Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra IVS - til - ApS

Side 1 ud af 5 (48 indlæg)
Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener at have set, at det er muligt af omdanne fra IVS til ApS med apportindskud?

Er dette korrekt   og er der nogle der kender prisen herfor?

Jeg har 5 IVS'er. Alle med lagerværdi på langt over 50.000.

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du et eksempel på egenkapital-delen af balancen?

Bortset fra det.... Når der for alvor kommer skub i omdannelserne, så vil der sandsynligvis/forhåbentlig dukke tilbud op fra forskellige revisorer. Specielt med 5 stk IVS kunne det måske godt betale sig at afvente lidt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det kan gøres med apportindskud - Lagerværdi siger ikke nødvendigvis spor - det er egenkapital det drejer sig om få lager kan jo have modpost i gæld osv - men ellers ja

Jeg ved ikke om det bliver billigere når mange skal omdanne, nogen gange bliver det vel dyrere når mange vil købe samme ydelse samtidigt - og pligten for revisor som skal være godkendt revisom bliver jo ikke anderledes - så mit gæt er, at der MÅSKE kan være enkelte revisorer (ofte i samarbejde med stifte jurister) der kommer med lidt lave priser - men faktisk tvivler jeg. Jeg tror i alle fald, at de som venter 2 år kommer til at opleve pres og højre priser

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan heller ikke se hvorfor det skulle blive billigere, tvætimod når vi kommer tæt på 2 års fristen. Enhver revisor har vel allerede diverse erklæringer og notater liggende klar i skabelon form til at blive udfyldt. 

Det som derimod kan være interessant lige, at dyrke ved lovforslaget som skulle vedtages i dag er den mulighed, som hedder sig, at man kan få omdannet hvis man har fået revideret seneste regnskab, indenfor de første 5/6 (usikker på tidsrammen) måneder efter balancedagen. Jeg har ikke nærlæst dette endnu om hvorvidt det er muligt, men det interessante bliver hvis man kan slippe med en udvidet gennemgang (som tæller som revision) og på dette grundlag få lavet en omdannelse.

@Pythonrap - du kan godt få lavet apportindskud af aktiver i forbindelse med en omdannelse, men hvis det allerede står som varelager er der ikke tale om apportindskud, men ting som allerede er i balancen. I dette tilfælde er det alene den bogførte værdi af egenkapitalen som er gældende. 

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Cef:
Det som derimod kan være interessant lige, at dyrke ved lovforslaget som skulle vedtages i dag er den mulighed, som hedder sig, at man kan få omdannet hvis man har fået revideret seneste regnskab, indenfor de første 5/6 (usikker på tidsrammen) måneder efter balancedagen  Det interessante bliver hvis man kan slippe med en udvidet gennemgang (som tæller som revision) og på dette grundlag få lavet en omdannelse. .

lovforslaget siger om dette:

Der er ikke krav om en erklæring af en vurderingsmand, jf. 2. pkt., hvis iværksætterselskabets seneste reviderede årsregnskab udviser en selskabskapital og reserver, som kan overføres til selskabskapitalen, på samlet minimum 40.000 kr., er forsynet med en revisorerklæring uden modifikationer og årsregnskabets balancedag ikke ligger tidligere end 5 måneder forud for beslutningen om vedtægt?sændring, jf. 1. pkt., og det centrale ledelsesorgan offentliggør en erklæring om, at selskabskapitalen er til stede på beslutningstidspunktet. Det reviderede årsregnskab skal være godkendt på selskabets ordinære generalforsamling forud for generalforsamlingens beslutning om vedtægtsændring, jf. 1. pkt. Ledelseserklæringen skal offentliggøres i Erhvervsstyrelsens it-system, senest samtidig med at omregistreringen registreres eller anmeldes til registrering

Du kan nok så bedre end jeg vurdere om det er en udvidet gennemgang der er tale om, eller hvad det er?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Udvidet gennemgang hører i lovens forstand under revision.

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Loven skal selvfølgelig vedtages først, men ellers må budskabet til alle IVS ejere vel være at de som udgangspunkt bør sigte mod at få lavet "udvidet gennemgang" af en årsrapport inden juni 2020 ?

