Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring med valutakonti

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 25. Jan 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 08:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for svar, Steffen. Beklager den sene tilbagemelding, måtte lige fortælle Yahoo at svar på indlæg ikke er spam.. :-)

Ok, så kan forstå at jeg skal omregne balancen, som minimum ved regnskabets afslutning, men når du siger at gevinst/tab på selve kontoen (og ikke ved alle transaktionerne) skal bogføres, hvordan lader det sig så gøre i praksis?

Eksempel: Jeg fører 1000 USD ind på kontoen fra en dansk konto 1/1 til kurs 6.5. I løbet af året er der en række transaktioner: køb af varer og ydelser, indtægter fra salg samt et par overførsler mere fra dansk konto. Saldoen pr 31/12 er 500 USD, kursen er 7.

Så længe regnskabet føres i DKK, vil hver postering fremgå på relevante konti i DKK ud fra dagskursen og indgå i resultatopgørelsen. Evt. differencer mellem transaktionstidspunkt (faktura/levering) og betalingsdag vil fremgå af konti for valutakursdifferencer. Så mht. valutakontoen, så skal saldoen pr. 31/12 vel omregnes til DKK ud fra enten dagskursen eller en årlig gennemsnitskurs og føres på balancen.
Er det korrekt forstået, eller er der mere i det?

Og et relateret spørgsmål: Support hos Dynaccount mener, at kursen på faktura/leveringstidspunktet er irrelevant, da det kun er kursen på betalingsdagen (når pengene bliver hævet/indbetalt i banken), der er gældende. Så i princippet kunne man sætte en hvilken som helst kurs på fakturaen og blot lade kursdifferencen håndtere resten. Det synes jeg ikke give mening. Så vidt jeg forstår lovgivningen (moms, bogføring, regnskab), så skal kursen netop beregnes på transaktionstidspunktet (levering, fakturering eller betaling, hvad end der kommer først). Momsen skal i øvrigt også beregnes ud fra samme tidspunkt. Så brug af en vilkårlig kurs på dette tidspunkt vil efter min mening både skævvride resultatopgørelsen og momsregnskabet. Har jeg forstået det korrekt?
Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 19:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

I dit eksempel med saldo på 500 USD til kurs 7 d. 31/12, så skal du bogføre en regulering der får den bogførte saldo til at være 3.500 DKK (gevinst/tab bogføres i resultatopgørelsen - f.eks. på en "Valutakursregulering" konto) 

2. Selvfølgelig skal man bruge dagskursen på faktureringstidspunktet - ikke mindst fordi fakturering og betaling kan finde sted i hvert sit regnskabsår. 

Tilmeldt 25. Jan 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 05:19
Hvor mange stjerner giver du? :

1. Ok, så gevinst/tab er i forhold til hvad bogføringsprogrammet viser på pågældende tidspunkt, f.eks. -3,13 DKK... Så må jeg prøve at finde ud af, hvordan det kan bogføres på bankkontoen uden at ændre på USD værdien.

2. Præcis! Tak for bekræftelsen. Tror efterhånden det trækker mod at skifte software igen..

Tak for alle svarene. Det har været en stor hjælp!
Side 2 ud af 2 (13 indlæg)