Oprettelse af CVR - Amino.dk
på Amino
Bliv gratis medlem på Amino
 

Køb et Amino Sponsorlink

 

Nye ekspertblog-indlæg
om  Start af selvstændig virksomhed

Læs flere ekspertindlæg
 

Top karmaliste (30 dage)

De flinkeste Amino’er der hjælper mest med "Hvilken virksomhed skal jeg starte? "

 

Oprettelse af CVR

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
Amino-karma 12
Tilmeldt 31. jan 19
Indlæg ialt: 3


Skrevet 31-01-2019 kl. 19:44
Hej.

Håber der er en, der kan hjælpe mig med nedenstående:

Vi er to, der opstarter et rådgivningsfirma sammen. Vi deler lokale og hjemmeside, men har hver især vores egne kunder. Vi har derfor ligeså begge egen arbejdstelefon - og man booker den ene eller anden alt afhængigt af arbejdsopgave. Vi har ikke fælles økonomi - og deles kun om udgifter til lokale.

Mit spørgsmål lyder på, om vi hver især kan oprette os som enkeltmandsfirma med samme virksomhedsnavn? Hvis ikke har I da bud på, hvordan vi skal oprette os, når vi ønsker at have så lidt som muligt sammen (udover hjemmeside og lejet lokale).


Håber i kan hjælpe os

Mvh BFO
Amino-karma 171.084
Fra 2800 Lyngby
Tilmeldt 2. mar 11
Indlæg ialt: 37.143
Amino Plus
Cookie - John Hannover
Fra John Hannover
Skrevet 31-01-2019 kl. 20:31

I bør ikke have samme navn - slet ikke når I arbejder sammen om opgaver, hvor kunder måske ofte kan mene at det er den anden der har ansvar

I kan godt finde på andre ting - som trods alt adskiller jer - Brolægning ved Anders Petersen CVR xxxxx og Borlægning ved Peter Andersen CVr yyyyyy  og så lejer den ene lokalet og sender faktura til den anden (og det er så lejer der har ansvaret) med mindre udlejer vil dele den 
Lad hjemmeside tydeligt afspejle i er to CVR der samarbejder om ting - og se til at der aldrig så er tvivl om hvem aftaler indgås med - ellers kan det her blive noget rod

vh John Hannover

Amino-karma 12
Tilmeldt 31. jan 19
Indlæg ialt: 3

BFO
Skrevet 31-01-2019 kl. 20:42

Tak for svar.

Så du mener at vi kan oprette to enkeltmandsfirmaer, hvis vi kalder det:
Rådgivning ved Johnny Madsen hos Talentrådgivning?

Altså samme firmanavn - men med tydelige anvisninger til den enkelte rådgiver? Og med separate CVR-numre på den fælles hjemmeside.
Hvor det i øvrigt er tydeliggjort, at man booker en specifik rådgiver.

Lokalet er lejet af en, som betaler faktura og modtager overførsel fra den anden :)

Mvh BFO

Amino-karma 30
Fra Esbjerg V
Tilmeldt 9. jan 19
Indlæg ialt: 7

Glenn Skovby Hansen
Fra Apino ApS
Skrevet 02-02-2019 kl. 03:34
Hej BFO,

Der er flere måder at gøre det på, en løsning kunne være som John nævner.

Administrationsmæssigt vil det nok være det nemmeste at i udadtil laver en struktur som f.eks.

2 enkeltmandsvirksomheder
* Lars Larsen Consulting C/O Lars Larsen
* Peter Petersen Consulting C/O Peter Petersen

1 hjemmeside
* larspeterconsulting dot dk
* Fælles reklame
* Services med henvisning til den enkelte konsulent
* Kontakt og virksomhedsoplysninger (CVR, tlf, mail)
* Ved aftaleindgåelse henvises der selvfølgelig til hver sit CVR, under service kan jo evt. henvises til den enkelte og CVR.

Se det lidt som jeres helt egen lille "konsulentportal" hvor man finder en egnet konsulent som man så herefter kontakter.

Jeg vil få en advokat eller anden egnet person til at skrive jeres forretningsbetingelser til siden heriblandt aftaleindgåelse. Det kan fås til fornuftige penge og er godt givet ud.

Så får i driftsfordele ved hjemmeside inkl. markedsføring, men uden at i deler risiko.

Der er selvfølgelig en af jer som skal regnskabsmæssigt udgiftsføre alle udgifter ifb. med hjemmeside, annoncer, husleje m.v. og herefter som nævnes af John sendes der en faktura til modpart for at flytte halvdelen af udgifterne over i modparts regnskab.

Personen som indgår aftale omkring husleje, hjemmeside o.l. har sandsynligvis større risiko i form af at modpart kan teoretisk gå konkurs og så hænger aftaleparten på tingene, med mindre i laver en udførlig kontrakt mellem hinanden.

Når alt kommer til alt, så er det lidt halvbøvlet.

Alternativt kan i muligvis stifte et I/S med 2 ejere - hvis i er nervøse for at styre økonomien omkring hvem der tjener hvad, så kan man regnskabsmæssigt opsætte flere afdelinger.

Således i har hver jeres afdeling hvor personlige udgifter bogføres på hver jeres afdeling, men fællesudgifter bogføres på hovedniveau.

Ligeledes indtægtsføre man så hver sin indtjening på afdelingsniveau.

Så får i teoretisk 2 interne regnskaber og et overordnet regnskab.

Den udfordring der så opstår her er jeres andele i virksomheden vil jo forblive 50% - om man kan løse det ved at trække overskud ud af I/S og over i evt. holding eller på andenvis udbetale som løn er jeg ikke klar over, men det kan en revisor eller advokat rådføre jer om.

Håber i finder en fornuftig løsning.

Vh
Glenn - Apino.

Amino-karma 12
Tilmeldt 31. jan 19
Indlæg ialt: 3

BFO
Skrevet 02-02-2019 kl. 10:11

Tusinde tak for det særdeles anvendelige svar :)

Mvh BFO

Amino-karma 1.643
Tilmeldt 16. jan 09
Indlæg ialt: 305

Wcon
Skrevet 02-02-2019 kl. 21:34

Undgå I/S hvis interessenterne er personer.

Ubegrænset, solidarisk hæftelse er ikke noget man ønsker for sin værste fjende.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)

RSS-feed
 
Start af selvstændig virksomhed er venligst sponseret af:

Besøg vores samarbejdspartnere :