Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Et par spørgsmål om freelance og CVR

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Dec 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Jeg beklager, hvis spørgsmålet er for basalt eller er blevet tæsket igennem mange gange herinde. Jeg har søgt, fundet en masse svar, men det har tit været på spørgsmål, der har været formuleret marginalt anderledes end mine, og derfor spørger jeg nu - for at være helt sikker på, at jeg gør det rigtigt. Jeg vil bare gerne gøre det rigtigt.

Jeg har et helt almindeligt lønmodtagerjob, men ved siden af laver jeg lidt freelancearbejde som skribent/tekstforfatter. Det drejer sig om alt lige fra SEO-tekster til nyhedsskriveri til anmeldelser.

Det har jeg gjort i nogle år nu, og jeg har bare faktureret tingene via mit CPR-nummer, da jeg ikke rigtigt har været tæt på de 50.000kr, men bare et par tusind ekstra per måned. Jeg har så indberettet skatten via B-skat

Men det ser ud til, at jeg kommer til at stige lidt i dette år og faktisk sniger mig op i nærheden af de 50.000kr i løbet af de seneste 12 måneder - måske lidt under, måske lidt over. Så jeg tænker, at et CVR-nummer er krævet.

Men hvad hvis jeg ikke når de 50.000 i løbet af 12 måneder? Bliver man straffet for det? 

Hidtil har jeg brugt mit CPR-nummer på fakturaer. Hvis jeg begynder at bruge CVR-nummer, hvad kommer det så til at betyde? Skal jeg fortsat selv indbrette B-skat?

Jeg har fra tid til anden fået nogle honorarer fra et udenlandsk firma. Hvad vil det ændre, hvis jeg har et CVR-nummer?

Findes der en komplet newbie-guide for en som jeg, der bare har så svært ved at forstå det?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Loven er - at du skal momsregistrere dig så snart det er  ÅBENLYST du vil nå 50.000 kr oms på 12 mdr frem og tilbage. Gør du ikke det, og kommer du over, kan du få moms på alt uanset du har faktureret det uden moms http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvornar-skal-jeg-momsregistrere-mig.html 

Som du har gjort det hidtil, skulle de som betalte dig som danske firmaer ALTID indberette det til skat  og du skulle bare kontrollere rubrik 12 - og selv betale skatten http://johnhannover.blogspot.dk/2014/02/indberetningspligt-skat.html 

Du skal føre regnskab, uanset du er CPR eller CVR - forskellen er moms - som ikke betyder noget for de som er momsregistrerede, da de jo trækker den fra, og du skal selv betale skatten ind i begge tilfælde

Du kan læse meget mere om at have personlig virksomhed - og skat af det og moms og alt det andet du har behov for, for små penge i letlæste  e-bog eller paperback  Personlig virksomhed som link her den skulle gi dig alle svar

god vind med det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)