Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler om hævning (VSO)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Nov 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er blevet lidt i tvivl om hvornår man skal betragte betragte penge som hævet fra sin virksomhedsordning. I praksis kommer de fleste nok af og til ud for at ens virksomheds penge kommer forbi en privat konto - hvis f.eks. penge fra en kunde er blevet overført forkert. Jeg ville nok mene at man da så ikke betragter som pengene som udtrukne fra virksomheden - man vil evt. i slutningen af året sørge for at virksomhedskontoen tilføres de manglende 'midler'. Men det er selvfølgeligt en anden sag, hvis man i mellemtiden har *brugt* disse virksomhedsmidler til private udgifter (også selvom man efterfølgende overfører pengene til virksomheden kan 'mellemregninskontoen' da have været negativ, hvorfor pengene må betragtes som udtrukne). Altså, det afgørende er ikke hvilken konto pengene står på (privat vs firma), men om de er blevet *brugt* til noget privat?

Fra Vejen
Tilmeldt 8. Mar 14
Indlæg ialt: 139
Fra  BL-Group Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :

jakobsen-it:

Jeg er blevet lidt i tvivl om hvornår man skal betragte betragte penge som hævet fra sin virksomhedsordning. I praksis kommer de fleste nok af og til ud for at ens virksomheds penge kommer forbi en privat konto - hvis f.eks. penge fra en kunde er blevet overført forkert. Jeg ville nok mene at man da så ikke betragter som pengene som udtrukne fra virksomheden - man vil evt. i slutningen af året sørge for at virksomhedskontoen tilføres de manglende 'midler'. Men det er selvfølgeligt en anden sag, hvis man i mellemtiden har *brugt* disse virksomhedsmidler til private udgifter (også selvom man efterfølgende overfører pengene til virksomheden kan 'mellemregninskontoen' da have været negativ, hvorfor pengene må betragtes som udtrukne). Altså, det afgørende er ikke hvilken konto pengene står på (privat vs firma), men om de er blevet *brugt* til noget privat?

I VSO har du mellemregningskontoen (private hævninger) som du selv beskriver bruges til, ja alt hvad der privat som betales af virksomheden. Hvis kunden overfører til en forkert konto skal der rettes op på dette da der selvfølgelig skal afregnes moms af det beløb og derfor vigtigt at den også fremgår af din bank

Om du har revisor på eller ej vil jeg klart som revisor foretrække at alle posteringer fremgår af din virksomhedskonto da man så kan følge transaktionssporet og dermed ikke få mistanke om sort arbejde. 

Tilmeldt 5. Nov 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 09:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jonas, tak for svar. Synes dog stadigt ikke det er helt klart om pengene skal betragtes som hævede i det øjeblik de føres til den private konto (antag at der ikke på forhånd er undskudt private midler - 'mellemregninskontoen' er nok da negativ), eller om det først er i det øjeblik de faktisk bruges på noget privat.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

jakobsen-it:

Hej Jonas, tak for svar. Synes dog stadigt ikke det er helt klart om pengene skal betragtes som hævede i det øjeblik de føres til den private konto (antag at der ikke på forhånd er undskudt private midler - 'mellemregninskontoen' er nok da negativ), eller om det først er i det øjeblik de faktisk bruges på noget privat.

Indledningsvis anbefaler jeg også en revisor til at hjælpe med opgørelsen.

 

Men for at svare på dit spørgsmål; I forhold til konti, så er det et spørgsmål om de er "inde eller ude" af din VSO. Om banken eller du selv kalder dem privat/erhverv er som sådan irrelevant.

 

Hævninger sker samme øjeblik når der overføres penge fra en konto "inde" i VSO'en til en konto "udenfor" (eller den anden vej). Hævekontoen indgår i det der kaldes hæverækkefølgen og er det du i sidste ende bliver beskattet af.

Og lige for at præcisere; en mellemregningskonto i en VSO er et alternativ til hævekontoen, bogføringer på denne konto er uden skatteberegning. Det er dog en betingelse, at denne konto ikke på noget tidspunkt er negativ (dvs. du skylder virk penge). Bliver en mellemregningskonto negativ vil det negative beløb overgå til hævekontoen og du vil blive beskattet heraf.

 

Så helt grundliggende; beskatning i en VSO har ikke noget at gøre med hvad du bruger dine penge på, men er et spørgsmål om hvad du "hæver" i din virksomhed til dig selv.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Indledningsvis anbefaler jeg også en revisor til at hjælpe med opgørelsen.

 

Men for at svare på dit spørgsmål; I forhold til konti, så er det et spørgsmål om de er "inde eller ude" af din VSO. Om banken eller du selv kalder dem privat/erhverv er som sådan irrelevant.

