Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til bogføring af tab på varebeholdning

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Jun 19
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære Amino-brugere.

Jeg sidder med en eksamenscase og er blevet i tvivl om hvordan jeg skal bogføre et tab på allerede producerede varer som nu skal smides ud.

Problemstillingen lyder således:
En produktionsvirksomhed har produceret varer til et nyt koncept for 75 mill. kr. inkl. indirekte produktionsomkostninger. Konceptet blev aldrig til noget og varerne skal derfor smides ud. Redegør for hvordan tabet bogføres og hvordan det evt. vil påvirke resultatopgørelsen og balancen.

Jeg ville selv gætte på at det skulle bogføres således:

De 75. mill krediteres færdigvarelageret i balancen og debiteres produktionsomkostninger i resultatopgørelsen.

Kan nogen be-eller afkræfte dette?

Tusind tak på forhånd !
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja eller udviklingsomk men en special case til skoleopgave vil jeg sige. De har PRODUCERET varer - hvor kommer omkostningen til 75 mio kroner fra? Hvis det er egen arbejdsindsats og ikke materiale, så får de mig bekendt ikke nogen fradrag for de 75 mio kr. De kan jo ikke bare bogføre værdien ind som værdi - hvis det er timeløn osv der ligger i den omkostning. Hvis det er råvarer der indgår alene i det voldsomme tal 75 mio - så er din metode korrekt - 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Jun 19
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John,

Tusind tak for svar. Opgaven tager udgangspunkt i LEGO og de 75 mill er brugt på at producere diverse klodser og figurer - Inkl. Indirekte produktonsomkostninger, hvilket jeg nok burde have tilføjet. Det der gør mig usikker i mit svar er derfor at beløbet er inkl. produktionsomkostninger.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Produktionsomk i det omfang det er løn - er jo bogført som løn og derfor taget som udgift og indirekte produktionsomkostninger er vel også udgifttaget løbende  - og formentlig er råvaren så enten aktiveret eller ikke aktiveret (kæmpe beløb hvis ikke) men i det omfang den er aktiveret og nu kasseres - er den en udgift. Mystisk opgave vil jeg sige

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)