Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holding selskab - hvordan?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 26
Fra  StudieGo Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

4-5 år siden at jeg sidst var logget ind, men nu har jeg brug for jeres hjælp :-)

Mine iværksætterier har bragt med lidt i en situation hvor jeg har brug for et helt konrekt råd (læs: vejledning), da jeg ikke vil bruge flere penge på en advokat.. og jeg tror at i er meget klogere end han er!

Kort fortalt: Jeg skal have styr på min selskabsstruktur!

Jeg har:

Selskab 1: En enkeltmandsvirksomhed, Oms på 200.000

Selskab 2: Et ApS hvor jeg ejer 90%. Oms på 3 mio.

Selskab 3: Snart skal jeg oprette endnu et lille driftsselskab (ApS) hvor jeg ejer 100%. Forventet oms. på 300-500tusinde.

Nu har jeg læst lidt om selskabsformer og specifikt Holding-selskaber og fordelene/ulemperne ved det.

Jeg tror at det vil gøre mig godt at oprette et Holding selskab (ApS), specielt da selskaberne er i høj-risiko erhverv.

MEN MEN MEN jeg kan forstå at det ikke er ligetil bare at oprette et Holding selskab (ApS) og overfører ejerskabet i de (snart) 3 selskaber.

Det nemmeste vil selvfølgelig have været at oprette et Holding selskab til at starte med - før jeg oprettede nogle af selskaberne - men som i ved, så kender man ikke fremtiden - og jeg vidste ikke at det vil blive nødvendigt.. Nu er jeg lige blevet et par år ældre, og det vil være rart at have styr på :)

Som jeg forstår har jeg følgende mulighed... og jeg vil gerne bede jer kommentere om det er reelle muligheder... OG HVIS JA, hvordan eksekveres de nu og her.. kan det hele gøres automatisk på Virk.dk.. skal jeg tage kontakt til erhvervsstyrelsen.. eller min advokat?

MULIGHED:

- Jeg opretter et Holding selskab (ApS) med kapitalkrav på 40.000 kr. Derefter opretter jeg mit nye 'Selskab 3' som ApS med samme kapital krav, men hvor jeg kan bruge de samme 40.000 kr som jeg brugte til at oprette Holding Selskabet.

- Jeg kan et sted på Virk.dk overdrage mine 90% ejerskab af 'Selskab 2' til det nyoprettede Holding Selskab

- Mit nye Holding selskab kan OGSÅ være 'moderselskab' til mit enkeltmandsfirma, og jeg kan overføre udbytte fra mit enkeltmandsfirma til Holding selskabet uden at det beskattes (-DETTE ER JEG I TVIVL OM JEG HAR RET I...)

Med mulighed 1 har jeg mit Holding selskab og alle 3 driftsselskaber derunder. Perfekt.. hvis det kan lade sig gøre.. og hvis det kan.. hvordan gør jeg helt konkret?

PÅ FORHÅND 1000 TAK! :-)

Dbh Jonatan

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jonatan

Det ene spørgsmål er nemt. Din enkeltmandsvirksomhed er dig personligt og kan ikke overdrages til hverken et holdingselskab eller andet. Du kan sælge aktiviteterne i enkeltmandsvirksomheden, men ikke selve virksomheden. En enkeltmandsvirksomhed kan derimod (med lidt indsats og revisor/advokat) trylles om til et ApS - inklusive holdingselskab.

Der kan være mulighed for at du via dit ejerskab af selskab 2 kan introducere et holdingselskab mellem dig og selskab 2. Det er ikke nogen helt enkel proces og du kan ikke gøre det på egen hånd - kræver godkendt revisor og formentlig også advokat. Omkring selskab 2 er det selvfølgelig relevant om der har været en værdistigning siden du anskaffede anparterne. Hvis ikke, så kan du kigge på at sælge anparterne fra dig privat til et nystiftet holdingselskab.

Under alle omstændigheder ville et holdingselskab uden videre kunne stifte selskab 3 som helejet datterselskab.

Jeg vil anbefale at du samler alt væsentligt materiale og tager et møde med en revisor.

