Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Garanti/Reklamation på brugte varer

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Aug 12
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 06:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Muligivs en gråzone. Men hvordan "slipper" man for at yde garanti/reklamation på brugte varer? I dette tilfælde er der tale om en 20-30 år gammel Campingvogn. Den har jeg ikke ret meget lyst til at yde garanti/reklamation på. Ikke fordi der er noget galt udover normal slittage, men aner jo ikke om der skulle være fx fugt et eller andet usynligt sted, eller en lampe der ikke virker, om fortelteltet revner, eller hele vognen springer i luften for den sags skyld.

Jeg ved fra biler, at det er umuligt at skrive sig ud af, medmindre man sælger til CVR. Men kan man ikke sælge den som reservedele eller lignende, selvom den er fuld funktionsdygtig og synet. Alternativt tage forbehold for fugt, el, teknik og hvad der ellers er på sådan en?

Jeg vil bare gerne sælge den billigt, så har ikke så meget lyst til at skulle stå inde for alt muligt på en gammel vogn. 

Ved jo bilforhandlere sælger som afhentning, for kunde osv. for at slippe, men hvad er den rigtige måde at gøre det på, hvis der er nogen?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :

LowDog:

Muligivs en gråzone. Men hvordan "slipper" man for at yde garanti/reklamation på brugte varer? I dette tilfælde er der tale om en 20-30 år gammel Campingvogn. Den har jeg ikke ret meget lyst til at yde garanti/reklamation på. Ikke fordi der er noget galt udover normal slittage, men aner jo ikke om der skulle være fx fugt et eller andet usynligt sted, eller en lampe der ikke virker, om fortelteltet revner, eller hele vognen springer i luften for den sags skyld.

Ganske enkelt, man kan ikke "slippe" for reklamationsretten, men garanti er ikke noget man har pligt til at yde på brugte varer.

 

En (privat) kunde skal altid kunne reklamere over købet af en vare, hvis kunden mener at have købt en vare med en mangel. Det store spørgsmål er altid; hvad er en mangel??

Du skal stille dig selv spørgsmålet; hvad vil en "normal" kunde forvente når han/hun køber den pågældende vare.

En 20-30 år gammel campingvogn er selvfølgelig brugt og derfor er der slitage. Men eksempelvis udvendig lys, det skal virke ved salget, men om det går i stykker 14 dage senere er ikke dit ansvar, det må man som kunde forvente når man køber en 20-30 år gammel campingvogn.

 

Husk dog - det er en kæmpe forskel på hvad du har pligt til at afhjælpe og hvad du afhjælper som led i god kundeservice!

LowDog:

Ved jo bilforhandlere sælger som afhentning, for kunde osv. for at slippe, men hvad er den rigtige måde at gøre det på, hvis der er nogen?

Det kan godt være bilhandlere sælger "som beset", men det er (efter min mening) blot for at narre den godtroende. 

Selvom en privatperson har købt en bil "som beset" kan han/hun altid reklamere over en mangel! Man skal ikke som køber acceptere at komme hjem med en brugt bil og finde ud af motoren mangler.

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)