Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg ansætte en selvstændig vognmand med egen bil på timeløn?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Jun 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle sammen.

Jeg har igennem en længere periode kørt et mindre flyttefirma. Hidtil har jeg udført en del opgaver selv samt benyttet mig af underleverandører i form af andre flyttefirmaer. Nu er vi efterhånden ved at have så mange opgaver, at jeg føler det er tid til at finde en ny vognmand samt en makker til ham som vi kan tilknytte vores firma.

I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at få bedre indsigt i, hvordan det rent juridisk kan lade sig gøre.

Jeg ønsker at tilknytte en vognmand, der har sin egen bil samt en flyttemand som hans makker. Jeg tænker, at de skal aflønnes på timebasis og at vognmanden, med sine udgifter til bil, selvfølgelig tjener lidt mere.

Er det muligt at sætte det op således, at vognmanden stadig er ansvarlig for egen bil, alle udgifter forbundet med den samt forsikring, selvom han udfører opgaver for vores firma?

Jeg håber, at der er nogle herinde, der har erfaring på dette område og som måske ydermere kan give indblik i, hvad selvstændige vognmænd tjener hos andre flyttefirmaer.

Mvh,
Justin
Fra Årslev
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 254
Fra  KH Finans Danmark ApS Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Justin.

Det burde der ikke være noget til hinder for. Det er helt almindeligt og meget brugt i transportbranchen.

Lav en kontrakt med vedkommende, hvor hele samarbejdet står beskrevet, og hans ansvar omkring bil, forsikring, mandskab osv. Det er meget vigtigt at du sikrer dig, at han har sine tilladelser i orden. Der har netop lige været en sag, hvor en transportkøber er blevet dømt for medvirkeansvar.

Du skal være velkommen til at kontakte mig, hvis du har spørgsmål eller ønsker hjælp til en kontrakt etc.:

kh@firmafokus.dk eller telefon 71 99 22 64

Mvh. Kasper

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Justin Rahman:
Hej alle sammen.

Jeg tænker, at de skal aflønnes på timebasis 

Lige lidt velment flue-erotik.

Der er to ord i det du skriver, som du nok bør undgå at bruge, når det omhandler brug af underleverandører.

   Ansætte (som du skriver i overskriften)

   Aflønne (som du har skrevet i selve indlægget). 

Begge ord kan indikere, at du mener, at det reelt skal være et ansættelsesforhold med løn. 
Det er - rent juridisk - noget HELT andet end en aftale med en underleverandør. 
Du skal undlade at bruge de ord fordi det kan skabe problematiske forventninger hos såvel underleverandører/ansatte, fagforeninger og SKAT

Held og lykke med forretningen :-)

Tilmeldt 17. Jun 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Kasper,

Tak for dit uddybende svar.

Det lyder godt, og vi er også ved at færdiggøre en leverandørkontrakt som vil indeholde ovenstående punkter.

Jeg har et spørgsmål mere, som jeg håber du har et indblik i.

Hvordan foregår det normalt mht. at man forsikrer sine vognmænd igennem sit eget firma?

3x34 opererer eksempelvis med godsforsikring på deres vognmænds biler, hvor det er 3x34 der er forsikringsansvarlige, men forsikringen er gældende for en flyttebil som er ejet af en selvstændig vognmand, som kører under 3x34´s brand.

Med venlig hilsen,
Justin
Tilmeldt 17. Jun 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Tak for dit uddybende svar.

Det er brugbart og vi skal være opmærksomme på det.

Fortsat god dag.

Med venlig hilsen,
Justin
Fra Årslev
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 254
Fra  KH Finans Danmark ApS Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen Justin.

Jeg kender ikke til, hvordan 3x34 har skruet deres ting sammen.

Din underleverandør skal jo forsikre sin bil med den lovpligtige ansvarsforsikring. Ofte vil den være lidt dyrere end normalt, når der er tale om godstransport for fremmed regning. Derudover skal han selvfølgelig også forsikre sine ansatte. Ansvarsforsikringen på bilen, vil også i mange tilfælde dække skader forvoldt på gods/indbo under transporten. Der kan dog være nogle undtagelser.

Du skal forlange af din underleverandør, at han tillige har en erhvervsansvarsforsikring, så hvis han eksempelvis kommer til at skubbe til en vase ude ved en af dine kunder, så har han en forsikring, som dækker.

Kunden, som har købt flytteydelsen af dig, vil kræve erstatning for vasen hos dig. Det skal din erhvervsansvarsforsikring så dække. De vil jo så tage den op med din underleverandørs forsikringsselskab, og forlange, at de dækker skaderne.

Man kan også købe sig til en speditøransvarsforsikring, men det tænker jeg nok er lige i overkanten i dit tilfælde.

Mit bedste råd må derfor være, at du tager en snak med dit forsikringsselskab - måske endda flere selskaber, da der er stor forskel på priserne.

Mvh. Kasper

Tilmeldt 17. Jun 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Kasper,

Tusind tak for din hjælp, det har hjulpet med at skubbe os i den rigtige retning.

Vi kontakter nogle forskellige forsikringsselskaber for nærmere info.

Jeg ønsker dig en rigtig god weekend :)

Med venlig hilsen,
Justin
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)