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Forresten.....  du skriver "Jeg kan et sted på Virk.dk overdrage mine 90% ejerskab af 'Selskab 2' til det nyoprettede Holding Selskab"

Det er sådan set ikke noget problem at sælge dine privat-ejede anparter til et nystiftet holdingselskab, men det skal ske til "markedspris" og du bliver beskattet privat af gevinsten.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Det du ønsker kræver revisor - og det koster nu engang. Det er en anpartsombytning som ligger til højrebenet for at få et drift til at være holding og køre videre med to andre drift under sig som er første skridt
Du kan ikke sælge noget ind uden markedspris og dermed skat personlig at aktieindkomst og igen - må revisor klart anbefales

https://johnhannover.blogspot.com/2019/01/holding-efter-drift-er-etableret.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jonatan,

Jeg stod selv i en lignende situation, hvor jeg også havde glemt at oprette et holdingselskab. Du skal nok have fat i en registreret revisor og lave en skattefri anpartsombytning. Jeg er ikke revisor og har selv minimal forstand på det, men jeg kan henvise dig til en super god registreret revisor, som jeg selv bruger. Han er både dygtig og har en fair pris...

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig med de andre, den personlige virksomhed kan ikke ejes af et holdingselskab, men kun af dig personligt. Du kan vælge at virksomhedsomdanne den til et ApS, men det kræver en vurderingsberetning fra revisor. 

Med hensyn til Selskab 2 vil der efter al sandsynlighed være en højere værdi af selskabet nu, end da du stiftede det. Overdragelse til holdingselskab skal ske på arms-længde vilkår, og du vil blive personligt skattepligtig af værdistigningen. Derfor må du ikke bare ændre ejerforholdene på virk.dk. Du kan udskyde beskatningen ved at gennemføre det som en skattefri anpartsombytning.

Overvej i øvrigt om din medejer med 10% skal være med i anpartsombytningen - det vil være hans eneste mulighed for at få et holdingselskab skudt ind uden beskatning.

Afhængigt af hvad der helt præcist ligger i selskaberne, skal du nok regne med en pris på 15-20.000 fra revisor for virksomhedsomdannelse og anpartsombytning.

Husk i øvrigt at selskaberne bliver omfattet af sambeskatning, når du etablerer holdingstrukturen.

Fra København
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 26
Fra  StudieGo Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for de mange gode svar! :-)

Som jeg kan læse ud fra jeres svar er den bedste løsning nu (i rækkefølge):

1) Oprette et Holding selskab (ApS)

2) Oprette et driftsselskab (ApS) aka 'Selskab 3' som datterselskab til mit Holding selskab - jeg kan forstå at jeg kan bruge det samme kapitalindskud som jeg bruger til at oprette mit Holding selskab (som i dag er 40.000 kr et ApS?)

3) Overdrage mine private andele i Selskab 2 til mit Holding selskab - Her skal jeg kontakte en revisor, da jeg ikke udenvidere kan overdrage andelene (?)

4) Lade mit enkeltmands-firma køre som altid.

Enig?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

lyder korrekt hele vejen umiddelbart

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jonatan.... Det du skitserer er i hvert fald en mulighed, men om det er "den bedste" løsning er ikke til at vide uden en konkret gennemgang af din situation.

Der er en væsentlig risiko for at den model du skitserer kan blive dyr i skat.

Du har 3 ting i spil (enkeltmandsvirksomheden, eksisterende 90% ejerandel og nyt driftsselskab), så jeg synes du skal overveje at beskrive de 3 forhold og dine overvejelser på et stykke papir og dernæst bede 2 eller 3 revisorer om at give et bud på at hjælpe dig.

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Du bruger selskab 2 til en skattefri aktieombytning/anpartsombytning.

Det vil sige, at du bruger værdierne i selskabet til at stifte et nyt holding selskab. Apportindskud. Her skal bruges en erklæring fra en godkendt revisor (registreret eller statsautoriseret)

Efter denne øvelse opretter dit holdingselskab et ny selskab 3.

Nu har du et holding selskab med to datterselskaber. 

Læs evt. mere her: https://www.ditselskab.dk/mere-info/skattefri-anpartsombytning-aktieombytning 

Yderligere har du din enkeltmandsvirksomhed, som du kan lade køre som normalt.
Ellers er der her også muligheden for at omdanne denne til et ApS, ved skattefri virksomhedsomdannelse.

Alternativt kunne du senere fusionere dette nyomdannede ApS, med et af de to datterselskaber (men de to øvelser koster jo også penge til godkendt revisor.)

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)