Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Løn som selvstændig / Freelance

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Aug 12
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Da jeg pt. går ledig, og ikke helt ved hvad jeg vil fremover som lønmodtager, overvejer jeg at prøve at se om der er marked som selvstændig speditør/disponent/logistikkoordinator. Har en lang erfaring fra branchen inkl lederstilling og været i mange firmaer. Tænker også der er et marked for flere længerevarende ansættelser til at afdække peak seasons osv.

Så det er ikke projektløn men almindelig time/månedspris jeg skal have fundet ud af. 

Jeg er vant til et lønniveau på omkring 40.000 om måneden, så det tages der udgangspunkt i. Dette er ekslusiv alt. Er der nogen som kan sige hvad jeg skal tage for at få dækket ferie, pension, sygedage og hvad der ellers måtte være?

Og samtidig er der nogen som kan fortælle mig hvad en almindelig lønmodtager reelt ville koste virksomheden inkl sociale omkostninger, så man kan sammenligne prisniveauet som freelance?

Jeg tænker jo der er fordele for virksomhederne, i og med de ikke bindes op ad funktionærloven og har fx 3 måneders opsigelse efter 5 måneders ansættelse, så freelance er meget mere fleksibelt. 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Bemærk at du ikke må lave en aftale der ligner et ansættelsesforhold, så dit udgangspunkt bør I mine øjne være en timepris eller et fast tilbud på løsning af et givet projekt.

Virksomheder har egentlig ikke "sociale omkostninger" af større betydning. Der er selvfølgelig ATP, AER, AES, etc, men det er ikke store beløb i denne sammenhæng - arbejdsgiverbetalt pension, ferie, sygedage, kurser, etc. er det som tæller.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Dette koster en medarbejder:

Løn + feriepenge/sociale ydelser/ATP 13% + den aftalte pension

Hverken mere eller mindre.

Så hvis du skal have 40.000 i løn per måned og du gerne vil opspare til pension 12%, samt feriepenge til dig selv på 13%, så skal du altså regne med 50.000 i overskud hver måned, som du kan betale dig selv i løn.

Du er dog tvunget til at finde flere opdragsgivere, da du ikke kun kan arbejde for et firma. Arbejder du kun for et firma, så er du at betragte som ansat med en ansats rettigheder og pligter - og du risikerer at skulle betale med end 100% i skat, når SKAT blander sig.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)