Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vedr. Håndværker faktura

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 5. Feb 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer đź‘Ť

Jeg håber at der er et klogt hoved derude som har mulighed for et kvalificeret svar.

spørgsmålet: kan en håndværker udskrive en faktura på ikke udført arbejde ?   - jeg mener nej!

baggrund: jeg har fået et tilbud på noget tag ventilation. Håndværkeren gav mundligt tilsagn om at gå i gang hurtigst muligt her efter. (Aftalte umiddelbart  først kommende uge) håndværker sender skriftligt tilbud, som accepteres.

Herefter høre jeg intet fra håndværkeren, jeg har gentagende gange forsøgt at ringe til ham. (Ingen svar, tlf enten slukket eller på svarer) . Beskeder lagt.

efter 6 mdr. Får jeg så en mail om at han er klar til at udføre arbejdet !!  Jeg afviser ham da han ikke har overholdt vores aftale.  Efterfølgende har han nu sendt faktura på arbejdet (stadig ikke udført) 

... har forsat afvist at betale.  Har nu fået to rykker iløbet af ca 4 mdr. (jeg har pænt afvist dem og forklaret mit synspunkt, har kun fået vredt svar retur om at jeg bare har at betale) og nu et advokat brev med inkasso krav efter yderligere nu 7 mdr.  Alt ialt har sagen stået på siden Januar, start februar 2018 .. og nu d.d incasso/advokat brev...

hvad Tænker I der ude.... har jeg retten på min side?

beløbet var på ca 6500 kr den gang og nu med advokat mm på 8700 kr.

på forhånd tak. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Han kan først og fremmest ikke bare sende til inkasso når du skriftligt har afgivet en, tror jeg man må sige, rimeligt protest mod fakturaen

Han kan naturligvis heller ikke fakturere et ikke udført arbejde som sådan, men helt afhængigt af aftalen muligvisfakturere sit tab ved at miste en given ordre. Holder din beskrivelse helt, synes jeg dog ikke det er specielt sandsynligt

Først må du se hvad det skriftlige tilbud siger. 

  1. Var der en tidsplan i det på nogen måde?
  2. Var der noget bindende for dig i tilbuddet 
  3. hvordan har du accepteret det?
  4. Var der noget om hvad det evt skulle koste ikke at fuldføre ordren?

Så går der 6 mdr - og du rykker flere gange uden at få svar -men ikke noget skriftligt her - kun at du ringer og taler ind på telefonsvarer. Det kan evt bevises at du ringede via dit teleselskabs ringelister, men har du noget skriftligt er det en fordel. 

Så skriver han mail om, at nu er han klar - efter de 6 mdr (var det vinter og umuligt at gå på tag måske) I alle fald, svarer du NEJ tak til tilbuddet på det tidspunkt - og så har du fået en faktura

  1. Lyder den på arbejdet helt enkelt - som var det udført?
  2. Eller lyder den på noget andet - kompensation elle andet?

Med alt jeg kan læse umiddelbart, har du jo god grund til at nægte at betale og har du det i forhold til hovedstolen - de 6000 kr - så har du det også overfor advokatomkostninger og andet.

Det er afgørende, at du skriftligt har gjort klart over for håndværkeren, hurtigt efter regningen, og siden over for advokaten, at du ikke vil betale og at der ikke er udført noget arbejde og - hvis ikke du har skrevet en aftale med håndværkeren om arbejdet - at det var et tilbud du så ikke accepterede da der gik 6 mdr, og hvis du har accepteret tilbuddet, at de 6 mdr betød, at det blev forpasset og at du takkede klart nej, da håndværkeren endeligt var klar

Jeg tror i alle fald ikke advokaten så kører simpel inkasso, da den formentlig afvises og bare er en omkostning, og tvivler på, at han vil køre retslig twist - en i så fald vil han komme med en meget mere detaljeret forklaring du må forholde dig til

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Feb 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Tak for hurtigt svar.

