Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Private udlæg før stiftede virksomhed og amerikansk VAT

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 7. Nov 16
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 09:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Håber i har en dejlig weekend :)

Jeg har købt uddannelse i USA der betales over 12 rater. Uddannelsen var så jeg kunne starte min virksomhed hvilket jeg næsten lige har gjort.

Jeg har betalt 8 rater privat før jeg stiftet virksomheden. Hvordan kan jeg overfytte de 8 rater jeg allerede har betalt privat til at være en udgift for min virksomhed? - altså jeg har betalt en udgift for virksomheden. Uddannelse er godkendt som fradragsberettiget.

Jeg kan ikke se der står VAT på mine tidligere fakturaer. Er der ikke VAT på varer der købes og sælges i USA?

Tak for et fedt forum!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Det første som lyder meget underligt er - at din uddannelse er godkendt som fradragsberettiget? Det er KUN efteruddannelse - nødvendig efteruddannelse til eksisterende uddannelse - f.eks hårfarvningskursus til frisør uddannet - men ikke negle manicure til samme - da det ikke er frisør efteruddannelse - Hvor har du fået godkendt uddannelsen som fradrag og hvis i skat - skriftligt?? Jeg kan kun sige 8 uger i USA inden du stifter virksomhed virker MEGET sjælden godkendt uddannelse - alm uddannelse er ikke fradragsberettiget - da det ses som "ny viden"

som nr 2 - VAT er lokal skat og ikke moms i USA

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Nov 16
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Det første som lyder meget underligt er - at din uddannelse er godkendt som fradragsberettiget? Det er KUN efteruddannelse - nødvendig efteruddannelse til eksisterende uddannelse - f.eks hårfarvningskursus til frisør uddannet - men ikke negle manicure til samme - da det ikke er frisør efteruddannelse - Hvor har du fået godkendt uddannelsen som fradrag og hvis i skat - skriftligt?? Jeg kan kun sige 8 uger i USA inden du stifter virksomhed virker MEGET sjælden godkendt uddannelse - alm uddannelse er ikke fradragsberettiget - da det ses som "ny viden"

som nr 2 - VAT er lokal skat og ikke moms i USA

vh John Hannover

Hej John,

Tak for svaret!

Jeg kunne lancere et produkt og starte virksomheden med den uddannelse - hvilket jeg ikke kunne have gjort uden. Uddannelsen er kernen i det jeg laver, ikke blot beslægtede mv. Så den burde være helt i vinkel. Den løber over 12 måneder hvoraf jeg har taget de første 8 pt. De første 8 betale jeg selv. Så spørgsmålet der er tilbage er om jeg kan gøre det som udlæg for virksomheden og lade den betale mig tilbage?

no 2 - vil det sige at den VATi USA  ikke kan godtgøre i dk på nogen måde?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Tom S:
Jeg kunne lancere et produkt og starte virksomheden med den uddannelse - hvilket jeg ikke kunne have gjort uden. Uddannelsen er kernen i det jeg laver, ikke blot beslægtede mv

Jeg er enig med John. Med den formulering tvivler jeg også stærkt på at du kan opnå fradrag i det hele taget for den uddannelse.

Prøv at læse nedenstående link:

https://skat.dk/skat.aspx?oid=2083495


Der står blandt andet:

"Udgifter til kurser kan fratrækkes som driftsomkostninger efter SL § 6, stk.1, litra a, hvis der er en konkret og direkte sammenhæng mellem det kursus, der ønskes fradrag for, og den pågældendes aktuelle indkomsterhvervelse. Formålet med at deltage i kurset skal være at vedligeholde og ajourføre sin faglige viden og uddannelse."

Bemærk formuleringen "aktuelle indkomsterhvervelse" og det beskriver er en fremtidig indkomsterhvervelse.....

Hvis du vælger at trække beløbet fra - eller bedre - får et bindende svar fra SKAT som giver dig lov, er den amerikanske VAT en del af kursusafgiften og trækkes da fra som dette.

Tilmeldt 7. Nov 16
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:

Tom S:
Jeg kunne lancere et produkt og starte virksomheden med den uddannelse - hvilket jeg ikke kunne have gjort uden. Uddannelsen er kernen i det jeg laver, ikke blot beslægtede mv

Jeg er enig med John. Med den formulering tvivler jeg også stærkt på at du kan opnå fradrag i det hele taget for den uddannelse.