En del vil alligevel vælge "udvidet gennemgang" og så kan omdannelsen altså åbenbart ske uden ekstra omkostninger (forudsat at kapitalen er tilstede).

I forhold til kapitalkravet ved omdannelse står et stort antal IVS holdingselskaber i disse måneder overfor at skulle aflevere årsrapport for første gang.

Jeg mistænker at disse IVS holdingselskaber bør vælge 'nettoopskrivning efter indre værdis metode' for deres driftsselskab (og ikke kostpris). Ellers kan de jo i 2021 stå med en egenkapital i holdingselskabet på 1 kr selv om driftsselskabet er over de 40.000. Bliver det ikke nemmest (og billigst) på den måde?

Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Umiddelbart bliver det et helvede og trækker mange omkostninger med sig at omdanne IVS'et ved at konvertere den bundne reserve til kapital ikke mindst pga. af revisorerklæringer mv.

Men der er nok en anden vej, nemlig ved på en extraordinær generalforsamling beslutte ved et kontant indskud at forhøje grundkapitalen med 40.000 og samtidigt omdanne selskabet til et ApS. Dokumentationen at kapitalen er til stede (indsat på selskabes konto) i det øjeblik man gør det kommer jo fra banken.

Har man et IVS med f.eks. en egenkapital på 50.000 bestående af en anpart på 1 kr, en lovligtig reserve på 39.999 og fri kapital på 10.000 vil egenkapitalen bestå af anpartskapital på 40.000 og fri kapital på 50.000 som man ugen efter udlodder til sig selv som udbytte (netto 36.500 efter 27% skat) eller selvføælgelig kan udlodde sig selv før hvis der er fri kapital tilstede.

Nu er tryksværten på loven jo dårlig tør og der skal nok komme andre metoder, der måske vil gøre det "billigere" men en "rigtig" revision af årsregnskabet et klasse B selskab og udarbejdelse af revisorerklæringer på grundlag af vurderingsmænd lyder på mig som en særdeles dyr affære.

Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 18:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik R:
Men der er nok en anden vej, nemlig ved på en extraordinær generalforsamling beslutte ved et kontant indskud at forhøje grundkapitalen med 40.000 og samtidigt omdanne selskabet til et ApS. Dokumentationen at kapitalen er til stede (indsat på selskabes konto) i det øjeblik man gør det kommer jo fra banken.
nej det vil ikke fungere. du kunne jo let have en gæld på 50.000 i det IVS du skød 40.000 ind i - Din kapitalforhøjelse sker så i øvrigt ved vedtægt og via EOS og så hjælper det ikke, at banken kan bekræfte der er sat 40.000 kr ind - der skal revisor erklæring til for at omregistrere - eller et fuldt revideret regnskab der max må være fra 5 mdr før omregistrering  Det er den SAMLEDE kapital inkl det ny indskud der skal udgøre bundet 40.000 kr ved omregistreringen

Det fremgår også af den erklæring revisor skal underskrive - udskift bare de 50.000 med den ny 40.000 kr - den lyder:

Det er vores opfattelse, at selskabets kapital er til stede. Det vil sige, at summen af selskabskapital og reserven til opbygning af selskabets kapitalgrundlag, opgjort pr. XX 201X, med tillæg af den besluttede kapitalforhøjelse på x kr. mindst udgør 50.000 kr., og at selskabets egenkapital med tillæg af kapitalforhøjelsen mindst udgør 50.000 kr."

Henrik R:
Har man et IVS med f.eks. en egenkapital på 50.000 bestående af en anpart på 1 kr, en lovligtig reserve på 39.999 og fri kapital på 10.000 vil egenkapitalen bestå af anpartskapital på 40.000 og fri kapital på 50.000 som man ugen efter udlodder til sig selv som udbytte (netto 36.500 efter 27% skat) eller selvføælgelig kan udlodde sig selv før hvis der er fri kapital tilstede.
hvis kravet er 40.000 kr bundet  og du som i dit eksempel har 10.000 fri kapital - så er det de 10.000 kr du må udlodde - du må jo ikke udlodde noget af den bundne kapital på 40.000 kr (med mindre jeg helt misforstå dig)

Kun den frie del - ikke den lovpligtige - her 39.999 kan udloddes

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 5 (48 indlæg)