Pas nu på du ikke snyder din kunde.
Det er sikkert rigtigt at du blot kan sælge bilen uden afgift blot med moms, men der gælder særlige regler for din kundes endelige pris inkl. afgifter. Jeg tror (det lyder ikke sådan) ikke du har fået et forhåmdstilsagn om afgiften. Derfor tror jeg at du formoder afgifter blot er på 85/150% af det du betaler. Men det er ikke sådan det fungerer.
Skat sætter afgiften ud fra listepriser fastsat sammen med danske automobil handlere. Disse har naturligvis interesse i at holde priserne høje, så de selv får høje priser for deres brugte biler, men normalt exporterer Danmark mange af disse biler, fordi da liste prisen er høj får automobil handleren en forholdsmæssig afgift tilbage i forhold til nyprisen når de exporterer.
Dvs. de køber måske en nyere brugt bil for 400000 der er liste sat til 500000 hvis de sælger den til udlandet får de måske 300000 i hånden af skat så alt over 100000 i pris for bilen er profit. men bilen er måske også 200000 værd i Tyskland så du kan nærmest sælge bilen til en forhandler for 170000 uden at skulle forhandle så meget. De står i kø...det er nemmere at sælge til 170 30 under værdi end til 470 70 over sidste salgspris.
Men det gør det dyrere at importere så derfor vælger flertallet at købe deres brugte bil i Danmark.
Tallene jeg bruger her er ment som eksempel, jeg prøver blot at sige at jeg tror det ville være smartere at eksportere biler end at importere. Fordelen ved import er sikkert mindre end du tror.