Nu er det anden gang jeg oplever en butik der ikke kan udstede en fysisk kvittering eller kassebon, men kun kan sende den elektronisk via mail eller SMS. Er der nogen der ved om det lovligt ikke at kunne udstede en fysisk kvittering. |
Uden at være 100% så er jeg meget sikker på det er ulovligt. Kvittering er dels noget man som CVR har krav på dels noget forbrugere skal bruge hvis der viser sig fejl ved varen - og der er INTET krav om at alle skal have email eller elektronisk adgang til noget som helst
Det må klart være et krav, at butik og tilsvarende kan give kvittering for det købte
Fra skat:
En kassebon skal grundlæggende indeholde samme oplysninger som en forenklet faktura bortset fra fortløbende nummer. Endvidere kan der vælges mellem at anføre virksomhedens navn eller registreringsnummer. Dvs.
- virksomhedens navn eller registreringsnummer (cvr-nr./SE-nr.)
- udstedelsesdato
- leverancens art
- momsbeløbets størrelse.
Hvis virksomheden pr. 1. januar 2004 allerede havde et kasseapparat, som fortsat benyttes, og som ikke teknisk kan omstilles til at udskrive ovennævnte oplysninger, kan den fortsat benytte dette kasseapparat under forudsætning af, at kasseapparatet kan udskrive en kassebon, der opfylder de dagældende regler før den nævnte dato
At kunne give bon via mail eller SMS kan være ekstra service men kan med alt jeg ved ikke erstatte, at enhver har krav på at få udleveret en bon - hvis det ønskes - så varen kan returneres - byttes ved fejl eller andet. Det må givet gerne være en håndskrevet dags dato til de som ikke vil have den elektronisk
Jeg kan ikke finde andet fra skat end det angivne - og det er jo ikke så mærkeligt at der ikke står hvad man IKKE må - nemlig at man IKKE må undlade en bon/kvittering - det eneste man kan finde er hvad man skal gøre Forbrug DK har også lidt om det https://www.forbrug.dk/artikler/forbrug/test-og-raad/forbrugerleksikon/bon/
vh John Hannover