Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Betalingsbetingelser i detailhandelen

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Danmark, Polen
Tilmeldt 4. Dec 09
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Vi påbegynder snart salget af vores produkt i Danmark.

Vi skal sælge til mange forskellige kunder. Vi starter med mindre kunder, og når vi har finjusteret forretningen og processerne, vil vi tage fat på større kæder.

Jeg er godt klar over, at når vi kommer til at handle med større kunder, så kommer vi til at forhandle leverings- og betalingsbetingelser individuelt. 

Det jeg grubler over lige nu er betalingsbetingelser, som er mest anvendt og kutyme i detailhandelen.

Vores produkt er i chokoladekategori. Vi kommer til at sælge chokoladeplader (standard 100 g. plade). Vores koncept kører med stor succes i andre lande og nu er turen kommet til Danmark.

Hvilke betalingsbetingelser er det normalt at bruge i denne kategori, hvis kunderne er fx. butikker som kiosker i butikscentre, vinbutikker, selvstændige blomsterhandlere, osv.? Jeg tænker på at jeg vil starte med 14 dags betalingsfrist, men er det normalt i dette segment? 

Er der nogle af jer der har den slags butik eller kender noget til det?

Jeg vil sætte stor pris på jeres hjælp og erfaringer.

På forhånd tak :-)

 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Radek,

Betalingsbetingelser er meget individuelle.

Jeg ville umiddelbart sige 8 dage -2%, således at du får maksimal likviditet. Det der ødelægger virksomheder i dag er mangel på likviditet, for alle kræver hurtig betaling. Hvis du så ikke selv gør det, så ender du med at blive sorteper.

Selv har jeg 8 dage til almindelige erhvervskunder og nogle få har 30 dage eller lbm måned +20 dage. Mine fakturaer er dog så store, at jeg dels skal forsikre min debitor mod konkurs og dels sælger jeg fakturaen mod et lille kurstab. Hvis jeg ikke gør det, så ender jeg med at stå i en kæmpe klemme, da jeg så skal betale mine leverandører før jeg får mine penge og det ville min likviditet ikke kunne holde til.

Betalingsbetingelser er et forhandlingsparameter, så tilbyd altid mindst muligt og brug det i forhandlingen. Hvis du starter med at give 14 dage, så har du ikke meget at forhandle med.

Fra Danmark, Polen
Tilmeldt 4. Dec 09
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming:

Hej Radek,

Betalingsbetingelser er meget individuelle.

Jeg ville umiddelbart sige 8 dage -2%, således at du får maksimal likviditet. Det der ødelægger virksomheder i dag er mangel på likviditet, for alle kræver hurtig betaling. Hvis du så ikke selv gør det, så ender du med at blive sorteper.

Selv har jeg 8 dage til almindelige erhvervskunder og nogle få har 30 dage eller lbm måned +20 dage. Mine fakturaer er dog så store, at jeg dels skal forsikre min debitor mod konkurs og dels sælger jeg fakturaen mod et lille kurstab. Hvis jeg ikke gør det, så ender jeg med at stå i en kæmpe klemme, da jeg så skal betale mine leverandører før jeg får mine penge og det ville min likviditet ikke kunne holde til.

Betalingsbetingelser er et forhandlingsparameter, så tilbyd altid mindst muligt og brug det i forhandlingen. Hvis du starter med at give 14 dage, så har du ikke meget at forhandle med.

Hej Flemming

Mange tak for dit meget brugbare svar :-). Hvilken branche arbejder du selv i? Jeg er bare nysgerrig :-)

mvh

Radek

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Radek,

Jeg sælger køkken, bad og garderobe inventar, samt hvidevarer.

Med venlig hilsen

Flemming

Fra Danmark, Polen
Tilmeldt 4. Dec 09
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Flemming

Tak for dit svar. Så kan jeg godt forstå at dine fakturaer er noget større end vores bliver med det projekt, som vi arbejder med lige pt :-).

Hvis du skulle vende blikket mod Polen på tidspunkt i dit arbejde er du altid velkommen til at kontakte mig, måske kan jeg hjælpe.

Held og lykke med din forretning.

mvh

Radek

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)