Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra IVS - til - ApS

Side 2 ud af 5 (48 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:

Udvidet gennemgang hører i lovens forstand under revision.

tak - med andre ord f-eks ikke en kontrol af lageroptælling nødvendigt og ikke kontrol af regnskabstal via underliggende dokumentation om jeg forstår ret. Gør det givet lidt billigere i alle fald så - og ja det er jo en "erklærings standard" der kan vælges - godt at vide

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :

John,

du er ikke skarp nok ;-)

Har du en egenkapital på en anpart på 1. kr. og en bunden kapital på 39.999 og en fri kapital på 10.000 (ialt 50.000) - har du altså en fri kapital på 90.000 efter du har indskudt friske kontanter for 40.000 og de 50.000 frit kan udloddes som udbytte uanset om selskabet så består af immaterielle bluf aktiver og en kæmpe gæld. 

Iøvrigt kan du sagtens lave en kapitaludvidelse uden revisor eller advokat, den skal blot besluttes på en ekstraordinær generalforsamling og dokumenteres med referat af generalforsamlingen + nye vedtægter - jeg lavede altså en for 10 dage siden og den strøg fint igennem på 1 1/2 time på virk.dk - så var det hele godkent og fremgik af CVR ;-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik R:
Har du en egenkapital på en anpart på 1. kr. og en bunden kapital på 39.999 og en fri kapital på 10.000 (ialt 50.000) - har du altså en fri kapital på 90.000
tror så ikke jeg kan følge din udregning??

Anpartskapital - start               1 kr
Bunden kapital opbygget 39.999 kr

Fri kapital                         10.000 kr

Ialt                                    50.000 kr


Så har du efter en almindelig regnemaskine ialt 50.000 kr og ikke 90.000 kr og kun 10.000 kr at udlodde

Jeg kan slet ikke forstå hvor du finder de 40.000 sidste kroner i din opstilling?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 18:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

 tror så ikke jeg kan følge din udregning??

Anpartskapital - start               1 kr    + 39.999 nye anparter af 1 kr = 40.000
Bunden kapital opbygget 39.999 kr     - frigørelse af bunden kapital 39.999

Fri kapital                         10.000 kr   + frigjort kapital 39.999 = 49.999 

Ialt                                    50.000 kr   = ialt 89.999


Så har du efter en almindelig regnemaskine ialt 50.000 kr og ikke 90.000 kr og kun 10.000 kr at udlodde

Jeg kan slet ikke forstå hvor du finder de 40.000 sidste kroner i din opstilling?

vh John Hannover

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik R:

Cookie - John Hannover:

 tror så ikke jeg kan følge din udregning??

Anpartskapital - start               1 kr    + 39.999 nye anparter af 1 kr = 40.000
Bunden kapital opbygget 39.999 kr     - frigørelse af bunden kapital 39.999

Fri kapital                         10.000 kr   + frigjort kapital 39.999 = 49.999 

Ialt                                    50.000 kr   = ialt 89.999


Så har du efter en almindelig regnemaskine ialt 50.000 kr og ikke 90.000 kr og kun 10.000 kr at udlodde

Jeg kan slet ikke forstå hvor du finder de 40.000 sidste kroner i din opstilling?

vh John Hannover

ikke let når du skriver ind i citat men forstår slet ikke hvorfor du vil skyde 39.999 ny kapital ind når du har en samlet kapital der kan bindes i forvejen på ialt 40.000 kr - hvad skulle det give for mening?? -

Du skal stadigt have revisor erklæring og kommer da så bare til at bruge 39.999 som du skal skyde ind med skattede midler for så at betale 27/42% skat v ed at få udbytte ud - Du sparer ikke en erklæring - uanset du skød 1 mio ind - skal der erklæring eller revideret regnskab til - så spil af kræfter og udbytteskat

ret sort faktisk

vh John  Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 19:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg prøvede bare at tune din egen opstilling med hvor de 40.000 extra kommer fra, nemlig kapitaludvidelse og til info

Erhvervsstyrelsen godtager følgende dokumentation for kontant indbetaling af selskabskapital:

  • Erklæring fra en advokat om, at kapitalen er indsat på advokatens bankkonto (eller klientkonto), som tilhører selskabet under stiftelse.

  • Erklæring fra en godkendt revisor om, at kapitalen er indsat på en bankkonto, som tilhører selskabet under stiftelsen eller at kapitalen findes som kassebeholdning.

  • Bekræftelse fra en bank på, at kapitalen er indsat på en bankkonto, som tilhører selskabet. En udskrift fra netbank er ikke tilstrækkelig dokumentation og banken skal bekræfte, at selskabskapitalen er til stede.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo...... men det kræver stadigvæk en vurderingsberetning - altså erklæring med høj sikkerhed - så der er jo ikke en reel besparelse ved at øge selskabskapitalen med en forhøjelse i forbindelse med omregistreringen med mindre der i selskabet ikke er værdier nok.

Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 19:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jeg så ikke enig i - jeg forøger godt nok egenkapitalen med 40.000 men trækker dem ud "dagen efter" som udbytte og ja det koster noget skat.

Jeg er heller ikke enig i at det kræver alle disse revisorerklæringer, for hvordan har jeg kunne udvide anpartskapitalen ved kontant indskud i et IVS UDEN revsiorerklæring for 10 dage siden ?

Og det kræver mig bekendt heller ikke hverken et revideres regnskab eller en revisorerklæring at udbetale udbytte så længe man ikke går ned i anpartskapitalen eller for IVS'er i den lovpligtigt bundne kapital så længe anpartskapital + bundne reserver er idag 50.000 i morgen 40.000.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan godt lave kapitalforhøjelse i et IVS men du kan ikke omregistrere det til et aps uden vurderingsberetning, der er selskabslovens § 357C, stk. 2 ganske klar.

Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :

John,

læg nu mærke til, at loven i §5 ikke nævner "kontant indskud af egenkapital" og "normal omdannelse" med et ord, det hele går ud på at omdanne "bestående bogført egenkapital" til grundkapital, dvs. man må gå ud fra, at ved kontant forhøjelse af anpartskapitalen (rettet emission) og omdannelse af selskabsklasse gælder de gængse regler for omdannelse a IVS > ApS > A/S.

Men nu vil jeg lige lade støvet lægge og så derefter spørge skatte- og erhvervsstyrelsen om deres holdning til sagen for det er jo altså ikke anderledes en hvis en ny investor kommer ind i et 1 kr. iværksætterselskab - indskyder 5 mio i kontant i en rettet emission og i samme moment omdanner IVS'et til et A/S.

 

Side 2 ud af 5 (48 indlæg)