Jeg er blevet lidt i tvivl her da jeg har haft en diskussion omkring dette med nogen venner.
I perioden 1.3 til 1.6 har jeg købt vare EU for 8000kr ex moms.
Jeg har nu ikke fået solgt noget af det.
Hvilken rubrik skal jeg indberette dette? Og når jeg får det solgt i denne moms periode, hvordan indberetter jeg det så?
Det skal være bogført på konto for EU moms og så skal det indberettes som erhvervelsesmoms EU (som ligger under salgsmoms) og samme kommer så i alm købsmoms så det intet koster - det gør programmerne selv men ellers må du jo gøre det manuelt
Når du sælger det og det sker med dansk moms til danskere uanset CVR eller private eller til private i EU - så sker det med salgsmoms for den periode du sælger det i
Men kan du kort fortælle mig om hvor jeg skal indberette det??
Har købt vare for 8000kr ex moms.. ikke solgt noget i perioden.
Hvad skal jeg skrive ind og er det det der går ind under købsmoms??
Skal jeg skrive 8000kr ind eller selv regne 8000kr +25% og skrive det ind? Eller kun skrive 25% af 8000kr ind. Jeg har jo ikke solgt varen og “hentet” momsen hjem endnu via salg..
1 brug et regnskabsprogram - så siger det dig præcis hvad du skal skrive hvor
2 Moms skal du aldrig manuelt regne ud. Dit program gør det når du taster ind som EU varekøb. Men
3 er du uden program så er det moms af hele beløbet der skal i rubrik for EU erhvervelsesmoms som hører i gruppen salgsmoms - og samme beløb i selve købsmoms så det går i rent 0 momsmæssigt - men det skal indberettes.
Bruges var ikke til momspligtig aktivitet så lægges det kun under salgsmoms og betales dermed, men generelt under begge
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Når jeg køber vare fra EU land ex moms
Når sælger det til en virksomhed her og ikke privat hvordan sælges det så ? Ex moms ?
Hvordan registreres det så i skat? Skal der ikke betales moms hvis det er med virksomheder jeg handler?
Du er moms reg - og så køber du reverse charge = du indberetter selv moms af købet - som erhvervelssesmoms og samme som købsmoms - så du skal skam indberette
Det andet spørgsmål er noget der viser du mangler viden for at drive virksomhed som momsregistreret for alvor. Du SKAL vide, at ALT du sælger i Danmark uanset til firmaer eller private skal være med moms, ellers kan du komme helt galt af sted som selvstændig der vil klare regnskab og alt selv
Med moms - og registreres som salgsmoms og angives som sådan ved momsangivelsen