Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomheds form: Enkeltmands til APS

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. May 19
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino’er,

Jeg står i den lykkelige situation, at en foretningsmulighed åbnede sig og jeg har derfor fået et CVR nummer er ved at gøre klar til opstart. Virksomhedsformen blev enkeltmandsvirksomhed mhp. omdannelse til ApS på et senere tidspunkt (nu hvor de har ”stjålet” IVS’eren). Allerede inden driften reelt set er påbegyndt, så har en af mine forretningspartnere vist så stor interesse i projektet at han ønsker at lægge et pænt beløb for en mindre ejerandel. Dette fremskynder mine planer lidt mht. omdannelse til ApS og med deling af ejerskab er drømmescenariet at få et holding selskab (også ApS) bygget henover.

Normalt vil jeg tro at det nemmeste havde været at lave Holding ApS først og efterfølgende (med samme startkapital) lave Drift ApS. Men nu hvor enkeltmandsvirksomheden er gået live(der har ingen omsætning været, men der er foretaget indkøb og lavet forpligtelser i virksomhedens navn), hvordan kommer jeg så bedst i mål med mit ønske setup (Holding/Drift)?

1. Laver jeg først Holding ApS, og efterfølgende skyder jeg blot kapitalen ind i Enkeltmands og omdanner til ApS?
2. Er der noget i timingen jeg skal være varsom med mhp. afgivelse/frasalg af ejerandele?
3. Er der nogle måder man kan bruge min nye forretningspartners køb af ejerandele til at dække min egen startkapital(så jeg undgår at binde allerede beskattede penge)?

Ovenstående er mit første Amino indlæg, så bær over med mig, hvis det er for langt, kort, ukonkret eller andet😊

På forhånd tak

Mvh
Winther
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Winther130:
1. Laver jeg først Holding ApS, og efterfølgende skyder jeg blot kapitalen ind i Enkeltmands og omdanner til ApS?
2. Er der noget i timingen jeg skal være varsom med mhp. afgivelse/frasalg af ejerandele?
3. Er der nogle måder man kan bruge min nye forretningspartners køb af ejerandele til at dække min egen startkapital(så jeg undgår at binde allerede beskattede penge)?

Det er ikke let at være sikker  for din enkeltmands har en værdi  ellers ville en investor ikke købe en andel, og den værdi kan blive  beskattet hvis du bare stifter ApS og ikke laver skattefri omdannelse. Det kan ikke vurderes her uden en ekspert

1 Skattefri omdannelse er sikrest men dyrest(revisor) - kan ikke med sikkerhed vurderes her - ellers stifter du holding for 40 t og så stifter holding drift og du sælger andel af drift - eller du stifter bare drift som du sælger andel af. Holding er langt fra altid smart, men med flere ejere kan det godt være det 

Læs først forskel enkeltmands og selskab http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

og så fordele/ulemper holding http://johnhannover.blogspot.dk/2014/12/holding-kort-om-for-og-bagdele.html 

2 - nej blot skal holding først HVIS du ved du vil have det og så skal du være stensikker på samejerforholdet er godt for dig - OG have en super EJERAFTALE læs http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html 

3 Nej ikke uden at han bliver ene ejer - Stoler du ikke på din ide siden du synes at det at binde 40.000 kr delt i to tilmed - på den - så drop den og kør enkeltmands

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. May 19
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John

Mange tak for dit hurtige svar.

MVH
Winther
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)