Prøv at læse nedenstående link:

https://skat.dk/skat.aspx?oid=2083495


Der står blandt andet:

"Udgifter til kurser kan fratrækkes som driftsomkostninger efter SL § 6, stk.1, litra a, hvis der er en konkret og direkte sammenhæng mellem det kursus, der ønskes fradrag for, og den pågældendes aktuelle indkomsterhvervelse. Formålet med at deltage i kurset skal være at vedligeholde og ajourføre sin faglige viden og uddannelse."

Bemærk formuleringen "aktuelle indkomsterhvervelse" og det beskriver er en fremtidig indkomsterhvervelse.....

Hvis du vælger at trække beløbet fra - eller bedre - får et bindende svar fra SKAT som giver dig lov, er den amerikanske VAT en del af kursusafgiften og trækkes da fra som dette.

Hej Lier,

Tak for linket. Det er meget interessant læsning.

Kan godt forstå mange kan have svært ved det hvis man ikke er helt skarp og læser det grundigt.

Ja, jeg kan se at det ud fra den beskrivelse kunne blive svært.

Men ser vi bort fra fradraget for uddannelsen, så kunne virksomheden jo godt betale den (inkl. de udlæg jeg tidligere har haft før virksomheden blev stiftet) eller er det kun den resterende del fra uddannelse fra virksomhedensstart?

Tilmeldt 28. Dec 18
Indlæg ialt: 155
Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det afhænger af hvor vidt du kører virksomheden i selskabsform eller som personlig virksomhed.

Hvis der er tale om personlig virksomhed, er jeg enig i at der ikke er fradrag, og det er i så fald lige meget hvem der betaler, da det er dine penge under alle omstændigheder.

Hvis der er tale om et kapitalselskab, og du ansætter dig selv i et lønmodtagerforhold i selskabet, så kan du efter Ligningslovens § 31 (https://danskelove.dk/ligningsloven/31) skattefrit få betalt en hvilken som helst form for erhvervsmæssig uddannelse fra selskabet, også kompetencegivende videreuddannelse, og uddannelsen behøver ikke have nogen relation til selskabets indkomsterhvervelse - den skal bare være erhvervsrelateret. Selskabet har fradrag for uddannelsen som en lønudgift.

Dette gælder også hvis den ansatte er hovedaktionær i selskabet. 

I SKM2010.526.SR (https://skat.dk/skat.aspx?oid=1907203) kunne et selskab få fradrag for en MBA uddannelse til eneejeren, som også var eneste ansatte i selskabet. Uddannelsen krævede at ejeren tog orlov fra selskabet i et år og kostede 260.000 kr. Der var fuldt fradrag for selskabet som en lønudgift og ejeren blev ikke beskattet da MBA er en erhvervsmæssig uddannelse.

I afgørelsen anfører SKAT direkte at Ligningslovens § 31 har afskaffet den tidligere praksis om at der skal skelnes mellem efter- og videreuddannelse, når altså bare uddannelsen betales indenfor et ansættelsesforhold:

"Efter ligningslovens § 31 kan en arbejdsgiver, som led i et ansættelsesforhold afholde udgifter til uddannelse og kurser uden at den ansatte beskattes i den anledning. Bestemmelsen blev indsat ved lov nr. 955 af 20. december 1999 og det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at formålet med bestemmelsen bl.a. er at styrke virksomhedernes sociale ansvar og medvirke til et højere uddannelsesniveau for medarbejderne.

Efter de hidtil gældende regler var medarbejderen som udgangspunkt kun skattefri, når arbejdsgiveren afholdt udgifter i forbindelse med ajourføring eller vedligeholdelse af medarbejdernes kompetencer. Medarbejderen var imidlertid ikke skattefri af ydelser i forbindelse med grund- og videreuddannelse.

Ligningslovens § 31 er således udtryk for en forenkling, idet det nu ikke er nødvendigt at sondre mellem grund- og videreuddannelser på den ene side og ajourføring eller vedligeholdelse på den anden side, når udgifterne bliver afholdt af arbejdsgiveren. Uddannelsen skal være erhvervsrettet, men det er ikke en betingelse, at den tager sigte på fortsat ansættelse hos nuværende arbejdsgiver.

I det omfang udgifter ikke dækkes af arbejdsgiveren, men af den ansatte selv, er der kun fradrag efter skattelovgivningens almindelige regler. Det fremgår direkte af ligningslovens § 31, stk. 6."

Og om selskabets fradragsret:

"Det følger af ligningslovens § 31, at en ansat skattefrit kan modtage arbejdsgiverbetalt uddannelse. Arbejdsgiver vil herefter have fradragsret for denne kursusudgift som en almindelig personaleudgift, lønudgift i virksomheden, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a."

