Hej Amino Da jeg pt. går ledig, og ikke helt ved hvad jeg vil fremover som lønmodtager, overvejer jeg at prøve at se om der er marked som selvstændig speditør/disponent/logistikkoordinator. Har en lang erfaring fra branchen inkl lederstilling og været i mange firmaer. Tænker også der er et marked for flere længerevarende ansættelser til at afdække peak seasons osv. Så det er ikke projektløn men almindelig time/månedspris jeg skal have fundet ud af. Jeg er vant til et lønniveau på omkring 40.000 om måneden, så det tages der udgangspunkt i. Dette er ekslusiv alt. Er der nogen som kan sige hvad jeg skal tage for at få dækket ferie, pension, sygedage og hvad der ellers måtte være? Og samtidig er der nogen som kan fortælle mig hvad en almindelig lønmodtager reelt ville koste virksomheden inkl sociale omkostninger, så man kan sammenligne prisniveauet som freelance? Jeg tænker jo der er fordele for virksomhederne, i og med de ikke bindes op ad funktionærloven og har fx 3 måneders opsigelse efter 5 måneders ansættelse, så freelance er meget mere fleksibelt. |
Bemærk at du ikke må lave en aftale der ligner et ansættelsesforhold, så dit udgangspunkt bør I mine øjne være en timepris eller et fast tilbud på løsning af et givet projekt.
Virksomheder har egentlig ikke "sociale omkostninger" af større betydning. Der er selvfølgelig ATP, AER, AES, etc, men det er ikke store beløb i denne sammenhæng - arbejdsgiverbetalt pension, ferie, sygedage, kurser, etc. er det som tæller.