Hej Aminoer Vi påbegynder snart salget af vores produkt i Danmark. Vi skal sælge til mange forskellige kunder. Vi starter med mindre kunder, og når vi har finjusteret forretningen og processerne, vil vi tage fat på større kæder. Jeg er godt klar over, at når vi kommer til at handle med større kunder, så kommer vi til at forhandle leverings- og betalingsbetingelser individuelt. Det jeg grubler over lige nu er betalingsbetingelser, som er mest anvendt og kutyme i detailhandelen. Vores produkt er i chokoladekategori. Vi kommer til at sælge chokoladeplader (standard 100 g. plade). Vores koncept kører med stor succes i andre lande og nu er turen kommet til Danmark. Hvilke betalingsbetingelser er det normalt at bruge i denne kategori, hvis kunderne er fx. butikker som kiosker i butikscentre, vinbutikker, selvstændige blomsterhandlere, osv.? Jeg tænker på at jeg vil starte med 14 dags betalingsfrist, men er det normalt i dette segment? Er der nogle af jer der har den slags butik eller kender noget til det? Jeg vil sætte stor pris på jeres hjælp og erfaringer. På forhånd tak :-)
|
Hej Radek,
Betalingsbetingelser er meget individuelle.
Jeg ville umiddelbart sige 8 dage -2%, således at du får maksimal likviditet. Det der ødelægger virksomheder i dag er mangel på likviditet, for alle kræver hurtig betaling. Hvis du så ikke selv gør det, så ender du med at blive sorteper.
Selv har jeg 8 dage til almindelige erhvervskunder og nogle få har 30 dage eller lbm måned +20 dage. Mine fakturaer er dog så store, at jeg dels skal forsikre min debitor mod konkurs og dels sælger jeg fakturaen mod et lille kurstab. Hvis jeg ikke gør det, så ender jeg med at stå i en kæmpe klemme, da jeg så skal betale mine leverandører før jeg får mine penge og det ville min likviditet ikke kunne holde til.
Betalingsbetingelser er et forhandlingsparameter, så tilbyd altid mindst muligt og brug det i forhandlingen. Hvis du starter med at give 14 dage, så har du ikke meget at forhandle med.