Det gjorde som sagt ingen forskel at den ansatte også var eneejer og eneste ansatte i selskabet.

De gamle fradragsregler, som blev linket ovenfor, gælder derfor i praksis kun for personer der betaler deres egen uddannelse, som det er tilfældet for ejere af enkeltmandsvirksomheder.

Jeg tror dog godt du kan glemme alt om at få dækket de omkostninger du allerede selv har betalt, da Ligningslovens § 31 kun gælder når arbejdsgiveren betaler uddannelsen direkte.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du mulighed for at linke til afgørelse eller styresignal hvor hovedjer af selskab som eneste ansatte kan få betalt en uddannelse med fradrag

Kan man stifte selskab - ansætte sig selv som en der skal klippe folk, tage frisøruddannelsen med fuldt fradrag - eller tage en fuld HD - eller MBA i USA med fuldt fradrag som ene ejer der stifter selskab til formålet og jo dermed tager ”orlov” indtil uddannelsen er på plads?

Det lyder underligt, for så kan alle uddaneleser - også dem på 6-7 år give fuldt fradrag i en fremtid - 

Kan ejer så nu også sende sig selv i køreskole fordi han skal kunne køre bil til sine kunder, og trække kørekort fra - tage fuld psykolog uddannelse i udlandet - eller hvor er grænserne

Lyder spændende og ville være super med link der mere detaljeret viser at ejer har fradrag for - også 5 års uddannelse i USA i fremtidig selskabsindtægt

Nogle af de gode regnskabsfolk og revisorer herinde må også meget gerne kommentere hvor grænserne er idag for ejer af nyt selskab stiftet til formået

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Dec 18
Indlæg ialt: 155
Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :

https://skat.dk/skat.aspx?oid=1907203

Jeg linkede til den her hvor eneejeren og eneste ansatte i selskabet kunne få fuldt fradrag og skattefrihed for en MBA uddannelse der krævede at ejeren tog orlov i et år og kostede selskabet 260.000 kr.

Du kan også læse SKATs juridiske vejledning om skattefri betaling af uddannelse: https://skat.dk/skat.aspx?oId=1920475

Eftersom udgiften er fradragsberettiget som lønudgift mener jeg at der er krav om at betalingen står i et rimeligt forhold til den ydede arbejdsindsats, ligesom for enhver anden løn. Det er jo selskabet der har fradraget og ikke ejeren som person. Det ser man også et eksempel på i SKM2001.438.LR (https://skat.dk/SKAT.aspx?oid=136945), hvor en landmand kunne få fradrag for at betale sin datters uddannelse som sygeplejerske. Her nævner SKAT eksplicit at betalingen kan anses som aflønning af datteren, og derfor er fradragsberettiget så længe hun leverer en tilsvarende arbejdsindsats.

Jeg har for øvrigt også talt med Skattestyrelsen og fået bekræftet at der nu generelt kan gives fradrag for decideret videreuddannelse til selskabsejere, blandt andet her på Twitterhttps://twitter.com/Skattefar/status/1110100895952449536

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Det lyder underligt, for så kan alle uddaneleser - også dem på 6-7 år give fuldt fradrag i en fremtid

Ja da, sådan har det været i de sidste 20 år. Se evt https://skat.dk/SKAT.aspx?oid=1920475

For hovedaktionærer er kravene skærpet om det kræves efter praksis et indhold der er relevant for virksomheden for at undgå et spørgsmål om maskeret udlodning/udbytte.

Tilmeldt 28. Dec 18
Indlæg ialt: 155
Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :

"For hovedaktionærer er kravene skærpet om det kræves efter praksis et indhold der er relevant for virksomheden for at undgå et spørgsmål om maskeret udlodning/udbytte."

Hvad er din kilde til det? I den juridiske vejledning du selv linker til står der bare følgende om hovedaktionærer:

"Med hensyn til uddannelse til hovedaktionærer og disses familie vil ren private uddannelser og kurser kunne anses som udlodning. Se LL 16 A og afsnit C.B.3.5 om maskeret udbytte/udlodning."

Altså at det stadig kun er rent private uddannelser der kan medføre maskeret udlodning.

I sagen om landmanden der kunne betale sin datters uddannelse som sygeplejerske (https://skat.dk/SKAT.aspx?oid=136945) blev det heller ikke tillagt nogen betydning at sygeplejerskeuddannelsen ikke havde noget som helst at gøre med landbrug, selv om der var tale om nærtstående familie.

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)