Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Butik kan ikke udstede kvittering / kassebon er det lovligt.

Side 1 ud af 4 (31 indlæg)
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er det anden gang jeg oplever en butik der ikke kan udstede en fysisk kvittering eller kassebon, men kun kan sende den elektronisk via mail eller SMS. Er der nogen der ved om det lovligt ikke at kunne udstede en fysisk kvittering.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Uden at være 100% så er jeg meget sikker på det er ulovligt. Kvittering er dels noget man som CVR har krav på dels noget forbrugere skal bruge hvis der viser sig fejl ved varen - og der er INTET krav om at alle skal have email eller elektronisk adgang til noget som helst

Det må klart være et krav, at butik og tilsvarende kan give kvittering for det købte 

Fra skat:

En kassebon skal grundlæggende indeholde samme oplysninger som en forenklet faktura bortset fra fortløbende nummer. Endvidere kan der vælges mellem at anføre virksomhedens navn eller registreringsnummer. Dvs.

  • virksomhedens navn eller registreringsnummer (cvr-nr./SE-nr.)
  • udstedelsesdato
  • leverancens art
  • momsbeløbets størrelse. 

Hvis virksomheden pr. 1. januar 2004 allerede havde et kasseapparat, som fortsat benyttes, og som ikke teknisk kan omstilles til at udskrive ovennævnte oplysninger, kan den fortsat benytte dette kasseapparat under forudsætning af, at kasseapparatet kan udskrive en kassebon, der opfylder de dagældende regler før den nævnte dato

At kunne give bon via mail eller SMS kan være ekstra service men kan med alt jeg ved ikke erstatte, at enhver har krav på at få udleveret en bon - hvis det ønskes - så varen kan returneres - byttes ved fejl eller andet. Det må givet gerne være en håndskrevet dags dato til de som ikke vil have den elektronisk

Jeg kan ikke finde andet fra skat end det angivne - og det er jo ikke så mærkeligt at der ikke står hvad man IKKE må  - nemlig at man IKKE må undlade en bon/kvittering - det eneste man kan finde er hvad man skal gøre Big Smile   Forbrug DK har også lidt om det https://www.forbrug.dk/artikler/forbrug/test-og-raad/forbrugerleksikon/bon/ 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak John

Jeg er af samme opfattelse som dig, men mangler at finde lovgrundlager for at der skal udstedes en fysisk kvittering.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Lovgrundlaget findes i momsbekendtgørelsens kapital 12. Der er kun oplistet krav om indhold og ikke krav om specifikke formater for fakturaen.

Men ingen tvivl om at der skal udstedes faktura og har eller vil køber ikke oplyse mobil eller email så må sælger få lavet en - om det så skal ske manuelt.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:
Men ingen tvivl om at der skal udstedes faktura og har eller vil køber ikke oplyse mobil eller email så må sælger få lavet en - om det så skal ske manuelt.

Tak Lier

Butikken kunne ikke lave en manuel kvittering og betvivlede at det kunne være ulovligt ikke at lave en fysisk kvittering. nødtvunget måtte jeg udlevere mail. adr. og tlf. nr. Jeg fik lovning på at min info ikke blev gemt i systemet, men da jeg modtog kvitteringen via mail stod der følgende under kvitteringen:   "iZettle husker dine kontaktoplysninger med det formål at sende kvitteringer til dig når du anvender det samme betalingskort hos sælgere der bruger iZettle."

Gad vide om det ikke er lovligt iht. GDPR

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 23:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 09:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 3 person

I går meget op i, hvad kunden har krav på, men glemmer følgende: Kunden handler der frivilligt og kan blot vælge at lægge sit indkøb andetsteds.

I disse tider hvor meget omstilles fra manuelle håndskrevne kvitteringer videre til kasseapparaters bonér videre til elektroniske terminaler etc, så er det simpelthen umuligt for de forretningsdrivende både at have blokke liggende til håndskrevne kvitteringer og samtidig også registrere alt elektronisk.

Jeres syn er alene: Jeg forlanger!

Prøv i stedet at drive en forretning og se på alle de krav, som vi i forvejen skal leve op til og løber stærkt for at sætte os ind i, samtidig med at vi skal være konkurrencedygtige og måske endda innovative. Der er satme ikke meget innovativt i at lave håndskrevne kvitteringer og have et standby-apparat til den ene kunde, der forlanger noget forhistorisk.

Hvis du vil have en kvittering, så accepter at den kommer på mail eller SMS. Hvis den indeholder de korrekte oplysninger og der ikke snydes med hverken SKAT, moms eller nægtes garantikrav, så synes jeg faktisk bare I skal stikke piben ind.

Samtidig med at I sidder og råber højt om dette, så har I ingen problemer med at handle rent elektronisk på en hjemmeside, hvor I SKAL oplyse alle de samme informationer for at få noget tilsendt.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 09:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Ole Lynge Andersen:

Butikken må kun udstede elektronisk faktura, hvis du accepterer det.

Momsbekendtgørelsens § 66, stk. 4.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=173024&#P66

Jeg tror du læser lovteksten forkert.

Jeg tolker ordene som: Der er solgt en vare og kunden modtager en pdf faktura til brug for betaling. Kunden skal acceptere dette jf loven, men loven glemmer bare lige en enkelt ting: Sælgende virksomhed stiller bare som krav i sine handelsbetingelser at kunden skal acceptere elektronisk faktura og vupti, så er den omgået.

Hvad angår fysisk handel i det offentlige rum, så har denne lovtekst ikke megen anvendelse fordi det bare bliver: Jo, jeg vil gerne sælge dig noget, men kan kun udstede elektronisk kvittering, så det må du acceptere eller handle andetsteds.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Flemming, det følger med det at drive forretning, at man følger gældende lovgivning. Orker man/du ikke det bør man nok finde sig et andet erhverv.

Det er langt ude i skoven at skyde på forbrugerne. Det er ikke dem der fastsætter reglerne. Stop klynkeriet!

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 09:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Lier:

Flemming, det følger med det at drive forretning, at man følger gældende lovgivning. Orker man/du ikke det bør man nok finde sig et andet erhverv.

Det er langt ude i skoven at skyde på forbrugerne. Det er ikke dem der fastsætter reglerne. Stop klynkeriet!

Slap lige af - det er ikke mig, der klynker. Og jeg følger alle regler.

Den, der klynker, er den der blev nægtet en god gammeldags håndskrevet kvittering i 2019.

Og vi har stadig ikke fået fastlagt, at reglerne ikke er fulgt, så jeg synes virkeligt at du skal tage den lidt med ro her. 

Side 1 ud af 4 (31 indlæg)