Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

årlig faktura for leje, men hvornår afregnes momsen?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 11. Apr 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg udlejer en erhvervsbygning og vil gerne nøjes med at sende en årlig faktura, mens lejen betales månedligt jf kontrakten. Jeg regner med at sende fakturaen i januar for det foregående år. Mit spørgsmål går på hvordan/hvornår jeg betaler momsen fra denne faktura som beskriver 12 rater i løbet ar året? Er det fakturadatoen der er bestemmende selv om vi så kommer ind i næste år?

På forhånd tak for hjælpen

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 23:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Momspligten indtræder generelt ved levering. Hvis der faktureres eller betales på et tidligere tidspunkt end levering, så flyttes momsens indtræden derhen, altså til det tidligste tidspunkt.

Så du kan ikke udskyde din momsbetaling, ved at udstede fakturaen senere. 

Tilmeldt 30. Jan 19
Indlæg ialt: 72
Fra  SkiveBi.dk Skrevet kl. 01:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal betale fuld moms på fakturaen i den moms periode som fakturaen er dateret også selv om du først modtager betalingen senere.

Tilmeldt 11. Apr 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar Ole og Thor

Jeg forstår så, at momsbetalingen skal falde i den momsperiode som tilhører det tidligste tidspunkt af levering, fakturadato og betaling. 

1) Hvordan forstår man leveringsdatoen når det er lokaleudlejning?

2) Jf kontrakten betales der månedligt forud, så den tidligste dato vil være betalingsdatoen hvis jeg fakturerer bagud efter årsskiftet. Hvis lejer betaler en rate for sent kan man vel sige at leveringen er den tidligste datp? (forstået som den første i måneden jf mit spørgsmål ovenfor)

3) Jeg har læst at man undtagelsesvist godt må sætte fakturadatoen frem i tiden når der er tale om udlejning hvor der forelægger en kontrakt. Dvs at jeg i stedet for at lave mine faktura bagudrettet efter årsskiftet, laver dem for hele året på forhånd, men sætter fakturadatoen som den sidste hverdag i hver måned. Kan I bekræfte dette?

NB: jeg er ikke ude på at spekulere i at flytte momsperioder, men leder bare efter den nemmeste måde at gøre det på, og det vil for mig være at skrive alle fakturaer en gang om året.

På forhånd tak!

Mvh Søren

Tilmeldt 30. Jan 19
Indlæg ialt: 72
Fra  SkiveBi.dk Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej det kan desværre ikke lade sig gøre. Jeg har lige været igennem det samme og har brugt en times tid på at snakke med skat om det. Du skal lave en faktura med det samme, du kan ikke vente med at udskrive en faktura til sidst i perioden. Du kommer ikke uden om at skulle skrive en faktura for mindst momsperioden, med mindre du selv vil ligge ud for momsen. Det var lige præcis det samme min udlejer og jeg har været igennem, fordi jeg er den eneste erhverskunde, så han troede han kunne slippe for at udskrive fakturaer til mig - han troede selv det var lovligt ikke at udskrive faktura til erhverv når man havde en lejekontrakt.

Tilmeldt 1. Feb 18
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu spørger jeg måske lidt dumt, men skal der betales moms når en virksomhed udlejer lokaler til en anden virksomhed?

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Bojko:

Nu spørger jeg måske lidt dumt, men skal der betales moms når en virksomhed udlejer lokaler til en anden virksomhed?

Som udgangspunkt er udlejning af fast ejendom fritaget for moms.
Men ved udlejning til ikke-bolig formål, kan der ske frivillig registrering for moms af udlejningen.
Ved udlejning til erhverv giver det rigtig god mening at lade det frivilligt momsregistrere, da det giver mulighed for at fratrække indgående moms af omkostningerne ved ejendommen, og lejer har i langt de fleste tilfælde fradragsret for momsen af huslejen.
Tilmeldt 1. Feb 18
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 15:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Ole, men nu krøller min hjerne en smule...

Hvis jeg sælger mit hus for 1mio til en håndværker, så vil han trække 200000 fra i moms og sige købet er på 800000Kr. Det næste han gør er at sælge huset til sig selv privat for 800000kr. hvor han beholder det i (er det) 2år og sælger det til vurderingen på 1mio hvoraf hans profit er skattefri.

Herved tjener håndværkeren 300000kr. efter skat på 2år - uden at huset er steget i værdi?

Jeg finder det en smule sært hvis det er en mulighed...for mig ligner det momsunddragelse.

Er man ikke på farlig grund her?

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 15:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Det jeg svarede på, var moms ved udlejning.

Moms ved køb og salg af fast ejendom er et andet - og temmelig kompliceret - regelsæt.

Tilmeldt 1. Feb 18
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

OK tak

PS, forskellen var vidst også kun 100k(!) og ikke 300

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)