Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Revolutionerende osteprodukt - hvordan kommer jeg videre?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 6. Sep 08
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 20:12
Hvor mange stjerner giver du? :

jo, den er god nok, og dette opslag er seriøst ment. 

Jeg ønsker at udvikle en såkaldt autentisk ost uden tilsætningsstoffer. 

Al ost nuomdage som forhandles i Danmark har tilsat mælkekultur og osteløbe som er lavet kemisk af de store industrivirksomheder, f.eks. Chr. Hansen. Se f.eks. her https://www.chr-hansen.com/en/food-cultures-and-enzymes/cheese/cards/product-cards/chy-max-products

Dette gælder også ost fra f.eks Frankrig og Spanien. 

Der er jo en stor trend mht at producere autentiske produkter på mange andre fødevareområder, men ikke indenfor mejeribranchen.

F.eks. kan man få naturvin, som er gæret på druernes egen gær istedet for industrigær og uden tilsatte sulfitter. Disse vine drikkes pt på Københavns mest hippe restaruanter - f.eks. Noma...  

På mejerifronten er der ingen autentiske produkter - Thiese og alle andre økologiske mejerier bruger industri osteløbe og syrningskulturer. 

Min ide er at lave et osteprodukt, som skal laves som for 100-200 år siden, - således, at det indeholder mælk og udtræk af kalvetarm, som jo osteløbe stammer fra. 

Der er ikke nogen "etiske" problemer, for kalvene slagtes alligevel. Jeg har fundet et østrigsk firma, som sælger tørrede kaletarme til formålet, sikkert henvendt til små lokale alpeproducenter. 

Det er klart, at der selvfølgelig er en grund til mejeriindustriens stædighed - både konsistens, smag og holdbarhed og volumen bliver givetvis bedre vha kunstige industrienzymer, men jeg tænker at der er en målgruppe af forbrugere, som vil købe sådan en naturlig ost. 

Spørgsmålet er så, hvordan jeg bedst kan realisere min idé?  (Mit mål her er ikke at tjene penge, men at se produktet realiseret)

Tilmeldt 4. Mar 11
Indlæg ialt: 291
Fra  SIDWAVE Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :

#1 fortæl alle kunderne at du vil sælge ost som er lavet som man lavede det i 1900

#2 byg et mejeri

#3 lav det hele selv, du kan godt droppe noget med østrig

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad skulle ideen være i projektet -når det ikke bidrager med noget nyt i form af f.eks forbedret smag , som man f.eks får ved naturvine.

I øvrigt er dine fakta forkerte, osteløbe fremstilles ikke kemisk, men fremstilles biologisk.  Osteløbe kommer fra kalvemaver og ikke tarme som du skriver.

Naturvine tilsættes som regel også naturvine.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Om naturvine giver bedre smag er vist et spørgsmål om smag.

Osteløbe fra kalvene fjerde mave kan købes hos hjemmeriet. Mit bedste bud er, at der ikke er noget større dansk marked for at prøve kræfter med en tørret version. Det er alt andet det mest enkle at åbne køleskabet og tage de dråber man har brug for.

Tilmeldt 15. Mar 15
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 08:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Løvens hule?

Hvis du selv har troen på det (og det virker det som), så skal det nok lykkes.
Bare se på personer som "bonderøven".
Prøv at henvende dig til de hippe restauranter, mon ikke de kan se idéen?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Bonderøven er TV underholdning . Men ikke noget man kan bygge en forretning på.

Bare fordi man tror på sin ide, er det ikke ensbetydende med at den er kommercielt holdbar. Desværre tror alt for mange , bare de har en ide så, skal de nok komme til at tjene kassen.

Tilmeldt 6. Sep 08
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 16:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Undskyld overskriften, man skal passe på med at bruge ordet revolutionerende, også undskyld for de to tekniske fejl. 

Om industriel osteløbe kaldes kemisk eller biologisk, er dog ligegyldigt, - det er et ekstremt manipuleret og kunstigt produkt, som er milliarder værd. fordi det kan skabe oste som forbrugerne vil købe. 

Her er en beskrivelse af den "hyggelige" fremstilling af enzymer.  http://denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/Biokemi_og_molekyl%C3%A6rbiologi/Biokemi/enzymer/enzymer_(Industriel_fremstilling_af_enzymer)

Jeg nævnte selv, at smagen ikke nødvendigvis blev bedre, og dog alligevel, mange vil nok foretrække en naturlig smag. Chips fra Netto kan være meget lækre med smagsforstærker, men hvis man har smagt hjemmelavede chips, så kan man altså godt smage bagefter, at dem fra Kims ikke var helt naturlige... 

Når et mejeri nu om dage vil udvikle en ny ost, går de i dialog med de store enzymfirmaer, for at få dem til at designe en speciel smag og konsistens - det er da helt vildt. 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :

jeppeip:
Jeg nævnte selv, at smagen ikke nødvendigvis blev bedre, og dog alligevel, mange vil nok foretrække en naturlig smag.

Smagen bliver bliver jo ikke anderledes bare fordi man bruger osteløbe fra kalve.

Det er ikke osteløben der giver osten smag, men derimod mælkens oprindelse og om dem pasteuriseret eller ej, ligeledes har de anvendte mikroorganismer også betydning for produktet smag og konsistens.

I øvrigt er de industrielt fremstillede enzymer også helt identisk men de enzymer der findes i naturen - så nej der er ikke tale om et kunstigt produkt.

Tilmeldt 6. Sep 08
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er korrekt, et mælkens kvalitet i NATURLIG ost spiller en kæmpe rolle. Men det er jo  netop derfor at industrienzymer er blevet så nødvendige i mejeribranchen- ved at bruge industriel osteløbe og syrningsprodukter, er mælkens kvalitet blevet underordnet -  enzympulveret klarer det hele :-) 

Tak for alle bidrag hidtil i denne tråd. Fra nu af, ønsker jeg kun svar, som forholder sig til det jeg efterspurgte, - jeg gider ikke bruge tid på at diskutere min præmisse. 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :

jeppeip:
ønsker jeg kun svar, som forholder sig til det jeg efterspurgte, - jeg gider ikke bruge tid på at diskutere min præmisse. 

Jeg er ked af at sige det men du vil markedsføre det produkt som intet nyt bringer mht. bedre smag eller konsistens - så dit projekt dødfødt fra starten!  Lang de fleste kunder vil være totalt ligeglade med hvor osteløben kommer fra. At du i din iver for at fremme din sag kommer du med en masse fejlagtige / usande augmenter holder altså ikke og vil have modsat effekt.

Mælkens kvalitet har stor betydning i alle kvalitets oste uanset hvilken osteløbe de er fremstillet på. spørg du bare en hvilken som helst kvalitets oste producent om det.

Hvorfor er det du har set dig så sur på den store stykke enzym industri ?

 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)