Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udvidelse af ejerkreds

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 901
Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Prøver lige her også, måske jeg fik den lagt forkert. Oprindeligt indlæg:

https://www.amino.dk/forums/t/304386.aspx#1842613

Hej,

Jeg er blevet inviteret ind i ejerkredsen i et selskab hvor jeg kender den ene af de to nuværende ejere personligt. 

Det er en fornuftig (fritids)forretning med fin omsætning og høj overskudsgrad

Der er dog stort set ingen vækst og har ikke været det længe, og der er ved behov for nye kræfter for at opretholde nuværende niveau samt udvikle forretningen yderligere. Jeg har stor ekspertise indenfor forretningsområdet og det er i denne forbindelse at jeg er blevet spurgt om jeg vil være med til at udvikle forretningen. 

Den ene medejer kender jeg personligt og det er ham der har taget initiativet. Den anden kender mig ikke og ønsker ikke at overdrage andele af ejerskabet uden at kunne se resultater. 

Ingen af de nuværende ejere ønsker at jeg skal købe mig ind, de ønsker blot at udvikle forretningen yderligere ved at tilføje flere kræfter. 

Hvordan strikker vi en aftale sammen så jeg kan overtage andele af virksomheden med lav eller ingen kontant betaling, og uden at jeg får et stort personligt skattesmæk? Hvordan sikrer jeg mig min del af virksomheden, men samtidig sikrer at de nuværende ejere kan få fuldt ejerskab tilbage hvis resultaterne udebliver?

Firmaet er et APS med 2 ejere igennem personlige holding. Omsætning har lagt stabilt igennem de sidste 7 år på ca 500.000 pr år og overskuddet er ca 450.000.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Betal en revisor for hjælp-  for det kan være farligt. Får du anparter billigt-  ved at du nu får en tegningsret/option så er der en række skattescenarier, da man naturligvis ikke må erstatte løn med skat - med gratis anparter

Jeg forstår nok heller ikke at ingen af de nuværende ejere ønsker du skal købe dig ind, men blot ønsker at udvikle ved at tilføre flere kræfter

Enten køber du dig ind på rimelige vilkår (og det dem revisor kan hjælpe dig med) ellers også får du en reel løn for reelt arbejde, evt kombineret med optioner, men det skal de to ejere jo synes er den god ide

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 901
Skrevet kl. 19:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad afgør om anparterne anses som erstatning for løn?

Der er ret stort potentiale for forretningen, men de har behov for nogle konkrete kompetencer for at løfte forretningen dertil.

Jeg har disse kompetencer og ønsker ikke at ansættes på lønvilkår - det skalerer langt bedre økonomisk at få andel af firmaet (som jo akkumulerer overskud over tid).

De mangler disse kompetencer, men ønsker ikke at ansætte på lønvilkår - de får langt bedre indsats fra en partner, som brænder lige så meget for projektet som de selv gør.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

gweb:
Hvad afgør om anparterne anses som erstatning for løn?
ofte kunne det være antal timer gange en normal minimumsløn + værdien du modtager - 

gweb:
Jeg har disse kompetencer og ønsker ikke at ansættes på lønvilkår - det skalerer langt bedre økonomisk at få andel af firmaet (som jo akkumulerer overskud over tid).
ja og det er jo netop årsagen til at skat, ikke bare siger FINT - få andel uden skat fremfor løn med skat.

Sorry to say - men det lyder meget naivt når du spørger igen - og ikke - ser tilat betale en revisor for et råd denne tør stå inde for- og bare fanges af at:

gweb:
De mangler disse kompetencer, men ønsker ikke at ansætte på lønvilkår - de får langt bedre indsats fra en partner, som brænder lige så meget for projektet som de selv gør
og de ønsker så tilmed ikke får anparter fra start og den ene ikke ønsker nye ejere - det lyder helt enkelt som om I skulle få det vurderet af en 3 mand udefra (ikke mig - så ikke reklame) Det lyder som noget der kan gå helt galt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 901
Skrevet kl. 07:33
Hvor mange stjerner giver du? :

De ønsker begge en ny medejer, men ønsker ikke at få penge i bytte.

Selvfølgelig skal vi have revisor og advokat på, men der sker vel ikke noget ved at selv forsøge at skabe sig et overblik over forskellige mulige aftalemodeller på forhånd.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

gweb:

De ønsker begge en ny medejer, men ønsker ikke at få penge i bytte.

Selvfølgelig skal vi have revisor og advokat på, men der sker vel ikke noget ved at selv forsøge at skabe sig et overblik over forskellige mulige aftalemodeller på forhånd.

ikke det mindste - og det er derfor jeg bare siger

1 man kan ikke få en ny medarbejder i en eksisterende virksomhed med omsætning og overskud - ved at betale med aktier uden det beskattes som løn

2 Det lyder ikke så rart at skulle ind et sted hvor den ene IKKE vil have ny ejer - og så skulle være lavt - eller ulønnet i håb om tegningsret

det er denne del der er bekymrende: 

gweb:

Den ene medejer kender jeg personligt og det er ham der har taget initiativet. Den anden kender mig ikke og ønsker ikke at overdrage andele af ejerskabet uden at kunne se resultater. 

Ingen af de nuværende ejere ønsker at jeg skal købe mig ind, de ønsker blot at udvikle forretningen yderligere ved at tilføje flere kræfter. 

Bed om en reel løn - måske lav men reel -  hvis de ønsker du skal arbejde for projektet - en der afspejler den tid du bruger - og så tag snakken om optioner, som kræver begge nye ejere er enig om, at de vil have en ny ejer med - Det andet hænger ikke sammen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)