Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed med ikke-registreret bibranche og binavn?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Feb 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har i 20 år drevet en enkeltmandsvirksomhed der udelukkende leverer rengøringsservice. Det er min families levebrød nu og fremover. Men jeg har også andre kompetencer som jeg gerne vil tjene en skilling på. En ven har f.eks spurgt mig om jeg vil lave en reklamevideo til hans firma. Det har jeg sagt ja til, og betragter det som betalt hobbyarbejde. Jeg forventer i den forbindelse kun en meget lille indtægt i år på måske 10.000 kr.

Hvordan klarer jeg nemmest betalingen med ham i forhold til skat? Kan jeg bare skrive en faktura med mit firmas CVR nummer? Kan jeg bruge et andet firmanavn på fakturaen eftersom det ikke handler om rengøring? Jeg gider ikke have bøvl med bogføring og agter heller ikke at trække nogen udgifter fra i skat i denne forbindelse.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan ikke lave noget af den type uden du som momsregistreret kører det via din momsregistrerede virksomhed = fakturerer fra den - uanset det er en anden type arbejde. Du kan ikke holde det uden for - uanset du ikke har noget at trække fra - som du måske ikke har ud fra det du beskriver - men det er momspligtigt og det er del af din omsætning som sådan

vh Joh Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Feb 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 00:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er fint. Tak for dit svar. Så er spørgsmålet bare om jeg kan / bør kalde mit firma noget andet i de tilfælde hvor jeg sælger noget andet end rengøring. Kan jeg gøre det uden at registrere et alternativt firmanavn ved skat? Min ven er selvfølgelig ligeglad med, at der på min faktura til ham står navnet på mit rengøringsfirma, fordi han kender mig. Men hvis det nu var en anden kunde som ikke kender mig, vil det jo virke lidt mærkeligt at få en faktura fra et rengøringsfirma, når nu det er en helt anden type arbejde, kunden har købt.

Tilmeldt 1. Feb 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 05:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har ringet til skat for at få svar. De siger at jeg ikke må bruge et andet firmanavn uden at registrere det hos dem. Dog må jeg godt bruge mit personnavn. Så det vil jeg gøre.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan slet ikke registrere navn hos skat - så det giver ingen mening. Det er i erhvervsstyrelsen man registrerer - og du skal aldrig ringe til skat - da du så let spørger forkert og får forkert svar. Alt med skat sker vi skriftlig kommunikation som indlogget. 
Fint nok at bruge personligt navn dog- 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)