Et kort modsvar:: Vi har mundtligt aftalt at arbejdet skulle laves som en haste sag, i  bunden af tilbudet står der " udføres snarrest muligt" (se nedenstående)

Tilbudet er ikke underskrevet men accepteret pr. mail.

Faktura er faktureret udfra det givne tilbud, uden yderliger info (altså  fuldt faktureret materialer og arbejdsløn)

-I  tilbudsperioden og herefter kunne man sagtens arbejde uden is og sne mm. Håndværkeren havde tillige sagt at der var en tom kalender!.

Jeg har efter faktura/rykker afvist den med begrundelse i vores aftale hver gang stort set lige efter modtagelsen af mails.   

Citat: 

Tak for, at I handler med os, og det glæder os, at modtage Jeres ordre og vi vil udføre opgaven snarest muligt, og til Jeres fulde
tilfredshed efter de bedste håndværkstraditioner. Ifølge AB 92, med fem års total håndværkergaranti, inkl. afleveringsforretning.
Betalingsbetingelser: 8 dage Netto, derefter 2% rente pr. påbegyndt måned og kr. 100,- pr. rykker. Alle beløb er excl. moms.

Er der yderliger som jeg mangler ?

- er i gang med at forfatte en mail til inkasso advokaten.

På forhånd tak :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej jeg kan ikke se du mangler noget - og klart at han ikke kan vinde en sag på både tid og materialer - 6 mdr efter et tilbud som jo må give indtryk af "snarest muligt" nok ikke er 6 mdr og med tilføjelsen en ledig kalender

Du har, som jeg forstår det, straks han sagde at NU havde han tid - sagt nej tak da det var for sent, og jeg synes du står fornuftigt og må formulere til advokaten, at du har takket nej og at 6 mdr blev alt for langt at vente (har andre udført arbejdet under de 6 mdr - eller du selv - så skal det med)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 19:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du har fået arbejdet udført af en anden håndværker efterfølgende, kan denne jo bevidne at arbejdet ikke var udført da han udførte arbejdet.

Hvis arbejdet stadig ikke er udført, kan dette jo konstateres ved besigtigelse.

Mvh 

Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Tilmeldt 5. Feb 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen Aminoer :)

Det ser ud til at jeg får et behov for en kort hjælp igen

- har d.d modtaget mail fra håndværkers advokat. I denne fastholder de kravet om betaling, 

-citat
"Under henvisning til nedenstående kan jeg konstatere, at du/I bekræfter at have accepteret tilbuddet udarbejdet af min klient. Endvidere konstaterer jeg, at der ikke i tilbuddet står noget om starttidspunkt for arbejdets udførelse. Jeg er endvidere heller ikke i besiddelse af nogen yderligere dokumentation for, at der skulle være aftalt, at arbejdet skulle påbegyndes straks eller at det skulle være færdiggjort indenfor en specifik dato, som du beretter om nedenfor.  Du skriver, at du har ringet mange gange til min klient. Det benægtes af min klient.  Der er ikke med dine indsigelser fremsendt dokumentation på, at du/I har ophævet aftalen forud for modtagelse af fakturaen. Bevisbyrden herfor vil være din i en retssag. Udgangspunktet er således efter min opfattelse, at aftalen består og min klient således er berettiget til at blive stillet som var aftalen gennemført – uanset om arbejdet er udført eller ej. Jeg skal derfor på vegne af min klient fastholde kravet og anmode om betaling af min klients tilgodehavende iht. inkassoskrivelse af 26.04.19  -Såfremt jeg ikke har modtaget beløbet vil jeg udtage stævning."

Kravet ligger nu på knap 9 tkr. 

Min sidste kontakt/svar med håndværker advokaten var i maj.

Hvad er jeres gode råd nu ?

- at skaffe en advokat ?

- at modtage en stævning, og er der nogle som ved hvad det koster mig efter følgende ?

