Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Leje af lejlighed til mig selv igennem eget firma

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Sønderborg
Tilmeldt 21. Mar 17
Indlæg ialt: 59
Fra  Unique Code ivs Skrevet kl. 07:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står og skal bruge et par måneder i en by, lidt længere væk end jeg gider pendle. Formålet er udelukkende pga en opgave jeg har fået igennem mit firma. Vil det derfor være inden for lovens rammer hvis jeg lejer en lejlighed i f.eks. 2 måneder igennem mit firma så jeg kan bo tættere på jobbet? I weekenderne er jeg hjemme i min egen bolig så vil kun benytte mig af lejligheden i hverdagene.

Hvis det er noget der kan forsvares, kan jeg så leje en hvilken som helst lejlighed uanset om det er privat eller erhverv der udlejer?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil ikke mene du kan lade firmaet betale for en lejlighed til dig i flere måneder for at være tættere på et job. Jeg tror du skal se efter evt fradrag dobbelt husførelse, men ved ikke om det kan være en gråzone mellem  - selvstændig og lønmodtager rent faktisk - Jeg mener ikke du bare kan lade selskabet leje en bolig til dig i flere måneder for at udføre arbejde længere end du gider pendle - men vent på andre 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
eg mener ikke du bare kan lade selskabet leje en bolig til dig i flere måneder for at udføre arbejde længere end du gider pendle

Jo - hvorfor ikke? SKAT vil lægge vægt på at der er tale om en midlertidig opgave og at der i skattemæssig henseende er tale om en rejse. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal, om du så, heller ikke stå fast. Mener du fast opgave 2 mdr rækker til dække lejlighed så tror jeg dig. Må nok afhænge også af den pendlerafstand mm

Mener vi havde en pendent for nyligt herinde, hvor jeg sagde som du, men hvor flere af de rutinerede revisorer vendte tomlen ned. En der boede i Aarhus og havde opgave hvor 4 nætter i KBH var forventet i 4 mdr (ikke samme dag hver uge) og her gade flere i alle fald - dobbelt husførelse men ikke ejers firma leje lejlighed til jer (om jeg husker ret)

vh john hnannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Mener du fast opgave 2 mdr rækker til dække lejlighed så tror jeg dig. Må nok afhænge også af den pendlerafstand mm

Det er jo en praksis som flere firmaer indenfor håndværkerbranchen bruger når de har opgaver i andre dele af landet. Der kan findes både afgørelse og bindende svar på dette. Det afgørende er at at SKATs rejsebegreb er opfyldt og der er tale om noget midlertidigt. Ret beset så kan det også ud fra en forretningsmæssig begrundelse forsvares i forhold til hvis selskabet havde udgiften til overnatning i den periode (hvad SKAT ikke ville kunne anfægte).

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg giver Lier helt ret.

Det afgørende her er, at arbejdsstedet er midlertidigt og der er tale om rejse. Det betyder også at afstanden mellem arbejdsstedet og hjemmet skal være ret betydelig. Det er ikke nok, at man ikke "gider" køre frem og tilbage hver dag. Det må ikke være praktisk muligt at gøre det.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Her er lidt links til SKATs regler:

https://tax.dk/jv/ca/C_A_7_1_3.htm

og betingelser om afstand https://tax.dk/jv/ca/C_A_7_1_2.htm hvor der bl.a. står: 

"Det skal være arbejdet på det midlertidige arbejdssted og afstanden mellem det midlertidige arbejdssted og bopælen, der nødvendiggør overnatning et andet sted end på den sædvanlige bopæl. Det er altså ikke tilstrækkeligt, at lønmodtageren finder det mest bekvemt at overnatte et andet sted end på den sædvanlige bopæl efter hver arbejdsdag på det midlertidige arbejdssted."

Fra Sønderborg
Tilmeldt 21. Mar 17
Indlæg ialt: 59
Fra  Unique Code ivs Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hm Det er svært at konkludere noget som helst. I mit hoved sammenligner jeg det med at et firma booker hotel overnatning til de ansatte fordi der skal holdes møder eller arbejdes for en kunde i den anden ende af landet.
I mit tilfælde har jeg som konsulent fået en kontrakt der er ca. 2 timers kørsel væk fra min bopæl. Håber at jeg på den ene eller anden måde kan få lov til at mit firma kan leje en midlertidig bolig som de ansatte (mig) kan opholde sig i når der er opgaver i den ende af landet.
Alternativt må jeg booke hotelophold men er det ikke bare det samme? Hvad er forskellen på at booke et hotelværelse i en måned og leje en lejlighed igennem Airbnb?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian Dahl:
I mit tilfælde har jeg som konsulent fået en kontrakt der er ca. 2 timers kørsel væk fra min bopæl. Håber at jeg på den ene eller anden måde kan få lov til at mit firma kan leje en midlertidig bolig som de ansatte (mig) kan opholde sig i når der er opgaver i den ende af landet.
Alternativt må jeg booke hotelophold men er det ikke bare det samme? Hvad er forskellen på at booke et hotelværelse i en måned og leje en lejlighed igennem Airbnb?
ikke det store _ Ud over måske rådighed også weekender mm for dig selv - og andre - men 2 timer - er det hvad du kalder i den anden ende af landet? - Det er jeg meget overbevist om skat ikke vil give dig fradrag for at leje lejlighed - som du så også har rådighed over privat - fordi du i 2 mdr har konsulent job - som du skal være sikker på ikke er lønmodtager i virkeligheden

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sønderborg
Tilmeldt 21. Mar 17
Indlæg ialt: 59
Fra  Unique Code ivs Skrevet kl. 23:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ser hvad du mener. Jobbet mener jeg ikke kan betragtes som alm. lønmodtager job. Jeg er selvstændig konsulent og har kunder rundt omkring. En ny opgave er som regel lig med en ny by. Udover det har jeg nogle mindre kunder som jeg håndtere fra hjemmekontoret.

I tilfældet med de kunder hvor jeg skal være til stede onsite, kan der være perioder hvor der kræves lange arbejdsdage da jeg ofte arbejder med korte deadlines. I de tilfælde synes jeg ikke det gavner at køre frem og tilbage 2 timer hver morgen og aften. Så vil hellere leje en midlertidig bolig eller et hotelværelse.

Det er ikke fordi jeg vil bruge boligen privat. I weekenderne smutter jeg hjem igen. Skal bare bruge et sted i hverdagene med en seng og en vask. Så kan jeg bedre være til stede onsite for min kunde.

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)