Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Airbnb enkeltmandsvirksomhed og skattefradrag

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Mar 19
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Sidste år tjente jeg mere end 50.000 på airbnb-udleje af et værelse i min lejlighed og jeg er nu blevet momsregistreret.

Indtægterne fra airbnb går ind på min virksomhedskonto og indgår således som indtægt i mit årsregnskab. Mit spørgsmål er om jeg stadig kan bruge de fradragsregler, der gælder for airbnb, når man udlejer som privatperson? (vistnok ca. 28.000 i fradrag og betale skat af 60% af resterende overskud). Eller bortfalder det fradrag når jeg kører udlejningen gennem min virksomhed?

Et lille extraspørgsmål: På Virk kan man tilføje en Bivirksomhed i sit firma. Hvad skal denne bivirksomhed være når det gælder airbnb. Jeg kan kun finde Bivirksomheder, der drejer sig om langtidsleje og udlejning af togvogne?!

På forhånd tak

Mikkel
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :

mikkeltrierrygaard:
Sidste år tjente jeg mere end 50.000 på airbnb-udleje af et værelse i min lejlighed og jeg er nu blevet momsregistreret.

Indtægterne fra airbnb går ind på min virksomhedskonto og indgår således som indtægt i mit årsregnskab. Mit spørgsmål er om jeg stadig kan bruge de fradragsregler, der gælder for airbnb, når man udlejer som privatperson? (vistnok ca. 28.000 i fradrag og betale skat af 60% af resterende overskud). Eller bortfalder det fradrag når jeg kører udlejningen gennem min virksomhed?

Et lille extraspørgsmål: På Virk kan man tilføje en Bivirksomhed i sit firma. Hvad skal denne bivirksomhed være når det gælder airbnb. Jeg kan kun finde Bivirksomheder, der drejer sig om langtidsleje og udlejning af togvogne?!

På forhånd tak

Mikkel

I forhold til fradragsregler! Bor du selv i lejligheden når den ikke lejes ud?

Tilmeldt 25. Mar 19
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 09:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det gør jeg. Det er min bopæl. Som regel lejer jeg et værelse ud et par dage af gangen. Når jeg sjældnere lejer hele lejligheden ud bor jeg der ikke:)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:06
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:15
Hvor mange stjerner giver du? :

mikkeltrierrygaard:

Ja det gør jeg. Det er min bopæl. Som regel lejer jeg et værelse ud et par dage af gangen. Når jeg sjældnere lejer hele lejligheden ud bor jeg der ikke:)

Så er mit spørgsmål til dig; hvorfor pokker kører du udlejning gennem din virksomhed?

 

Når du kører udlejning gennem en virksomhed er der ingen simple fradrag eller opgørelsesmetoder (se det link som John har vedhæftet). I en virksomhed skal alle indtægter og udgifter opstilles i et regnskab. Dertil kommer momsregnskab (ikke normalvis anvendt ved udlejning af bolig).

 

Jeg ville nok overveje at holde din virksomhed for sig selv også "bare" anvende værelsesudlejningsreglerne som de fleste andre privatpersoner der udlejer deres egen ejerbolig.

Tilmeldt 25. Mar 19
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Sidste år tjente jeg over 50.000 kr på airbnb og blevet momsregistreret, som man skal. Så hvis jeg skal betale moms af det må jeg vel også køre det over mit cvr-nummer?
Det skal lige siges at Airbnb er en bivirksomhed i min virksomhed.
tak for svarene:)
Tilmeldt 25. Mar 19
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Altså jeg har forstået det sådan at ved udleje af enkeltværelse (i modsætning til hele lejligheden) skal man lade sig momsregistrerer ved indtægter over 50.000 kr
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :

mikkeltrierrygaard:
Sidste år tjente jeg over 50.000 kr på airbnb og blevet momsregistreret, som man skal. Så hvis jeg skal betale moms af det må jeg vel også køre det over mit cvr-nummer?

Man SKAL IKKE betale moms af airbnb-udlejning bare fordi man runder 50 k i omsætning.

Udlejning af egen ejerbolig er som udgangspunkt ikke omfattet momsloven og derfor gælder registreringsgrænsen heller ikke.

 

mikkeltrierrygaard:
Det skal lige siges at Airbnb er en bivirksomhed i min virksomhed.

Airbnb er blot en portal der formidler kontakt mellem lejer og udlejer, intet mere (i skatte- og momsmæssigt henseende)

 

Udlejning af egen ejerbolig har som udgangspunkt ikke noget med virksomhedsdrift at gøre. Det er derfor jeg (hvis jeg var i dine sko) ville overveje at bruge den simple model for værelsesudlejning i egen ejerbolig og dermed slippe for regnskab m.m. i samme forbindelse.

Tilmeldt 25. Mar 19
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :


På Skats hjemmeside står følgende:

"Hvis du lejer værelser ud i mindre end 30 dage pr. udlejning, skal du betale moms af indkomsten, hvis den overstiger 50.000 kr. inden for en periode på 12 måneder. Det gælder både udlejning af værelser i ejer-, andels- og lejeboliger, men omfatter ikke udlejning af hele boligen.

Ved du allerede fra første udlejning, at du kommer over de 50.000 kr., skal du registrere dig for og betale moms fra start.

Når du er momsregistreret for kortidsudlejning af værelser, skal du skrive lejeindtægten eksklusive moms fratrukket bundfradrag eller udgifter på din årsopgørelse."

Men jvf sidste paragraf lyder det faktisk som om at jeg godt kan lade være med at køre det gennem min virksomhed, og dermed beholde bundfradraget, selvom jeg er momsregistreret?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

mikkeltrierrygaard:


På Skats hjemmeside står følgende:

"Hvis du lejer værelser ud i mindre end 30 dage pr. udlejning, skal du betale moms af indkomsten, hvis den overstiger 50.000 kr. inden for en periode på 12 måneder. Det gælder både udlejning af værelser i ejer-, andels- og lejeboliger, men omfatter ikke udlejning af hele boligen.

Ved du allerede fra første udlejning, at du kommer over de 50.000 kr., skal du registrere dig for og betale moms fra start.

Når du er momsregistreret for kortidsudlejning af værelser, skal du skrive lejeindtægten eksklusive moms fratrukket bundfradrag eller udgifter på din årsopgørelse."

Men jvf sidste paragraf lyder det faktisk som om at jeg godt kan lade være med at køre det gennem min virksomhed, og dermed beholde bundfradraget, selvom jeg er momsregistreret?

For det første er det isoleret til korttidsudlejning af værelser, ikke hele lejligheden.

Du skrev tidligere at du både lejede værelser og hele lejligheden ud? Overstiger udlejningen af værelse 50k eller er udlejning af hele lejligheden med i det regnestykke?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)