Jeg har selvfølgelig tænkt at komme med et modsvar, har i skrivende stund igen rigtig ide om hvordan det skal formuleres -udover at jeg naturligvis er uenig.

Jeg håber på snarligt svar fra et klogt hoved :)

på forhånd tak.

 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 23:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du har ringet til firmaet flere gange, vil du kunne få den fornødne dokumentation fra dit teleselskab, bed dem sende en opkaldsliste i den givne tidsperiode. 

Fra Hjørring
Tilmeldt 15. Nov 10
Indlæg ialt: 471
Skrevet kl. 09:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er (undtagelsesvis) helt enig med Ravn, dokumentér at du har forsøgt at kontakte håndværkeren. Hvis han ikke har været kontaktbar, så gavner det nok ikke hans sag.

Mit umiddelbare og ukvalificerede bud på et handlingsforløb er, at du kontakter en advokat og forelægger forløbet. Jeg kan næsten ikke forestille mig andet, end at en advokatskrivelse på brevpapir med logo og lidt kancellisprog fuldstændig vil skyde kravet og håndværkers advokat i sænk. Det behøver ikke nødvendigvis koste alverden.

Der er brugt vage formuleringer som “snarest” og hvad betyder egentlig det?

Du kan nok godtgøre, at en aftale indgået om levering af et stykke «håndens arbejde» er indgået fordi der er et behov. Hvis du bestiller oprydning og havearbejde, så forventes det ligeledes, at du bestiller pga et behov her og nu. 

Du kan vende den om og se på den modsatte situation. En indgået aftale er gyldig indtil arbejdet er udført. Betyder det, at 52 år og 4 mdr efter aftalens indgåelse kan håndværkeren troppe op, henvise til aftalen og kræve sin ret? Hvad med 10år efter? Eller 1 år eller et halvt? Der må findes en rimelighed i en forventning om at «snarest muligt» i forb. med et stykke manuelt arbejde, hvor intet andet er aftalt ligger væsentligt under 6 mdr. hvor håndværkeren ikke har vendt tilbage.

Jeg forstår at du afviser kravet i sin helhed. Hvis man ser kritisk på en faktura, som indeholder afregning for timer, som ikke er udført, og materialer, som evt. ikke er bestilt på mål, så er de punkter også kritikværdige og uretfærdige.

Tag du fat i en advokat. Jeg vil antage at den her slags sager er en meget almindelig metervare og derfor ikke kræver stort tidsforbrug..

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig med både Ravn og MS - Vil dog sige, at du skal nok forvente, at du kommer til at dække egen advokat i retten, og uanset den måske ikke kræver megen tid, og en skrivelse måske kan være nok til at undgå retten - så koster sådan en advokat jo - selv uden retten , let 3-4.000 kr for at sætte sig ind i sagen og lave en skrivelse, og tur i retten kan godt koste de 10.000 kr som kravet er på, så du skal høre advokaten, om hvad denne har for forventninger til prisniveau for skrivelse og evt ret. Sørg for ordentlig teledatadokumentation for, at du har ringet en god del gange + hav regningen fra den som siden udførte arbejdet i stedet - klar (hvis du fik det lavet af en anden)

Det KAN desværre ende med at koste samme som de 9000 kr de kræver - skørt nok

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er lidt uklar om arbejdet er bestilt som privat person eller af et firma?  Er det som privat person, vil jeg anbefale at du spørger hos forbruger rådet. Du kan evt. overveje om de skal hænges lidt ud på Trustpilot - Spørg advokaten om hans klient ønsker dette ;-)

Advokatens skrivelse er nogen skrammeagtig, så mon de bare prøver at skræmme dig, lidt mærkeligt at de kræver både timeløn og materialer udgifter, som de jo på ingen måde har afholdt - gad vide om det holder i retten.

Man kan jo også undre sig over at du ikke har hørt fra dem siden maj måned.

Var jeg dig ville jeg vente med at bruge penge på en advokat indtil du høre fra modparten igen.

 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)