Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nye momsregler omkring gavekort træder i kraft 1/7-2019. Men gælder det også tilgodebeviser??

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Kolding
Tilmeldt 2. Dec 05
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Om ganske få dage - 1/7-19, for at være mere præcis - træder de nye regler vedr. momsgavekort i kraft.

I meget grove træk betyder de nye regler, at der opkræves moms allerede ved udstedelse af et gavekort, i modsætning til nu, hvor det sker ved indløsning. 
Dansk Erhverv skriver lidt om det her: https://www.danskerhverv.dk/presse-og-nyheder/nyheder/nye-byrdefulde-regler-for-moms-pa-gavekort/

Det har givet en del bekymringer hos vores kunder i detailhandlen - vi er forøvrigt leverandører af kassesystemer til butikker indenfor stort set alle brancher, samt til cafeer og restauranter.

Vi har revet vores POS-løsning, og integrationer, helt rundt ift. udstedelse og modtagelse af både gavekort og tilgodebeviser, for at imødekomme de nye regler.
Det ekstra morsomme er jo, at gavekort der er udstedt før 1/7-19 skal indløses efter de gamle regler, mens dem der er udstedt efter, skal indløses efter de nye regler.
Nå, men det har vi sådan set styr på, og det spiller.

Men! I den sidste fase, her, blev vi(læs:jeg) pludselig i tvivl om de nye regler rent faktisk også gælder tilgodebeviser.

Læser man lovteksten og info om reglerne hos SKAT, omtales det betalingsmiddel, som er omfattet af de nye regler, konsekvent som "voucher", mens teksterne hos stort set alle revisionshuse, som har info om dette, kalder det "gavekort".

I mit hoved er gavekort og tilgodebeviser dybest set det samme, og derfor må tilgodebeviser også være omfattet af de nye regler...eller?
Jeg har haft fat i en række revisorer. Deres svar stikker i alle retninger. At selv de tilsyneladende er så meget i tvivl, eller tolker reglerne så forskelligt som de gør, er lidt foruroligende.

Er der nogle af jer der kan give mig et krystalklart svar på ovenstående? Er tilgodebeviser også omfattet af de nye regler, eller er det kun gavekort?

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 01:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Tilgodebeviser er omfattet af samme regler som gavekort. 

Lovforslaget der indførte de nye regler anvender ikke begrebet Gavekort, men derimod Voucher. I lovbemærkningerne er Voucher defineret som

"Vouchere, som defineret i direktiv 2016/1065/EU af 27. juni 2016 om ændring af Rådets direktiv 2006/112/EF) for så vidt angår behandlingen af vouchere, er en slags tilgodebevis eller et andet instrument, som en leverandør har pligt til at acceptere som hel eller delvis betaling for levering af varer eller ydelser."

Husk i øvrigt, at det ikke er alle gavekort som der skal afregnes moms af ved udstedelsen efter de nye regler. Et gavekort til en centerforening eller handelstandsforening vil typisk ikke være omfattet, da gavekortet sandsynligvis kan anvendes til momsfrie formål - hvis det kan anvendes fx hos en optiker eller en kiosk med aviser.

Fra Kolding
Tilmeldt 2. Dec 05
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 09:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, så er der styr på dét.

Vi er (også) opmærksomme på at nogle butikker kan fortsætte under de gamle regler, altså butikker som sælger varer, og hvor gavekort kan bruges som betaling for disse, som "momses" med forskellige momssatser.

Af samme årsag, har vi foreslået at butikkerne begynder at føre smøger, frimærker og aviser i sortimentet. Så behøves de slet ikke bekymre sig om de nye regler;-)
Det har været lidt beskedent med de positive tilbagemeldinger på den idé.

Nedenstående tekstbid, fra en kundes revision, startede en ny fortolkningsdiskussion:
Da alle gavekort, som administreres af XXXXX, kan ombyttes til kontanter, er det vores vurdering, at salg af disse gavekort ikke skal anses for at være forudbetaling for en momspligtig vare/ydelse, da kunden på ethvert tidspunkt har ret til at ombytte gavekortet til kontanter. Disse gavekort ses derfor som værende et betalingsmiddel, og derfor skal der ikke opkræves moms ved udstedelsen af disse gavekort.

Kan det virkelig være rigtigt?
Som jeg læser det der, så skal man altså "bare" ændre sine interne procedurer, og meddele at man fremover ombytter gavekort og tilgodebeviser til kontanter(hvilket de færreste gør), hvis det ønskes, og så er man ikke underlagt de nye regler?

Vi kan håndtere ekspedition efter både de nye og gamle regler, men vi vil også gerne kunne give en klar rådgivning.

Har du et bud på ovenstående også?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

TF:
Nedenstående tekstbid, fra en kundes revision, startede en ny fortolkningsdiskussion:
Da alle gavekort, som administreres af XXXXX, kan ombyttes til kontanter, er det vores vurdering, at salg af disse gavekort ikke skal anses for at være forudbetaling for en momspligtig vare/ydelse, da kunden på ethvert tidspunkt har ret til at ombytte gavekortet til kontanter. Disse gavekort ses derfor som værende et betalingsmiddel, og derfor skal der ikke opkræves moms ved udstedelsen af disse gavekort.

følger om Ole eller andre kan den :) Det er jo allerede idag vel en vis forskel på f.eks fysiske gavekort og så gavekort som alene er elektroniske og kan aflæses i IT system og kan  bruges til delbetalinger og resten kontant ud (med mulighed for gebyr for adm ved resten ud hvis aftalt inden). Jeg synes at have læst, at der tilmed i besværets navn, er beløbsgrænser for elektroniske kort - og moms og gebyrer - noget med op til 3000 kr - og over - men følger gerne her, om gavekort der kan indløses kontant generelt er frie for moms.
(tror ikke mange gavekort udløsere vil ønske at tilbyde cash frem for vare, men det er en anden sag)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Den er jeg ikke helt sikker på, men jeg er tilbøjelig til at give kundens revisor ret.

Hvis der er mulighed for veksling til kontanter, så er der usikkerhed om momssatsen ved indløsning. Dermed er det en "multiple purpose voucher", og dermed er der ikke krav om momsafregning ved udstedelsen.

Men det kræver nok, at det fremgår af gavekortet/tilgodebeviset, at det kan veksles til kontanter; hvilket jeg tror de færreste virksomheder vil tilbyde.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)