Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål til egenkapitaler ved indre værdi metode

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Jul 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Det er pinligt at spørge om dette da jeg har fået lavet regnskaber i rigtig mange år men faktisk aldrig læst dem nøje. Jeg prøver nu at sætte mig mere ind i dem da jeg tænker at skifte revisor efter den nuværende er blevet syg desværre.

Regnskabsmetoden er efter Indre Værdi. Jeg har to datter anpartsselskaber som ejes af et holding selskab. Hvad er forholdet mellem egenkapitalen i mit holding selskab og de samlede egenkapitaler i de to datterselskaber ? Egenkapitalen i Holding er lidt større end den samlet egenkapital i de to datterselskaber og det har den altid været - forskellen varierer lidt. Jeg ville umiddelbart tro at de to summer burde være det samme. 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Der er jo formentlig andre aktiver/passiver i holdingselskabet end de to datterselskaber - penge i banken f.eks. ?

Det er rigtig opfattet at 'nettoopskrivning efter indre værdi' grundlæggende får datterselskabernes 'værdi' (egenkapital) ind i holdingsselskabets regnskab, men der er lidt spidsfindinger som gør at sammenhængene kan være svære at finde. Det bliver ikke nemmere med to datterselskaber, men bogføringen i holdingselskabet bør kunne afklare en del.

Når du nu er ved at 'sætte dig mere ind i regnskaberne', så er du velkommen til at trække en 'Guide til dit holdingselskab' på www.portfolio.help

Tilmeldt 2. Jul 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Steffen

Tusinde tak for hurtigt svar Steffen. Jeg forstår det ikke er så simpelt som så - jeg læser Guiden i påsken :-) Nej, der er ingen gæld eller værdier på konto i Holding og balancen er kun relateret til passiver/aktiver der "kommer" fra datterselskaber. Jeg må hellere få det set igennem da jeg tror der ligger en fejl fra tidligere.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Kort fortalt, så vil dit holdingselskab have en kostpris på hver af dine datterselskaber. I forbindelse med det årlige regnskab indregnes resultatet af datterselskaberne i din resultatopgørelse som indtægt og modpost på kapitalandelene, som en opskrivning. I resultatopgørelsen skal den del som hidrører fra datterselskaberne imidlertid bindes på reserven for indre værdi (bunden reserve) ved overførsel til egenkapitalen i resultatdisponeringen.

Du bør derfor som udgangspunkt kunne afstemme din regulering på kapitalandelene til egenkapitalen direkte.

Det der så kan give lidt udfordringer er dels, hvis der ifb. overtagelse af kapitalandelene i holding er identificeret en goodwill. Denne del vil være en del af kostprisen, men skulle afskrives i holding.

Tilsvarende kan det give "støj" hvis det ene selskab har overskud mens det andet underskud, eller hvis der er samhandel internt, som skal elimineres (indregning af indre værdi er en konsolideringsmetode). 

Når der derimod udloddes udbytte fra datterselskaberne til holding bliver dette ikke indregnet i resultatopgørelsen, men direkte på kapitalandelen. Der skal så laves en tilsvarende regulering på Egenkapitalen hvor reserven korrigeres imellem den bunde reserve for indre værdi og til den frie reserve "overført resultat". Således det derefter kan bruges til udlodning af udbytte fra holding.

Når vi kommer ud i nogle af de her lidt mere specielle situationer skal man virkeligt have tungen lige i munden når man sidder med indre værdi. Det er ikke bare lige ud af landevejen, som mange fejlagtigt tror!

Statsautoriseret revisor - København

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 2. Jul 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Cef,

Jeg kan følge alt det du siger - meget uheldigt måtte jeg selv lave regnskaberne i år pga sygdom hos revisor og jeg sad nemlig og boksede med dette. For første gang i 15 år gav resultatopgørelserne et negativt resultat (når jeg ligger resultaterne af begge datterselskaber sammen). Skattemæssigt var der et overskud. Håndteringen af det negative resultat ved overførsel til Holding fandt jeg svært at håndtere og jeg kan tvivle på at det blev korrekt. Beregnet Skat er korrekt men ikke lækkert hvis regnskabet er fejlagtigt   

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Magnus_kirk:

Hej Cef,

Jeg kan følge alt det du siger - meget uheldigt måtte jeg selv lave regnskaberne i år pga sygdom hos revisor og jeg sad nemlig og boksede med dette. For første gang i 15 år gav resultatopgørelserne et negativt resultat (når jeg ligger resultaterne af begge datterselskaber sammen). Skattemæssigt var der et overskud. Håndteringen af det negative resultat ved overførsel til Holding fandt jeg svært at håndtere og jeg kan tvivle på at det blev korrekt. Beregnet Skat er korrekt men ikke lækkert hvis regnskabet er fejlagtigt   

Har du indberettet regnskabet til erhvervsstyrelsen?

Du er velkommen til at smide mig en privatbesked, så skal jeg gerne bruge et øjeblik til at se på det og evt. give et tilbud på opstilling hvis du ønsker det fremadrettet?

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 2. Jul 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Har sendt dig PM

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)