Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aktieskat og holdingselskab

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. May 15
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer!
Et hypotetisk spørgsmål: hvis jeg har en driftscirksomhed som handler med aktier, og jeg fører overskuddet skattefrit over i holdingselskabet (har forstået at man kan dette), og jeg så vælger at købe bil, hus og en båd gennem holdingselskabet, hvornår i den proces bliver jeg så beskattet?

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Driftselskabet betaler 22% af det overskud aktierne giver (formoder at der er tale om børsnoterede aktier). Hvis holdingselskabet ejer 10% eller mere af driftsselskabet, så kommer det resterende overskud derop uden yderligere skat.

Det bliver så temmelig problematisk når du skriver "vælger at købe bil, hus og en båd gennem holdingselskabet". Hvis holdingselskabet køber noget af den slags og stiller til rådighed for dig, så bliver du beskattet privat efter alle de regler der er for det. Holdingselskabet har pligt til at oplyse disse ting til skat.

Fint hvis spørgsmålet blot er hypotetisk, men i praksis skal man kunne overveje den slags efter nøje gennemgang med en revisor.

Tilmeldt 27. May 15
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 16:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det rigtigt forstået at man så betaler skat af købet - så hvis jeg køber en båd til 500tkr, skal jeg betale x% af købsprisen + andet der kan være forbundet med at anskaffe mig denne?
Det er ren hypotetisk, synes bare det virker vildt hvis man kan gøre det på denne måde, ved at betale 22% i driftsselskabet og “kun” den skat som er forbundet med køb af feks en båd, gennem holdingsselskabet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

at stille båd, hus eller andet til rådighed for ejer af et selskab er skattemæssigt den absolut dyreste handling man nogen sinde kan vælge. Man kan både få fuld skat af udtrækket som maskeret udbytte (over 100% skat) - og alternativ vil man blive sat i en årlig lejepris til selskabet - som vil være klart højere end den man formentlig selv kunne have samme båd for - så nej det er forkert forstået. Ingen vil idag lade selskabet købe hus og båd til ejer https://skat.dk/skat.aspx?oid=1946440 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 1 person

asdda:

Er det rigtigt forstået at man så betaler skat af købet - så hvis jeg køber en båd til 500tkr, skal jeg betale x% af købsprisen + andet der kan være forbundet med at anskaffe mig denne?
Det er ren hypotetisk, synes bare det virker vildt hvis man kan gøre det på denne måde, ved at betale 22% i driftsselskabet og “kun” den skat som er forbundet med køb af feks en båd, gennem holdingsselskabet.

Ja, det er vildt og det er derfor at man ikke kan gøre det. Bare glem det. Der er ikke i dansk skattelovgivning nogen smuthuller, der vil lade dig slippe billigere.

Medmindre at du har lyst til at leve som Kasi-Jesper i mange år fremover, så sørg bare for at hæve penge som løn og udbytte, betal skatten og køb de ting, som du ønsker for beskattede penge.

Alt andet sender dig nærmest i fængsel - skattemyndighederne vil aldrig acceptere et eller andet cirkus med huse og både, som er stillet til rådighed af holdingselskab. Bilen er fint nok og der findes et helt gennemreguleret system for den. Alt andet skal man holde sig langt væk fra.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)