Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken virksomhed og type

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Aug 18
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 23:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg går og overvejer at lave lidt arbejde ved siden af mit normale arbejde. Jeg har fået clearet med min arbejdsgiver at jeg må udføre mit erhverv ved siden af, men self. ikke ved samme kundesegment.

I samme omgang har jeg en bekendt som jævnligt har kunder der mangler hjælp indenfor mit område, så hun vil så sende lidt kunder hen til mig den vej rundt.

Alle kunder er virksomheder, så det vil være B2B handler, og det vil være timelønnet arbejde som skal faktureres. 

Mit problem ligger i at jeg er i tvivl om hvordan jeg rent praktisk skal stille det op. 

Det er ikke noget jeg forventer at spinde guld på, jeg forventer en indtægt der svinger fra måske 10-20.000,- om året til 100.000,- hvis der et år er rigtig knald på. 

Jeg vil helst undgå at skulle have revisor osv. ind over da beløbene som nævnt er forholdsvis små. I samme omgang kan der være nogle reservedele mm. som skal sælges til en kunde, i så fald er det så nødvendigt at blive momsregistreret? og hvor meget arbejde er der i at holde det ved lige? 

Jeg er stadig i opstart af processen, så håber i vil bære over med mig da min viden omkring dette er for at sige det pænt "en smule begrænset" :) 

MVH
Martin

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:52
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Aug 18
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 00:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John


Tak for dit svar, ret mig gerne hvis jeg misforstår dit svar. 

Cookie - John Hannover:

Vær sikker på du ikke kommer i konflikt med dette https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html  det er ikke kontrakten som afgør men arbejdets karakter



Min nuværende arbejdsplads har jo intet med hverken kunder eller opgaver at gøre, alle opgaver jeg får ind bliver løst i min fritid, dvs. uden for de timer som er defineret i min kontrakt, og en regning sendes direkte til kunden.

Som jeg læser det, burde det være ok? Eller tager jeg fejl?

Cookie - John Hannover:

Virksomhed eller selskab - kan du finde inspiration til her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

vh John Hannover



Som jeg læser det, så er giver en enkeltmandsvirksomhed vel fin mening i det niveau som jeg taler om her? Hæftelsen når vi taler serviceydelser bør jo være en acceptabel risiko? 

Må lige se om jeg kan finde tid til at læse nogle af de bøger der linkes til. :-)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Det med at det ikke har med dit arbejde at gøre er ligemeget. Spørgsmålet er - OM det er selvstændig vrksomhed med risiko osv - eller ikke. Du kan sagtens, som du skriver have TIMELØN mange steder, og er det lønmodtager forhold så må du ikke fakturerer Jeg kan slet ikke afgøre det men min link har en række af de kriterier skat sætter og link til skat

Ja jeg er enig i enkeltmands lyder som fint fald - også langt mindst farligt frem for HVIS det kunne ses som lønmodtager arbejde - hvor selskaber giver langt større skatterisiko 

god vind med det

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Aug 18
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Det med at det ikke har med dit arbejde at gøre er ligemeget. Spørgsmålet er - OM det er selvstændig vrksomhed med risiko osv - eller ikke. Du kan sagtens, som du skriver have TIMELØN mange steder, og er det lønmodtager forhold så må du ikke fakturerer Jeg kan slet ikke afgøre det men min link har en række af de kriterier skat sætter og link til skat



Hmm, den forstår jeg ikke. Når min arbejdsgiver ingen indflydelse har eller sender opgaver el. min vej, så er det vel en selvstændig virksomhed? 

Jeg ved min beskrivelse var lidt bred, men nu prøver jeg lige hvor jeg bliver lidt mere specifikt. 

Jeg arbejder som IT konsulent, fokus lige nu er Cloud Services (dvs. Azure, Amazon AWS ol). En bekendt er freelance projektleder, dvs. hun har kunder, som med jævne mellemrum har behov for hjælp. Er der så noget jeg kan hjælpe med, så er tanken hun kan ringe til mig efter aftale med kunden, jeg laver det som skal laves, og fakturerer kunden direkte. Kunden kan naturligvis også ringe direkte, men da hun er projektleder hos kunden giver det mening at hun koordinerer.

Kunderne får en faktura med en timepris og forbrugt antal timer, og i tilfælde af der skal licenser el. med ind over, så får de en faktura på disse også.

Er der virkeligt en chance for at anser det som om jeg er lønmodtager for hende, så tænker jeg der må være mange mekanikerer og håndværkerer der har samme problem? Eller alle dem der skriver sig op i freelance bureauer



Cookie - John Hannover:

god vind med det

vh John H



Tak :) og tak for svarene.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin_MT:
Hmm, den forstår jeg ikke. Når min arbejdsgiver ingen indflydelse har eller sender opgaver el. min vej, så er det vel en selvstændig virksomhed?
det har ikke med dit nuværende arbejde at gøre - men man KAN jo godt have masser af forskellige lønmodtager opgaver samtidigt hos flere arbejdsgivere
Der er mange IT folk der faktisk er selvstændige - men omvendt kan du jo også ses som ansat hos den der freelancer - der sender dig på opgaven  og så kan du ike fakturere med moms - du må afgørede ud fra de kriterer der står i det link du fik - det har intet at gøre med dit nuværende arbejde

Faktureres faktisk lønmodtagerarbejde fra et ApS så kan skat være langt over 100% - men jeg siger IKKE det er tilfældet her -blot at du må afgøre det ud fra linkets kriterier. Har du f.eks nogen som helst risiko i det her - ud over, at kunden ikke betaler? Er det freelanceren der i princip sælger til kunden og i stedet for at lønne dig - beder dig fakturere kunden med moms - det er den slags du må overveje

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 23:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

Overordnet, så giver det ikke meget mening hvis det kun er 10.000 i årlig omsætning. Så ville jeg få "nogen" til at fakturere kunden, og så få udbetalt et honorar fra det selskab.

Ser man bort fra det scenarie, så står valget (som tidligere nævnt i tråden) mellem enkeltmandsvirksomhed og et ApS selskab. I begge tilfælde ville jeg helt sikkert blive momsregistreret fra start hvis jeg var dig.

En væsentlig del af beslutningen handler om dine forventninger til fremtiden - både forventninger til omsætningen, men også om hvor seriøst du går ind i projektet.

Jo større omsætning og jo mere langsigtet, jo mere ville jeg personligt hælde mod et ApS.

Der er også et spørgsmål om hvorvidt du gerne vil spare disse ekstra indtægter op eller have dem ud til privatforbrug. Det er ikke umuligt at det på et senere tidspunkt i dit liv kunne være rigtig godt at stå med et ApS indeholdende en rimelig sum penge. 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)