Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprettelse af Aps, billig vurderingsberetning ?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Apr 09
Indlæg ialt: 12
Fra  vanillapp.com - Udvikling, rådgivning, projektledelse. Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg ønsker at stifte et Aps med kapitalindskud bestående 100% af software udviklet privat for egen regning.

Som jeg forstår det, skal en registreret revisor udarbejde en vurderingsberetning til brug ved oprettelse af selskabet. Produktet har en væsentlig værdi i dag, så teknikken i det bør ikke være så vanskelig .. Men kan man finde en registreret revisor som er i stand til at udføre den vurdering, uden at det koster en arm? :)

Tak på forhånd,

/Thomas

Tilmeldt 18. Apr 09
Indlæg ialt: 12
Fra  vanillapp.com - Udvikling, rådgivning, projektledelse. Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Nå, nu kan jeg jo selv se her på sitet, at en bedre fremgangsmåde kan være at låne indskudskapital (40k) privat, indbetale, og så umiddelbart købe softwaren ind i selskabet.

Er det fortsat farbar vej?

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er i et ApS ikke krav om vurderingsberetning i forbindelse med erhvervelser efter stiftelsen.

Men hvis du køber det ind i selskabet lige efter stiftelsen, vil det reelt være omgåelse af kravet om vurderingsberetning og dermed ulovligt.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Ulovligt er det ikke. Tror at Erhvervsstyrelsen selv siger at "....det kan være....". Det vil netop være i overensstemmelse med selskabslovens § 42.

Modsvaret til at der ikke udarbejdes en vurderingsberetning er så et større ansvar lagt på ledelsen for at værdiansættelsen er korrekt mv.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved lige netop software - ofte eget udviklet modsat stifte for kontanter og købe varer af ren 3 part - er det svært det her - nok bedre hvis det er softtware fra ren trediepart som har en reel værdi efter købet

Jeg ville ikke vove det ledelsesansvar det kan kan give

vh john h

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 15:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Billigste løsning er etablering af selskab på kontantbasis med efterfølgende salg. Hvis softwaren har en værdi på 500.000 får selskabet en gæld til dig på 460.000. Foreholdet er ikke i strid med § 42, men det er klart at du som direktør er erstatningsansvarlig hvis softwaren kun har en værdi på 10 kr. - hvis du forstår.  

Vælg et selskab her: https://www.ditselskab.dk/bestil-selskab#enkelt-stifter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Advokat Jacob Tøjner - www.ditselskab.dk:

Billigste løsning er etablering af selskab på kontantbasis med efterfølgende salg. Hvis softwaren har en værdi på 500.000 får selskabet en gæld til dig på 460.000. Foreholdet er ikke i strid med § 42, men det er klart at du som direktør er erstatningsansvarlig hvis softwaren kun har en værdi på 10 kr. - hvis du forstår.  

Vælg et selskab her: https://www.ditselskab.dk/bestil-selskab#enkelt-stifter

ja hvis den kun er 10 kr værd så får man jo hæftelsesgenembrud hvis noget går galt og det er vel også sådan at når man sælger software ind til 500.0000 kr så bliver man personligt skattepligtige af det salg - alt andet lig - 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)