 

Hævninger sker samme øjeblik når der overføres penge fra en konto "inde" i VSO'en til en konto "udenfor" (eller den anden vej). Hævekontoen indgår i det der kaldes hæverækkefølgen og er det du i sidste ende bliver beskattet af.

hvad afgør om konto er inden for/uden for VSO

Er det om VSO/virksomhedens CVR er tilknyttet kontoen (inden for) og ikke tilknyttet så kun tilknyttet CPR (udenfor) eller - er det bogføringens indretning der afgør det alene

Har banktilknytning af CVR eller ikke nogen betydning 

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:

Jesper_nl:

Indledningsvis anbefaler jeg også en revisor til at hjælpe med opgørelsen.

 

Men for at svare på dit spørgsmål; I forhold til konti, så er det et spørgsmål om de er "inde eller ude" af din VSO. Om banken eller du selv kalder dem privat/erhverv er som sådan irrelevant.

 

Hævninger sker samme øjeblik når der overføres penge fra en konto "inde" i VSO'en til en konto "udenfor" (eller den anden vej). Hævekontoen indgår i det der kaldes hæverækkefølgen og er det du i sidste ende bliver beskattet af.

hvad afgør om konto er inden for/uden for VSO

Er det om VSO/virksomhedens CVR er tilknyttet kontoen (inden for) og ikke tilknyttet så kun tilknyttet CPR (udenfor) eller - er det bogføringens indretning der afgør det alene

Har banktilknytning af CVR eller ikke nogen betydning 

Venlig hilsen John Hannover

Meget relevant spørgsmål! (som ofte glemmes)

 

Alle bankkonti som enten indehaveren eller indehaverens virksomhed har kan bruges "inde" i VSO'en. Tilknyttet CVR eller ej har principielt ingen betydning for om en konti er "inde eller ude"

Det er eksempelvis ikke usædvanligt at en indehaver bruger en privat opsparingskonto som en del af VSO´en.

 

Men når det er sagt - Så skal man altid være opmærksom på hvordan ens hævninger påvirkes når en konti flyttes "ind eller ud" af VSO'en. (kræver som udgangspunkt lidt rådgivning)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo så også nyttigt hvis man har større beløb og negativ rente på den konto en bank ofte kræver skal være CVR tilknyttet, for så kan man i VSO (ganske som i uden VSO personlig virksomhed) lave sig en privat konto i f.eks. Santander med 1 md binding og en mindre plusrente - og holde den separat inde i VSO. 
Den går ikke i selskaber, hvor man vil må regne med maskeret udbytte, hvis man flytter penge der er i overskud likviditetsmæssigt - over på en CPR ejet konto 

(kender ikke mange banker der giver selv lille plus rente til en CVR tilknyttet konto men feks Santander og Norwegian gør - til CPR tilknyttede med kort eller næsten intet varsel tilknyttet)

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 21:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Men for at svare på dit spørgsmål; I forhold til konti, så er det et spørgsmål om de er "inde eller ude" af din VSO. Om banken eller du selv kalder dem privat/erhverv er som sådan irrelevant.

Helt enig. Det afgørende er hvor kontoen bliver placeret i bogføring og regnskab, ikke om den registreres på CVR eller CPR.

Det understøttes bl.a. af Byrets dom 

https://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1924372

Men det skal være en "ren" konto. Man kan ikke blot tage en privat konto og sige at alle gamle transaktioner er private, men alle fremadrettede tilhører virksomheden - i hvert fald ikke uden at det bliver indskud/hævning i virksomhedsordningen.

https://skat.dk/skat.aspx?oid=2176455

Tilmeldt 5. Nov 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har svært ved at se logikken.. kunne man så i princippet ikke lave bogføring ud fra at *alle* ens konti er firma-konti, og det er først når man hæver kontanter - eller bruger penge i en butik - at de betragtes som hævede og 'indsat' i privatøkonomien... altså, så er man tilbage ved at det er *brugen* af pengene som er det afgørende (hvilket vel giver mere mening).

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

jakobsen-it:

Jeg har svært ved at se logikken.. kunne man så i princippet ikke lave bogføring ud fra at *alle* ens konti er firma-konti, og det er først når man hæver kontanter - eller bruger penge i en butik - at de betragtes som hævede og 'indsat' i privatøkonomien... 

I princippet kunne du godt bruge alle dine konti (private og virksomhedens) også bogføre dit private forbrug som hævninger - men men men... jeg ville som udgangspunkt aldrig anbefale det da det giver et meget omfattende bogholderi.

 

jakobsen-it:

 altså, så er man tilbage ved at det er *brugen* af pengene som er det afgørende (hvilket vel giver mere mening).

I en "fjern" fremtid tror jeg helt klart det bliver til virkelighed. I takt med bogføring og regnskabsstyring i langt højere grad bliver digitaliseret og automatiseret vil den opdeling af privat kontra virksomhed vi ser i dag blive flyttet fra papirregnskabet til "skyen"

 

Men med de løsninger vi har til rådighed giver det endnu ikke mening at lave den "samle-betragtning"

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)