonsamtaler, man selv er del af, er udbredt blandt journalister. Når der en sjælden gang kommer klager i Pressenævnet - typisk foranlediget af at interviewede føler sig fejlciterede, og så får at vide at de er direkte citeret fra en optagelse - bliver klagerne, som jeg er orienteret, afvist med den begrundelse, at man må forvente at en seriøs og omhyggelig journalist netop ønsker en præcis gengivelse af et interview.

Presseetik har jo intet med persondata at gøre. Derudover gælder databeskyttelsesloven og databeskyttelsesforordningen ikke for journalistisk virksomhed, jf. lovens § 3, stk. 8. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 30. May 11
Indlæg ialt: 196
Fra  JSK MEDIA Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Spar op til 70% på din flytning igennem os - Flytbilligst.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ingen tvivl om at brug af optagelser til træningsbrug kræver samtykke - men heller ikke med lat jeg ved, om at private OG firmaer må bruge optagelse til bevis, hvis disse seriøst kan begrundes som nødvendige til bevis for ex indgået aftale. De må så ikke afspilles for andre - uden retten - en dommer siger god for at lade den samtale bruge til bevis brug i sagen. 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Der er ingen tvivl om at brug af optagelser til træningsbrug kræver samtykke - men heller ikke med lat jeg ved, om at private OG firmaer må bruge optagelse til bevis, hvis disse seriøst kan begrundes som nødvendige til bevis for ex indgået aftale. De må så ikke afspilles for andre - uden retten - en dommer siger god for at lade den samtale bruge til bevis brug i sagen. 

vh John Hannover

Jeg synes, at du skal læse den seneste afgørelse og så derefter henvise til, hvordan afgørelsen ikke direkte modsiger din påstand om at danne grundlag for bevis. Afgørelsen udtaler netop, at man som firma må anvende mindre indgribende midler, når der ikke foreligger samtykke eller helt særlige forhold. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Arne:

Cookie - John Hannover:

Der er ingen tvivl om at brug af optagelser til træningsbrug kræver samtykke - men heller ikke med lat jeg ved, om at private OG firmaer må bruge optagelse til bevis, hvis disse seriøst kan begrundes som nødvendige til bevis for ex indgået aftale. De må så ikke afspilles for andre - uden retten - en dommer siger god for at lade den samtale bruge til bevis brug i sagen. 

vh John Hannover

Jeg synes, at du skal læse den seneste afgørelse og så derefter henvise til, hvordan afgørelsen ikke direkte modsiger din påstand om at danne grundlag for bevis. Afgørelsen udtaler netop, at man som firma må anvende mindre indgribende midler, når der ikke foreligger samtykke eller helt særlige forhold. 

det kan jeg se - men omvendt kan jeg ikke se hele begrundelsen - man skal anvende mindre indgribende midler, og det kan jo være, at det ikke anses for nødvendigt at kunne dokumentere noget i forbindelse med et blad/magasin salg via telefon mens der måske kan være andre områder hvor man må - 
Jeg forstår måske heller ikke hvorfor GDPR betyder noget hvis samtales i øvrigt behandles med den respekt personoplysninger skal anvendes på, men det er en anden sag. 
Straffelovsmæssigt er det jo i alle fald brugt med dommergodkendelse flere gange.


Hvordan med politiets (dommerkendelse) aflytning - og GDPR - af mistænktes telefoner - hvor 3 part vel også kan deltage tilmed - Jeg vil mene der godt kan være - også merkantilt - årsager til at man må optage en samtale - afgive straksordre på handel af værdipapirer mm f.eks - men formålet skal være klart og berettigende

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Arne:

Cookie - John Hannover:

Der er ingen tvivl om at brug af optagelser til træningsbrug kræver samtykke - men heller ikke med lat jeg ved, om at private OG firmaer må bruge optagelse til bevis, hvis disse seriøst kan begrundes som nødvendige til bevis for ex indgået aftale. De må så ikke afspilles for andre - uden retten - en dommer siger god for at lade den samtale bruge til bevis brug i sagen. 

vh John Hannover

Jeg synes, at du skal læse den seneste afgørelse og så derefter henvise til, hvordan afgørelsen ikke direkte modsiger din påstand om at danne grundlag for bevis. Afgørelsen udtaler netop, at man som firma må anvende mindre indgribende midler, når der ikke foreligger samtykke eller helt særlige forhold. 

det kan jeg se - men omvendt kan jeg ikke se hele begrundelsen - man skal anvende mindre indgribende midler, og det kan jo være, at det ikke anses for nødvendigt at kunne dokumentere noget i forbindelse med et blad/magasin salg via telefon mens der måske kan være andre områder hvor man må - 
Jeg forstår måske heller ikke hvorfor GDPR betyder noget hvis samtales i øvrigt behandles med den respekt personoplysninger skal anvendes på, men det er en anden sag. 
Straffelovsmæssigt er det jo i alle fald brugt med dommergodkendelse flere gange.


Hvordan med politiets (dommerkendelse) aflytning - og GDPR - af mistænktes telefoner - hvor 3 part vel også kan deltage tilmed - Jeg vil mene der godt kan være - også merkantilt - årsager til at man må optage en samtale - afgive straksordre på handel af værdipapirer mm f.eks - men formålet skal være klart og berettigende

vh John Hannover

I dansk ret er der intet forbud mod, at ulovligt indsamlede beviser kan anvendes - det er dog en helt anden problemstilling og betyder ikke, at du ikke vil blive straffet/sanktioneret for en ulovlig handling. Det er så at sige ligesom at blande æbler og pærer. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Arne:
I dansk ret er der intet forbud mod, at ulovligt indsamlede beviser kan anvendes - det er dog en helt anden problemstilling og betyder ikke, at du ikke vil blive straffet/sanktioneret for en ulovlig handling. Det er så at sige ligesom at blande æbler og pærer.

kan du vise en sag hvor brug i retten - godkendt af retten - af sådanne materiale er blevet straffet efter GDPR?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 3 ud af 4 (35 indlæg)